مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس مطرح کرد؛

رفع نیاز آب صنعت و جلوگیری از فرونشست زمین در تخت جمشید با انتقال آب از خلیج فارس

ثابت اقلیدی گفت: اگر طرح انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس به بهره‌برداری برسد، بخش زیادی از نیاز آب صنعت استان مرتفع می‌شود و مشکل فرونشست زمین در تخت جمشید هم تا حدود زیادی برطرف خواهد شد.

محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس در خصوص تمهیداتی که برای مساله مهم فرونشست زمین در تخت جمشید اندیشیده شده است، اظهار کرد: سال‌هاست با خشکسالی مواجه هستیم و از طرفی به علت اینکه منطقه فارس و دشت مرودشت زمین‌های زراعی زیادی دارد و قطب کشاوزی محسوب می‌شود، چاه‌های متعدددی که در آنجا ایجاد شده، باعث ایجاد این فرونشست‌ها شده است.

او با بیان اینکه مسئله در حال حاضر بحرانی نیست، اما نیاز به آینده‌پژوهی و جلوگیری دارد، افزود: انتقال آب خلیج فارس به استان فارس، یکی از اقداماتی است که می‌تواند در جلوگیری از فرونشست زمین در تخت جمشید جلوگیری کند.

ثابت اقلیدی ادامه داد: ما دنبال این هستیم که بتوانیم در منطقه مرودشت و پاسارگاد، یکسری انشعاباتی را به کشاورزان اختصاص بدهیم و بنا داریم که هم صنایع از این ابر پروژه منتفع شوند و هم بتوانیم در مرودشت و پاسارگاد برای کشاورزان تامین اعتبار کنیم.

او اضافه کرد: ما می‌خواهیم از این شبکه آبرسانی استفاده کنیم تا چاه‌های غیرمجاز را به حدقل برسانیم و به امرار معاش مردم هم به عنوان، ولی نعمت ما، خدشه‌ای وارد نشود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس بیان کرد: صیانت از اماکن تاریخی و حفظ منافع مردم، ۲ وظیفه اصلی ماست و در جهت هر ۲ موضوع تلاش می‌کنیم. این‌ها نیاز به یکسری برنامه‌ها و اقدامات مبتنی بر کار علمی دارد، که این طرح عظیم انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس با بازدهی بالا انجام شود.

ساماندهی یکی از نهر‌های اطراف تخت جمشید

مدیرکل میراث فرهنگی فارس همچنین با اشاره به ساماندهی یکی از نهر‌های اطراف تخت جمشید، تصریح کرد: این نهر که با آب زمین‌های اطراف ایجاد شده، به محل تجمع زباله‌ها تبدیل شده بود که با کمک‌های خیران، معادل ۴۰۰ میلیون تومان لوله به مجموعه تخت جمشید اهدا شده است تا آن مشکل نیز برطرف شود.

ثابت اقلیدی بیان کرد: اعتقادم این است که اگر طرح انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس به بهره‌برداری برسد، بخش زیادی از نیاز آب صنعت استان مرتفع می‌شود و با صرفه‌جویی در سفره‌های زیرزمینی، مشکل فرونشست زمین هم تا حدود زیادی برطرف خواهد شد.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار