رونمایی از عروسک‌های باران خواه در نمایشگاه نخستین همایش ملی کارآفرینی و توسعه پایدار

نخستین همایش ملی کارآفرینی و توسعه پایدار با تاکید بر نقش آب در سیستان با حضور عروسک‌های باران خواه توسط بانوان کارآفرین برای طلب باران در دانشگاه پیام نور مرکز زابل برگزار شد.

مصحفی توانا  با بیان اينكه از سال ۹۲ آموزش رايگان ساخت عروسک را در فضای مجازی آغاز و همين آموزش‌ها زمينه‌ساز ارتباطات با علاقه‌مندان به مقوله عروسک‌های بومی در كشورهای مختلف شد، بیان کرد: ماجرای عروسک‌های بومی برای موسس كانون دايا از احيای يكی از عروسک‌های بومی مازندران به نام «جُل عاروس» آغاز شد.

وی با بیان اينکه عروسک‌ها راويان بدون مرز فرهنگ و تاريخ هستند، افزود: «آسوكه» در گويش سيستانی به معنای «افسانه» است با مرور داستان هركدام از عروسک‌ها كه آرام در گوشه و كنار نمايشگاه نشسته‌اند، یادآور طلب باران هستند، در دل هر كدام ماجرايی افسانه‌ای پنهان شده كه لذت شنيدنش سن و سال نمی‌شناسد. 

توانا ادامه داد: عروسک‌های بومی منطقه سيستان نيز يکی از غرفه‌های ديدنی نمايشگاه است و پژوهش‌ در مورد آنها به همت يكی از زنان سيستانی صورت گرفته و ساخته شده‌اند.

به گفته وی؛ اين عروسک‌ها قصه‌ها و افسانه‌های سیستان و بلوچستان كهن را روايت و پوشش بومی منطقه را معرفی می‌کنند.


وی تاکید کرد: آثار بخش آب نیز در قالب مدیریت توأم آب و پساب و نقش آن در استقرار صنایع، نقش بازار آب در استفاده مجدد از آب باز چرخانی، هیدرولوژی و منابع آب سطحی و زیر سطحی، سامانه‌های نوین آبیاری در کارآفرینی، مدیریت منابع آب و توسعه پایدار، استفاده بهینه از آب در کشاورزی و صنعت و دیپلماسی آب و توسعه منطقه‌ای است که علاقمندان باید مقالات خود را در این خصوص به دبیرخانه همایش ارسال شده است.

حل چالش‌های حوزه آب با بهره‌مندی از مقالات علمی ارسال شده در همایش ملی

فرماندار ویژه زابل در ادامه گفت: وقتی همایشی به صورت ملی برگزار می‌شود برای دانشجویان دستاوردهای مثمر ثمر زیادی دارد، بنابراین نخستین همایش ملی کارآفرینی و توسعه پایدار با تاکید بر نقش آب با رویکرد منبع بوده چرا که مهم‌ترین ویژگی منابعی مانند آب و انسان، محدودیت است.

علیرضا ملاشاهی اظهار کرد: امروز دانشگاه پیام نور نقش موثری در راستای ارائه این مطالب دارد، چرا که دانشگاه‌ها نقش علمی دارند و برای اینکه به کارآفرینی برسیم و از فرصت‌ها به صورت بهینه استفاده کنیم باید به سمت اشتغال و کارآفرینی پیش برویم به این دلیل که یکی از منابع سیستان آب بوده است.
وی ادامه داد: اقتصاد سیستان متکی به آب بوده باید این نقطه را کمرنگ کرد تا اشتغال ایجاد شود، یعنی کمترین وابستگی را به آب داشته باشیم تا منجر به توسعه پایدار شود.

فرماندار ویژه زابل تاکید کرد: دانشگاه باید به سمت کارآفرینی و توسعه مهارت‌ها برود یعنی مهارت افزا باشد، علاوه بر آن دانشگاه باید مبنای علمی پیدا کند وقتی می‌توانیم کارآفرینی را توسعه دهیم که عمل، مهارت و مهارت آموزی مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: یکی از مهمترین معضلات منطقه سیستان موضوع آب است باید در راه‌اندازی صنایع به این محور توجه کرد، چرا که سیستان و بلوچستان ظرفیت‌های بی‌نظیری مانند معادن، مرز، دریا  گردشگری، دسترسی به آب‌های آزاد و محصولات کشاورزی دارد که باید از آن به نحو مطلوب استفاده کرد.

ملاشاهی افزود: مدل‌های کشاورزی باید اصلاح شود، در سیستان باید بُعد عِلمی در کنار بُعد عَملی دیده شود، در این راستا از آنجایی‌که دانشگاه محور توسعه و ریل گذار است باید رویکرد خود را نسبت به آب عوض کنیم و به سمت مسیری برویم که بهره وری و بهره‌برداری از آب در عالی‌ترین شکل قرار گیرد، بنابراین مقالات علمی در نخستین همایش ملی کارآفرینی و توسعه پایدار با تاکید بر نقش آب به فایده است و چالش‌ها را برطرف می‌کند.

توسعه و اشتغال پایدار با آب پایدار 

محمد حسن نوذری به عنوان یکی از سخنرانان حاضر در همایش بیان کرد: طرحی که در نخستین همایش ملی کارآفرین و توسعه پایدار با تاکید بر نقش آب ارائه شده مبنی بر الگوی کشت و برنامه‌ریزی برای کشتی بود که با استفاده از حداقل منابع آبی با هر شکل از سختی بتوانیم با حداقل مصرف آب و انرژی و در سطح کاملاً محافظ شده گلخانه اقدام به تولید کنیم.

وی افزود: در این طرح چاهک‌های موجود را به پنل‌های خورشیدی و دستگاه‌های آب شیرین کن مجهز و با استفاده از پساب کنترل شده، توانستیم با خروجی آب حداقل ۱۰۰ لیتر در روز گلخانه‌ای با مساحت ۳۰۰ متر در زمینه صیفی‌جات و با ایجاد استخر پرورش ماهی برای یک خانواده زمینه اشتغال ۶ نفره را فراهم کنیم.

پیری یکی دیگر از سخنرانان حاضر در نخستین همایش ملی کارآفرینی و توسعه پایدار با تاکید بر نقش آب بیان کرد: اگر آب نباشد زندگی، توسعه پایدار و کارآفرینی رخ نخواهد داد.

وی ادامه داد: آب در سیستان باید به صورت غرقابی باشد طرح ۴۶ هزار هکتاری اقدام موثر نبود اگر هزینه صرف شده در این طرح صرف موضوعات دیگر می‌شد امروز وضعیت به مراتب بهتر از این بود.

پیری اظهار کرد: چالش آب در سیستان از ۱۵۰ سال قبل وجود داشته اما امروز حدود سه سال است که اصلاً آب نداریم و بحران ما آب است، اگر نباشد توسعه رخ نخواهد داد چرا که توسعه پایدار با آب پایدار محقق می‌شود بنابراین باید تدابیری اتخاذ شود تا به آب پایدار شیرین بپیوندیم.

وی گفت: امروز اساتید در نخستین همایش ملی کارآفرین و توسعه پایدار با تاکید بر نقش آب مقالات فراوانی ارائه کردند، باید از این مقالات علمی و کاربردی استفاده کرد نه اینکه بایگانی شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار