چهارمین همایش بیداری و احیای تمدن اسلامی بر مبنای اندیشه‌های سید جمال الدین اسدآبادی در زادگاه آن عالم فرهیخته برگزار شد.

رئیس فرهنگستان زبان فارسی در چهارمین کنگره احیاگری تفکر دینی - سیاسی بر مدار جهاد تبیین با بیان اینکه سیدجمال الدین اسدآبادی پیشگام و نخستین نظریه پرداز تفکر بیداری اسلامی است، گفت: اندیشۀ سیدجمال الدین مبتنی بر اتحاد مسلمانان، استکبار ستیزی و استعمار ستیزی، بازگشت به اسلام، حفظ میراث اسلامی و مبارزه با بیگانگان است.

غلامعلی حداد عادل گفت: تفکر سیدجمال فراتر از حصار‌های قومیت و ملیت و در جست و جوی احیای تمدن بزرگ اسلامی و مجد و عظمت اسلام و مسلمانان است.

او همچنین گفت: چاپ مقاله در روزنامه‌هایی نظیر حبل المتین، قانون و اختر، از جمله ابتکارات و خلاقیت‌های سیدجمال است که پیش از او هیچ نویسندۀ مسلمانی در جغرافیای جهان اسلام، موفق به انجام آن نشده بود.

رئیس فرهنگستان زبان فارس گفت: او با هوشمندی از ظرفیت عظیم رسانه برای مبارزه علیه استعمار و استبداد استفاده کرد و در قامت اندیشمندی دینمدار و دین باور، در جهت آگاهی بخشی مردم و رستن آن‌ها از رخوت و سستی دمید.

حداد عادل گفت: سید جمال تصویر روحانی سیاسی مسئول در جامعه بوده که آن طور که باید به جنبه‌های علمی فرهنگی سیاسی او پرداخته نشده و برای جوانان و نوجوانان شناخته شده نیست و بدون شک برگزاری همایش‌ها و کنگره‌ها درباره بیداری اسلامی و نشر هر چه بیشتر تفکر ناب بیداری اسلامی از ضرورت‌های عصر کنونی است، چرا که جهان اسلام بیش از هر زمان دیگری به اندیشه‌های وحدت بخش، انسجام بخش و اتحاد آفرین نیازمند است.

در این مراسم پیام رئیس جمهور به این همایش قرائت شد که در آن به بیان خصوصیات اخلاقی و علمی این عالم پرداخته شده و اعلام شد: سید جمال یکی خصوصیاتش مبارزه با خرافات و دیگری بازگرداندن قرآن به متن زندگی بود.

۱۳۰ مقاله در حوزه علوم انسانی به دبیر خانه این همایش ارسال شد که پس از بررسی و داوری ۱۰۴ مقاله از نقاط مختلف کشور پذیرفته و در این همایش شرکت داده شد.

همایش بیداری و احیای تمدن اسلامی در اسدآباد برگزار شد

در پایان این همایش از کتاب سید جمال الدین و بیداری اسلامی و بررسی جمهوریت در اندیشه سید جمال به تالیف خانم راحله فتوحی و حسن کرمی رونمایی شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.