برگزاری آیین بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی در شهرکرد

آیین بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی با حضور جمعی از مسئولان و اهالی فرهنگ و ادب چهارمحال و بختیاری در فرهنگسرای شهرکرد برگزار شد.

پیام احمدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: مردم پیوند محکمی با مفاخر و گذشته خود دارند و در جای جای استان آیین‌های شعرخوانی و خوانش متون کهن برگزار می‌شود.

وی افزود: با این وجود ضروریست تا انجمن‌های ادبی استان نقش پررنگتری در معرفی مفاخر، ادیبان و شعرای این مرز و بوم ایفا کنند چراکه پس از درگذشت استاد مرید محمدی گرد یتیمی بر انجمن‌های ادبی استان نشسته و می‌طلبد این چراغ پرفروغ‌تر از قبل باشد و دست نوقلمان گرفته شود.

احمدی با تاکید بر اینکه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان عزم خود را برای شناساندن مفاخر استان جزم کرده است، اضافه کرد: در همین راستا برنامه‌های متنوعی اجرا شد و برای سال آینده نیز برنامه‌های متعددی در دستور کار داریم.

وی بیان داشت: از برگزاری آیین‌های خوانش متون کهن گرفته تا بزرگداشت بزرگان فرهنگ و ادب پارسی تلاش‌هایی است که در راستای معرفی مفاخر استان انجام شده است.

احمدی با بیان اینکه شناخت عمومی نسبت به مفاخر استان کافی نیست، یادآور شد: در راستای معرفی مفاخر استان بنا‌های یادبود نیز قرار است به نام بزرگان فرهنگ و ادب استان احداث شود.


بیشتر بخوانید


وی گفت: در موضوع مفاخر دینی حوزه علمیه کار خوبی انجام داده است و آثار بزرگان دین را مجدد به عرصه آورده و در اختیار مردم قرار داده است و ما نیز در تلاشیم با طرح پژوهشی که در دست اجرا داریم مفاخر استان را بیش از پیش معرفی کنیم.

کاظم موسوی استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهرکرد نیز در این آیین با تبیین شخصیت ایرانی در آثار حکیم نظامی، گفت: ایران یکی از محورهرین موضوعاتی است که در اشعار نظامی گنجوی می‌توان به وضوح مشاهده کرد.

وی افزود: نظامی ایران را از فردوسی به میراث گرفت و در اشعار خود به طور مستقیم و غیرمستقیم هم به فردوسی اشاره دارد.

موسوی اضافه کرد: اگر امسال سومین سالیست که نکوداشت حکیم نظامی در شهرکرد برگزار می‌شود، اما باید گفت که به این شاعر سرآمد ایران زمین کم پرداخته شده است.

وی بیان داشت: جای نظامی در آموزش و پرورش و دانشگاه بسیار کمرنگ است و این در حالیست که نظامی کم از سعدی و حافظ ندارد.

موسوی تصریح کرد: نظامی در تعقل و تفکر همراه با احساس و عشق، در عرفان و زیباشناسی در بین شاعران ایران زمین سرآمد است و می‌طلبد با تأسیس مرکز نظامی شناسی بیش از پیش به معرفی این شاعر بزرگ پرداخت.

محمد شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز در ارتباط ویدئدکنفرانسی با این همایش، گفت: نظامی از حکیمان و فرزانگان این مرز و بوم است که برای گرامیداشت فکر و دانش و اندیشه این حکیم سده ششم هجری باید بیش از پیش کار کرد.

وی افزود: حکیمانی، چون فردوسی و نظامی در هر کجایی از قلمرو فرهنگی کشور که زیست کرده باشند، اما شعر و اندیشه آن‌ها در میان مردم پاک و صمیمی از جمله چهارمحال و بختیاری از مقام والایی برخوردار است.

شالویی اضافه کرد: می‌طلبد تا جوانان و نوجوانان خویش را بیش از گذشته برای فراگیری ادبیات این مرز و بوم ترغیب و تشویق کرد.

گفتنی است؛ رونمایی از آثار نگارگری مریم شاکری و ساز ابداعی استاد حسن محمدیان با نام تندر و همچنین خسرووشیرین خوانی و بررسی جایگاه شخصیت ایرانی در آثار حکیم نظامی گنجوی از جمله برنامه‌های اجرا شده در این آیین بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار