نماینده چین در سازمان ملل خواستار پرهیز از تحمیل پیش فرض‌ها بر افغانستان شد.

گنگ شوانگ نماینده دائم چین در سازمان ملل با اشاره به وضعیت افغانستان گفت: در طول دو سال و نیم پس از روی کار آمدن دولت موقت، وضعیت داخلی افغانستان به طور کلی با ثبات بوده است و اقتصاد و معیشت مردم و گسترش همکاری‌های منطقه‌ای نیز بهبود یافته؛ این تحولات مثبت شایسته پذیرش و شناسایی است.

وی با تأکید بر اینکه افغانستان همچنان با چالش‌های اقتصادی و تهدید تروریسم مواجه است، افزود: شورای امنیت باید درک جامع‌تر و عینی‌تری از وضعیت افغانستان به دست آورد، راه‌حل را به شیوه‌ای منطقی‌تر و عمل‌گرایانه‌تر برنامه‌ریزی کند، بن‌بست را کنونی را بشکند و نقش مثبت و سازنده‌ای در توسعه پایدار این کشور و ادغام آن در جامعه بین‌المللی ایفا کند.

نماینده چین تصریح کرد در وهله اول، ارتقای همکاری عملی با افغانستان باید در اولویت قرار گیرد و با اشاره به گزارش تازه دبیرکل سازمان ملل افزود افغانستان پتانسیل خوبی برای توسعه دارد و رشد اقتصادی آن از طریق ارتقای ارتباطات تجاری می‌تواند تا حد زیادی وابستگی افغانستان به کمک‌های بین‌المللی را کاهش دهد.

شوانگ افزود: جامعه بین‌المللی باید از یک سو کمک‌های بشردوستانه را برای افغانستان تضمین کند و از سوی دیگر در زمینه کشت جایگزین، پاکسازی مین، احیای سیستم بانکی افغانستان و تسهیل تجارت و سرمایه‌گذاری در پرتو نیازهای این کشور کمک بیشتری ارائه کند تا به توسعه بلندمدت افغانستان کمک شود.

نماینده چین با ضروری دانستن حفظ گفتگو و تماس‌ها با مقامات طالبان ادامه داد: قطعنامه شورای امنیت از مقامات افغانستان می‌خواهد تا حکومتی فراگیر ایجاد کنند و از حقوق اساسی همه از جمله زنان، کودکان و اقلیت های قومی محافظت کنند. جامعه بین‌المللی باید از طریق ارتباط صبورانه با مقامات افغانستان، به تدریج درک و اعتماد طالبان را نسبت به جهان خارج افزایش دهد تا آنها ابتکارات مؤثرتری را در پاسخ به انتظارات بین‌المللی اتخاذ کنند.

وی تصریح کرد: ایجاد شرایط مساعد برای گفتگو و تعامل و نیز پرهیز از ایجاد پیش فرض‌ها و برنامه‌های تحمیلی بر افغانستان مهم است. به عنوان یک گام مهم برای اعتمادسازی، شورای امنیت باید اصلاحات به موقع در رژیم تحریم‌ها انجام دهد و معافیت‌های ممنوعیت سفر را برای اعضای مربوطه مقامات افغانستان بازگرداند. تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی اعمال شده بر افغانستان توسط کشورهای مربوطه باید خاتمه داده شود و دارایی‌های خارجی باید فوراً آزاد شود.

این دیپلمات ارشد چینی با تأکید بر حمایت از طالبان در مبارزه با تروریسم گفت: ما از مقامات افغانستان انتظار داریم تعهدات خود را با حسن نیت انجام دهند و اقدامات قاطع و قوی را برای مبارزه با سازمان های تروریستی مانند «جنبش اسلامی ترکستان شرقی» و داعش انجام دهند تا زمینه رشد تروریسم را از بین ببرند.

وی با تأکید بر لزوم مبارزه صادقانه جامعه جهانی با تروریسم افزود: در مواجهه با تروریسم که دشمن مشترک بشریت است، همه طرف ها باید محاسبات ژئوپلیتیکی و تعصب ایدئولوژیک را کنار بگذارند، استانداردهای دوگانه یا مبارزه با تروریسم انتخابی را رد کنند و برای مبارزه با تروریسم با یکدیگر همکاری کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار