هوش مصنوعی ابزاری برای ساختن آینده بهتر/ هوش مصنوعی باید تخصصی استفاده شود

رئیس فرهنگستان علوم گفت: قدرت هوش مصنوعی مانند قدرت صنعتی بعد از رنسانس تاثیرگذار خواهد بود.

محمدرضا مخبر دزفولی، رئیس فرهنگستان علوم در نشست آینده نگاری که در فرهنگستان علوم برگزار شد، بیان کرد: قدمت آینده‌نگاری به زیست انسان بر می‌گردد. چراکه همواره پیش‌گویی و آینده‌نگاری مورد توجه بوده است، اما هم اکنون با شکل گیری علم مدرن، تفاوت آینده‌نگاری گذشته با اکنون بسیار زیاد است. علم امروز پیش بینی را آسان‌تر و نزدیک به دقیق‌تر کرده است، تفاوت گذشته با امروز این است که آن‌ها آینده سازی نمی کردند اما امروز آینده سازی مطرح است. 

او افزود: باید برای ساخت آینده توانمند باشیم و برای اینکه عقب نمانیم به بیداری علمی همیشگی نیاز داریم. امروز علم دو راه شقاوت و سقوط یا صعود و سعادت برای بشریت را مدنظر دارد، قرار گرفتن در هر یک از این جبهه ها نتیجه خودش را دارد و قدرت هوش مصنوعی مانند قدرت صنعتی بعد از رنسانس تاثیرگذار خواهد بود.

مخبر دزفولی با تاکید بر اهمیت جهت گیری علم مطرح کرد:  جامعه ای خودش را نجات می دهد که کارسازی علم را برای خودش تعریف کند و آن را رام خود کند. از زمانی که علم تبدیل قدرت شده است نمی توان تنها علم نظری را مدنظر داشت .

لزوم استفاده از هوش مصنوعی تخصصی در حوزه‌های مختلف

احمدرضا شرافت، رئیس اتاق فکر هوش مصنوعی فرهنگستان علوم نیز بیان داشت: هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی ابزاری برای ساختن آینده بهتر است. این آینده را باید برای همه بهتر بسازیم.

او با بیان اینکه شرکت گوگل بدون هوش مصنوعی ارزشی ندارد و اگر هوش مصنوعی از آن گرفته شد چیزی ندارد، گفت: نبود برنامه ملی برای ساماندهی و بالندگی هوش مصنوعی قابل توجه است. در سایر کشورها نه فقط کشورها بلکه شرکت ها هم در این عرصه فعالیت می‌کنند و حتی از دولت ها بزرگ تر و موثر تر هستند. ارقام در‌هوش مصنوعی مقداری متفاوت است و صحبت تریلیون دلار است.

شرافت گفت: هوش مصنوعی مقوله ای است که از دهه پنجاه میلادی شروع شده اما دلیل اینکه در چند سال اخیر شهرت یافته این است که  ما امروز انبوه داده ها و دسترسی‌ها را داریم.

رئیس اتاق فکر هوش مصنوعی فرهنگستان علوم مطرح کرد: ما نگران آینده خیلی از شغل ها خواهیم بود. ما باید آینده را بسازیم و پیشنهاد من این است که اگر می‌خواهیم روی هوش مصنوعی تمرکز کنیم باید بدانیم در هر حوزه متفاوت است و باید استراتژیک خاص همان حوزه را داشته باشیم. در زمینه زیرساخت های فناوری خیلی خوب نیستیم اما سعی کردیم نقاط ضعف را در فهرست اقدامات مشخص کنیم و به آن‌ها بپردازیم.

هوش مصنوعی ابزاری برای ساختن آینده بهتر/ از هوش مصنوعی باید تخصصی استفاده شود

در پایان این مراسم از آثار برگزیده در بخش مقالات، کتب، طرح‌های پژوهشی و رساله دکتری آینده‌پژوهی تجلیل شد. اسامی برگزیدگان عبارتند از:
- پویا نخجیرکان؛ عنوان رساله: آینده نگاری راهبردی مدیریت شهر‌های هوشمند در افق ۱۴۱۵ مورد مطالعاتی شهر رشت از دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین
- الهام یوسفی همدانی؛ عنوان رساله:آینده نگاری برنامه درسی دوره ابتدایی در ایران در افق ۱۴۱۵ از دانشگاه اصفهان
-  دکتر رضا حافظی: مقاله برتر  استان تهران
- دکتر کیارش فرتاش: مقاله برتر استان تهران
- دکتر علی چاپرک: مقاله برتر استان تهران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
اولویت هوش مصنوعی باید انجام کارهای سنگین باشه مثل تخلیه و بارگیری کیسه های نون و سیمان در محل کار
آخرین اخبار