گزیده‌ای از زندگی شاعرِ‌ ای نام تو بهترین سرآغاز + فیلم

پنج منظومۀ «مخزن‌الاسرار»، «خسرو و شیرین»، «لیلی و مجنون»، «هفت پیکر» و «اسکندرنامه» را «خمسه» یا «پنج گنج» نظامی گویند.

حکیم نظامی گنجوی، شاعر نامدار زبان فارسی که در سدۀ ششم هجری می‌زیسته، گوینده‌ای است مثنوی‌سرا و داستان‌گو. گرچه از وی تعدادی غزل، قصیده، قطعه و رباعی نیز برجای مانده است، اما شهرت نظامی به منظومه‌های بلندی است که سروده؛ مثنوی‌هایی که همه جزو شاهکار‌های ادب فارسی به شمار می‌آید.

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
سام
۱۶:۲۲ ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
از نظر بنده واقعیت امر این هستش که فارغ از جغرافیای دوران، در این مرز و بوم شعرا و اندیشمندان بسیاری زیستند و به زبان پارسی دانش خودشون رو نشر دادن. با احترام به تمامی قومیت ها و نژادهای دیگری که در این مرز و بوم زندگی کردند همین دو دلیل که اون افراد به زبان پارسی سخن می‌گفتند و ایران مرکزیت اصلی و اولین مکان پیدایش زبان پارسی بوده است میتوان آنان را ایرانی (هم ساکن در جغرافیای ایران و هم سخنور به زبان ایرانی) دانست جدای از هرگونه اظهاراتی که خودشان نیز در مورد ایرانی بودشان ارائه می کردند.
Iran (Islamic Republic of)
عمار .
۰۵:۳۴ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
به نام خداوند جان و خرد : ای نام تو بهترین سر آغاز بی نام تو نامه کی کنم باز ... درود رحمات الهی بر روح پاک بلندمرتبه متفکر خردمند با ایمان نظامی گنجوی باد که او هم شمع چراغ روشنایی بخش جاده پر پیچ خم حکمتها و فلسفها و گره گشای زمانه خود بوده و دری را باز کرده برای راهنمای مردم زمانه خود تا به بیراهه نروند ایشان هم مانند همه علمای اعلام بزرگوار مانند تابلوها و فلشهای مسیر یاب نورانیت حق حقیقت اسلام ناب محمدی ص بوده و هستند تا عوام الناس به بی راه نروند گم نشوند در این دنیای وانفسای . برای شادی روح پاکسان بفرستیم رحم الله من یقرا الفاتحه مع اخلاص و صلوات . التماس دعا و صلوات .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
نظامی از مادری کرد نژاد و پدری ارمنی زاده شد و با احترام به آذری ها شعر ترکی ندارد و حدود سی سال قبل یکباره اشعاری با لهجه قونیوی از شاعری اهل آنجا. به گفته دولت آذربایجان پیدا شد که گفتند منسوب به نظامی است که کاملا از نظر سبکی و لهجه ای فرق کامل دارد و مایه خنده ادب شناسان شد
Iran (Islamic Republic of)
استاتیرا
۱۱:۲۵ ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
همــه عالم تـن اســت و ایــران دل
نیست گویــنده زین قیاس خجل

چونکه ایران دل زمین باشد
دل ز تن به بود یقین باشد

زان ولایت که مهتران دارند
بهترین جای بهتران دارند

می انگیز فتنه میفروز کین
خرابی میاور به ایران زمین

«نظامی»

زمانی که در مورد نظامی میخواهید نظر بدید دست کم شعرهایش را هم بخوانید و نظر خود ایشان را هم درمورد خودش بدانید. ایشان خودشان را ایرانی میدانند.
Iran (Islamic Republic of)
حسن حبشی
۰۶:۴۴ ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
نظامی آذربایجانی آن هم نه آذربایجان ایران بلکه اهل جمهوری آذربایجان است شما چه پر رو هستی که حتی اجازه نمی دی شاعر به کشور خودش هم متعلق باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
اینهمه ادعای تفرشی بودن نظامی با شعری منسوب به شیخ بهایی نیز تقویت شده‌است. آنجا که می‌فرماید:
ز اهل تفرش است آن گوهر پاک ولی در گنجه چون گنج است در خاک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۰ ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
نظامی گنجوی افتخار دنیای تورک و جهان اسلام هستش
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۲:۳۹ ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
جدی می‌فرمایید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
شما اگر توورک های چین رو ببینی احساس هم قوم بودن و هم ریشه بودن بهت دست میده؟ احساس میکنی برادرت رو دیدی؟ الان به شعرای اون خطه هم افتخار میکنی؟ بخدا اگر مردم ترکیه به شما یکجور دیگه نگاه میکنند، سالها در دوران صفویه با عثمانیها جنگیدیم. چطوری میتونی این احساس رو داشته باشین.