ثبت شناسه ۶۵ هزار پژوهشگر کشور در درگاه آشنایی با نخبگان و آینده سازان

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) گفت: از اردیبهشت ۱۴۰۲ تاکنون بیش از ۶۵ هزار شناسه برای پژوهشگران کشور در درگاه آشنایی با نخبگان و آینده سازان (دانا) صادر شده است.

سید احمد فاضل‌زاده اظهار کرد: «درگاه آشنایی با نخبگان و آینده سازان» (دانا) در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ با حضور دکتر محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در محل موسسه ISC رونمایی شد؛ در این سامانه، امکان ارتباط علمی میان پژوهشگران از طریق یک شبکه اجتماعی علمی فراهم شده تا از این طریق، پژوهشگران بتوانند با یکدیگر تعامل بیشتری داشته باشند.

او ادامه داد: چشم انداز ما در سامانه دانا، صدور یک میلیون شناسه برای محققان کشور و ۶۵ میلیون شناسه برای محققان کشور‌های اسلامی است.

فاضل زاده افزود: بیشتر شناسه‌هایی که تاکنون صادر شده مربوط به اعضای هیات علمی دانشگاههاست و دبیرخانه دانا آن را تایید کرده است.

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام ادامه داد: برای اعضای هیات علمی ۲۰ دانشگاه، کارگاه‌هایی برای آموزش درگاه آشنایی با نخبگان و آینده سازان ارائه شده است.

دانا؛ بستری برای تبادل علمی پژوهشگران ایرانی

او اظهار کرد: شبکه‌های اجتماعی-علمی با هدف ترویج فعالیت‌های علمی، به دانشمندان، محققان، دانشجویان و افراد متخصص امکان برقراری ارتباط، تبادل اطلاعات علمی، همکاری در پروژه‌های تحقیقاتی و به اشتراک‌گذاری دانش فنی را فراهم می‌کنند.

فاضل‌زاده اضافه کرد:این شبکه‌ها با میسر کردن امکان تبادل نظر، بحث‌های علمی، همکاری در پروژه‌های تحقیقاتی و اشتراک اطلاعات فنی برای پژوهشگران امکاناتی را فراهم می‌کنند که از دانش و تخصص یکدیگر بهره‌مند شوند.

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام با بیان اینکه این نوع شبکه‌ها به توسعه و حفظ یک جامعه علمی پویا و پویشگرانه کمک می‌کنند، گفت: با توجه به اهمیت شبکه‌های اجتماعی- علمی، تاکنون شبکه‌های بسیاری در سطح بین المللی ارائه شده است، اما با وجود قابلیت‌ها و تسهیلات قابل توجه این سامانه‌ها، ضرورت راه اندازی شبکه اجتماعی بومی متناسب با نیاز‌های جامعه علمی ایران و کشور‌های اسلامی بیش از گذشته احساس می‌شد.

فاضل‌زاده گفت:به این منظور، برای هر یک از نخبگان و پژوهشگران ایرانی یک صفحه جامع در نظر گرفته می‌شود که فعالیت‌های پژوهشی و شناسه آنان در پایگاه‌های دیگر را نیز در برمی‌گیرد و پژوهشگران می‌توانند علاوه بر مدیریت آثار خود، آثار دیگر پژوهشگران را نیز مشاهده کنند.

او گفت: یکی از قابلیت‌های سامانه دانا اختصاص یک کد منحصر به فرد حاوی اطلاعات فردی به هر یک از پژوهشگران است ۲ رقم نخست این کد (ISC-ID) نشان دهنده کشور محل فعالیت و چهار رقم بعدی رزرو شده که به ترتیب کد و رقم کنترلی او را نشان می‌دهد.

فاضل‌زاده ادامه داد: بنا به نوع کاربری پژوهشگر، کد پژوهشگر نیز متفاوت می‌شود.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار