رئیس‌جمهور فرانسه زیر تیغ انتقاد؛

واکنش مقامات غربی به درخواست مکرون برای اعزام نیروی زمینی به اوکراین چه بود؟

رئیس‌جمهور فرانسه به دلیل اظهارات پیرامون ارسال نیرو به اوکراین با انتقادات شدید در داخل و خارج کشور مواجه شده است.

 رئیس‌جمهور فرانسه روز دوشنبه پس از نشستی با شرکای عمدتا اروپایی برای بحث در خصوص جنگ اوکراین، اعلام کرد که برای شکست روسیه و حفظ امنیت در اروپا نباید هیچ گزینه‌ای را رد کرد. پس از بیان این اظهارات، او با انتقاد شدید از سوی مقامات ناتو، آمریکا و اتحادیه اروپا مواجه شده و همچنین هشدارهایی از روسیه دریافت کرد.

به گزارش گاردین، مقامات غربی به سرعت اعزام نیرو‌های زمینی به اوکراین را رد کردند. آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: «جو بایدن به صراحت اعلام کرده که آمریکا برای جنگ در اوکراین نیروی زمینی اعزام نخواهد کرد». ناتو نیز عصر روز سه‌شنبه اعلام کرد که «هیچ برنامه‌ای برای حضور نیرو‌های رزمی ناتو» در اوکراین وجود ندارد.

دونالد تاسک، نخست‌وزیر لهستان نیز مانند همتای انگلیسی خود، این ایده را رد کرد.

در همین حال، کرملین هشدار داد که حضور نیرو‌های ناتو در اوکراین، رویارویی مستقیم با روسیه را اجتناب ناپذیر می‌کند.

اولف کریسترسون، نخست وزیر سوئد ضمن انتقاد شدید از پیشنهاد رئیس جمهور فرانسه، گفت: «مکرون می‌تواند در مورد اینکه آیا فرانسه به اوکراین نیرو می‌فرستد یا خیر صحبت کند، اما در مورد ناتو نه. اگر کشوری به جای دیگری در جهان نیرو بفرستد، بر ناتو تأثیری نخواهد گذاشت.»

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان هم صراحتاً گفت که در کنفرانس پاریس توافق شده است که «هیچ نیروی زمینی و هیچ سربازی از ناتو در خاک اوکراین حضور نیابد». پس از این اظهارات، مایکل راث، رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان آلمان نیز استقرار احتمالی نیرو‌های زمینی غرب را «یک بحث خیالی» در میان شدیدترین مشکلات اوکراین توصیف کرد. او گفت: «من کسی را نمی‌شناسم که به طور جدی چنین چیزی را بخواهد، حتی در اوکراین. آن‌ها بیش از هر چیز به مهمات، دفاع هوایی، هواپیما‌های بدون سرنشین و سلاح‌های دوربرد نیاز دارند.»

انتقاد مقامات داخلی فرانسه از مکرون

این اظهارات همچنین با انتقاد سیاستمداران مخالف در داخل فرانسه مواجه شد. اولیویه فوره، رهبر حزب سوسیالیست گفت که اظهارات مکرون نتیجه «کاملاً معکوس» داشته و باعث نفاق در اتحادیه اروپا شده است. همچنین، اریک سیوتی، سیاستمدار فرانسوی که ریاست حزب جمهوری‌خواهان فرانسه را بر عهده دارد گفت که اظهارات مکرون «مملو از عواقب وحشتناک» بود. 

افزون بر این، مارین لوپن که حزب راست افراطی او بزرگترین حزب اپوزیسیون در پارلمان فرانسه است، گفت که مکرون برای ۷۰ میلیون فرانسوی یک خطر وجودی ایجاد می‌کند.

گفتنی است، جنگ اوکراین در حالی وارد سومین سال خود شده است که طرف اوکراینی به طور جدی با کمبود مهمات دست و پنجه نرم می‌کند. گفته می‌شود این کشور به دست کم ۲۰۰ هزار گلوله در ماه احتیاج دارد، اما تولید جمعی مهمات در اروپا به میزان ۵۰ هزار گلوله در ماه باقی مانده است. امری که ممکن است در نهایت این کشور را به سمت مذاکره برای آتش‌بس سوق دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۳ ۱۱ اسفند ۱۴۰۲
اینا حواسشون باشه مردم دنیا اگه مجبور بشن بین جونشون و آمریکا یکی رو انتخاب کنن آمریکا رو انتخاب نمیکنن
آخرین اخبار