مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل گفت:از ورود ۶۷ هزار و ۱۲۱ کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی آلوده، غیر بهداشتی و تاریخ منقضی به چرخه مصرف انسانی جلوگیری شد.

مهدی فیضی در جلسه ستاد استانی طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی دامپزشکی ویژه ماه رمضان و عید سعید نوروز گفت:از ابتدای سالجاری با نظارت بهداشتی دامپزشکی از ورود ۶۷ هزار و ۱۳۱ کیلوگرم فراورده‌های خام دامی آلوده، غیر بهداشتی و تاریخ منقضی به چرخه مصرف انسانی جلوگیری شد.

او نظارت بهداشتی و کیفی بر فرآورده‌های خام دامی را یکی از مهمترین وظایف حاکمیتی دامپزشکی عنوان کرد و با بیان اینکه فعالیت‌های سلامت محور دامپزشکی به هیچ عنوان تعطیلی نداشته و حتی در مناسبت‌های مهم ملی و مذهبی  به طور مستمر انجام شده و نظارت‌ها  به دلیل افزایش مصرف فرآورده‌های خام دامی تشدید می‌شود افزود: دامپزشکی در بحث زیر ساخت‌ها یکی از مهمترین ارگان‌های تاثیر گذار جامعه است،  ولی متاسفانه فعالیت‌های انجام شده مثل سایر ارگان‌ها مستقیما نمود بیرونی در جامعه نداشته و ناشناخته و مغفول مانده است.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل به نظارت بهداشتی دامپزشکی در کشتارگاه‌ها به عنوان مهمترین و محوری‌ترین حوزه نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اشاره کرد و با بیان اینکه در حال حاضر ۷ باب کشتارگاه صنعتی دام و طیور و ۸ باب کشتارگاه سنتی دام در سطح استان فعالیت می‌نمایند خاطر نشان کرد:در تمامی این کشتارگاه‌ها ناظران و متخصصان فنی و بهداشتی بازرسی گوشت و روحانیون ناظر ذبح شرعی حضور دارند و تمامی مراحل کشتار را با دقت و حساسیت خاصی رصد و پایش می‌نمایند.

فیضی ادامه داد:از ابتدای سالجاری  ۲۰۳ هزارو ۳۹۲ راس دام سنگین و سبک در کشتارگاه‌های دام و ۱۵ میلیون و ۷۵۱ هزارو ۶۶۷ قطعه طیور در کشتارگاه‌های صنعتی طیور استان ذبح و پس از طی فرایند نظارت بهداشتی و شرعی وارد بازار مصرف و چرخه مصرف انسانی شده است.

او گستردگی فعالیت‌های دامپزشکی در حوزه نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی را یادآور شد و گفت:نزدیک به ۳ هزار مرکز تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی  تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی در سطح استان فعالیت می‌نمایند که در طول سالجاری ۳۳ هزار و ۶۲۲ مورد بازدید از این اماکن انجام شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل از ارجاع ۳۴۱ فقره پرونده تخلف بهداشتی به مراجع قضایی و پلمب  ۷۵ واحد عرضه در این مدت خبر داد و یکی از مهمترین دغدغه‌های دامپزشکی را برخورد با عرضه کنندگان فرآورده‌های خام دامی غیر بهداشتی و متخلفین حوزه سلامت و امنیت غذایی جامعه عنوان کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.