محمدرضا انگشتباف مدیرعامل سازمان قطار شهری قم اظهار داشت: طی پیگیریهای انجامشده در واپسین روزهای سال ۱۴۰۲ سازمان برنامهوبودجه کشور تنها مبلغ ۱۲ هزار میلیارد ریال برای انتشار و فروش اوراق مشارکت مترو قم در سال ۱۴۰۳ را در نظر گرفته است.
وی حجم کلان و هزینههای زیاد تکمیل خط یک مترو قم را یادآور شد و اضافه کرد: طبق برنامهریزیهای انجامشده، بنا بر تکمیل فازهای اول و دوم خط یک مترو قم و همچنین انجام مقدمات آغاز خط دوم مترو قم از طریق هزینهکرد منابع این اوراق در سال ۱۴۰۳ بود.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با تأکید بر لزوم تلاش متولیان امر و انجام رایزنیها و پیگیریها در سطوح عالی از دولت در جهت تحقق کامل و ۲۵ هزار میلیارد ریالی این منابع افزود: مبلغ فعلی بههیچعنوان جوابگوی حجم اجرایی پیشبینیشده برای مترو قم نیست.
انگشت باف، اجرا و تکمیل پروژه خط یک مترو قم را در گرو تأمین منابع مالی و تحقق تعهدات دولتی در این پروژه دانست و تصریح کرد: تیم اجرایی و عملیات عمرانی پروژه با تلاش پیمانکار پروژه و همچنین سازمان قطار شهری قم در حال اجرای مراحل مختلف پروژه است و میبایست منابع مالی در نظر گرفتهشده برای اجرای پروژه نیز محقق و در اختیار قرار گیرد.
وی پیشبینی تکمیل خط یک مترو قم به شرط تأمین منابع را در افق ۳ تا ۴ ساله اعلام کرد و گفت: مصوبه امسال شورای اسلامی شهر قم اخذ سه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت بود که در آذرماه با پیگیریهای انجامشده در وزارت کشور مبلغ ۲۵۰۰ میلیارد تومان قطعی و بهمنظور خرید واگن، تکمیل فاز دوم خط یک و انجام مقدمات خط دو متروی قم در نظر گرفته شد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با تشریح پیگیریهای متعدد برای تحقق منابع مالی پروژه و استفاده از ظرفیتهای مختلف به این منظور اذعان کرد: طی جلساتی که از طریق نمایندگان مجلس شورای اسلامی با مسئولین وزارت کشور و سازمان شهرداریها داشتیم، مقرر شد دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای مترو شهر قم تثبیت شود که اگر این اتفاق قطعی و با تائید سازمان برنامهوبودجه کشور به اجرا برسد، منابع مناسبی برای کار در حوزه قطار شهری در سال آینده را برخوردار خواهیم بود.