خودسوزی یک نظامی آمریکایی و واکنش‌ها به آن را می‌توان نشانه دیگری از عیان شدن مظلومیت مردم غزه و جریان مقاومت فلسطین زیر تجاوزات رژیم صهیونیستی و نسل‌کشی جاری در نوار غزه دانست.

مرگ یک افسر نیروی هوایی ایالات متحده که بعد از ظهر یکشنبه ۲۵ فوریه (۶ اسفند) به وقت آمریکا در اعتراض به نسل کشی اسرائیل در جنگ غزه مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در واشنگتن خود را به آتش کشیده بود به یکی از داغ‌ترین موضوعات در جهان تبدیل شده و رنج مردم غزه را به عیان‌ترین شکل در معرض دید همگان قرار داده است.

این حادثه عصر یکشنبه به وقت محلی روی داد و ماموران «آرون بوشنل» ۲۵ ساله را به بیمارستان منتقل کردند. اما رسانه‌هاا ساعاتی بعد به نقل از یک مقام آمریکایی اعلام کرد او جان باخته است. این مرد در حالی که لباس نظامی به تن داشت، در سخنانی که به طور آنلاین پخش می‌کرد گفت: «من دیگر همدست نسل‌کشی نخواهم بود». بوشنل پس از آن مایع شفافی به روی خود ریخت و با فریاد «فلسطین را آزاد کنید» خود را آتش زد.

او ساعاتی قبل از خودسوزی در صفحه فیسبوک خود نوشت: «بسیاری از ما دوست داریم از خود بپرسیم: «اگر در دوران بردگی زنده بودم چه می‌کردم؟ یا قوانین جیم کرو؟ یا آپارتاید؟ اگر کشورم مرتکب نسل‌کشی می‌شد، چه کار می‌کردم؟ پاسخ این است، شما آن را انجام می دهید. همین الان.»

آخرین جملاتی که بوشنل بر سر زبان آورد این بود: «من در آستانه انجام یک عمل اعتراضی افراطی هستم. اما در مقایسه با آنچه مردم در فلسطین به دست استعمارگران خود تجربه کرده‌اند اصلاً اقدامی افراطی نیست. این چیزی است که طبقه حاکم ما تصمیم گرفته است که عادی باشد.»

تکانه‌های اقدام فداکارانه بوشنل

بعد از مرگ بوشنل، تظاهرات‌کنندگان در محل مرگ او تجمع کردند و یاد او را گرامی داشتند. یکی از معترضان به شبکه تی‌آرتی گفت: « او شهید است مثل بقیه فلسطینی‌ها. فداکاری‌ات فراموش نخواهد شد. شجاعتت فراموش نخواهد شد. مردم فلسطین از تو تشکر می‌کنند.»

یکی دیگر از اعضای سابق ارتش گفت: «به عنوان یک عضو سابق ارتش من هم احساسی مشابه او در درون خودم درباره اینکه نظاره‌گر نسل‌کشی هستم دارم.»

زن دیگری می‌گوید: «این اتفاق عمیقاً باعث تأثر من شد که یک مرد جوان جان خودش را گرفت تا پیام خودش را به گوش رئیس‌جمهور برساند.»

معترضی دیگر می‌گوید: «او آدمی به شدت شجاع و عمیقاً اخلاقی بود که در تلاش بود وجدان جامعه ما را بیدار کند و امیدوارم که میلیون‌ها نفر از آمریکایی‌ها اکنون از او حمایت کنند.»

این نخستین اقدام خودسوزی در آمریکا در اعتراض به جنگ غزه نیست. دسامبر گذشته هم یک زن در اعتراض به حمایت آمریکا از اسرائیل در جنگ غزه مقابل کنسولگری اسرائیل در آتلانتا اقدام به خودسوزی کرد که البته از آن حادثه جان سالم به در برد و تنها در بیمارستان بستری شد. هویت این زن ۶۱ ساله که او هم عضو سابق ارتش بوده اعلام نشده است.

یکی از معترضان در واشنگتن در گفت‌وگو با تی‌آرتی پیش‌بینی کرده که اقدام این خلبان آمریکایی موجب خواهد شد روحیه مقاومت در برابر جنگ غزه به ارتش گسترش پیدا کند. او گفت: «فکر نمی‌کنم این آخرین عضو ارتش ما باشد که دارد مقاومت می‌کند. فکر می‌کنم که آرون‌های بسیار زیادی آنجا در ارتش هستند. چه کسی قرار است صدای آنها باشد؟ چه کسی قرار است جلوی بدتر شدن این روند را بگیرد؟»

«برنی سندرز»، عضو دموکرات مجلس سنای آمریکا نیز در مصاحبه با نیوزویک به این اقدام واکنش نشان داد و گفت: «این یک تراژدی وحشتناک است، اما من فکر می‌کنم که گویای عمق ناامیدی است که بسیاری از مردم در حال حاضر نسبت به فاجعه انسانی وحشتناکی که در غزه رخ می‌دهد احساس می‌کنند و من در این نگرانی عمیق شریک هستم. بچه ها از گرسنگی می میرند. مردم می میرند - 29000 فلسطینی جان خود را از دست داده اند که دو سوم آنها زن و کودک هستند. ایالات متحده باید در مقابل نتانیاهو بایستد و مطمئن شود که این روند ادامه پیدا نمی‌کند.»

سندرز همچنین در پاسخ به سوال نیوزویک درباره اینکه جامعه بین‌المللی این اقدام را چگونه می‌بیند، گفت: «ما به طرز فزاینده‌ای داریم منزوی می‌شویم. جامعه بین‌المللی متوجه است کاری که آمریکا انجام می‌دهد یک فاجعه انسانی است.»

وی اضافه کرد: «این یک اتفاق وحشتناک است و ما همچنان یکی از معدود کشورهایی در جهان هستیم که در کنار اسرائیل ایستاده‌ایم، و من فکر می‌کنم این یک اشتباه بسیار است. و همانطور که ممکن است بدانید، من تمام تلاشم را می‌کنم تا مطمئن شوم که دولت ایالات متحده منابع مالی برای نتانیاهو جهت ادامه این جنگ نمی‌فرستد.»

در فضای مجازی نیز بسیاری از کاربران از آرون به عنوان یک قهرمان یاد کردند. «مای ال سادانی»، وکیل حقوق بشر در حساب کاربری خود در این خصوص در ایکس نوشته است؟: «کاملاً دلخراش. امید که یاد آرون بوشنل 25 ساله سبب خیر باشد. امید که فداکاری او باعث دعوتی برای اقدام در میان کسانی باشد که توانایی انجام کاری دارند و تذکری جدی به کسانی که از تغییر مسیر اجتناب می‌کنند.»

اقدامی که غربی‌ها را از گیجی درباره رخدادهای غزه درآورد

آیا حیجازی، از فعالان سیاسی در آمریکا نیز نوشت: «او یک قهرمان و شهید است. امید که مرگ او عبث نباشد و امید که زنگ بیدارباشی باشد برای اینکه شاهد اتمام نسل‌کشی و آغاز یک فلسطین آزاد باشد. روحت در آرامش، آرون بوشنل.»

کایتلین جانستون، روزنامه‌نگار نیز در حساب کاربری خود در ایکس نوشت: «احساس می‌کنم بی‌قرار و پریشان شده‌ام که به نظر من نسبت به آنچه بر بوشنل گذشته چیزی نیست. این اتفاقی است که باید دنیا را برای دیدن واقعیت آنچه رخ می‌دهد تکان دهد.»

وی ضمن تأکید بر اینکه به هیچ فرد دیگری توصیه نمی‌کند کاری که بوشنل انجام داده را انجام دهد اضافه کرد: «این رخدادی است تا از گیجی مغزشویی‌شده و آشفته‌‌ی ویران‌شهر غربی بیرون انداخته شده و نگاهمان را به غزه بدوزیم.»

دیاب ابو جهجج، فعال رسانه‌ای هم نوشت: «یاد بوشنل گرامی داشته خواهد شد. کار او همان‌طور که خودش گفته افراطی بوده اما پیام برجسته او است که اهمیت دارد. فداکاری او اکنون بخشی از فداکاری‌های مردم فلسطین در پیکار برای شرافت است.»

مرگ بوشنل و واکنش‌ها به آن را می‌توان نشانه دیگری از ظلم آشکار اسرائیل به مردم غزه دانست. این ظلم که سیاستمداران آمریکا و جامعه بین‌المللی به آن چشم می‌بندند اکنون به اندازه‌ای عیان شده که اعتراض به آن از دل ارتش آمریکا بیرون زده است.

منبع: تسنیم 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۰ ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
برای کور چه برقصی وبرای کر چه بخوانی سیاسیون ضد بشر صهیونیسم جنایتکار وجهانخواروخونریز آمریکایی وانگلیسی وچند کشور غربی دیگر که بویی از انسانیت نبرده وتمام زندگیشان دلار است بر سازمان ملل غلبه پیدا کرده وادعای ابر قدرتی میکنند ودنیا به طرفی پیش میرود که این ضد بشرها گور خود را بادستان خود میکننددر این کشورهای به ظاهر پیشرفته اندیشمندان بی بخار وبدون نفوظ در دنیای برده داری غرب زندگی میکنند ودر حال جنایت محکوم میکنند تا جنایت تمام شد یک دقیقه سکوت بر پدر ومادر این سیاسیون شیطان پرست لعنت خدا باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۴ ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
به جای خود سوزی میومد اسرار اف ۳۵ رو لو میداد بهتر بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
خودکشی حرام است حالا به خاطر هرچی.
میتونست چنتا از عوامل و دست اندرکاران حمایت از اسرائیل رو بفرسته جهنم ولی فقط خودش رو کشت.
احتمالا دلیل اصلی خودکشی ایشون فلسطین نبوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
اگر در دوران بردگی زنده بودم چه می‌کردم؟ پاسخ این است، شما آن را انجام می دهید. همین الان... یعنی مو به تن آدم سیخ می شود وقتی به مفهوم عمیق این جمله توجه می کند هر شخصی باید در خلوت خود این سئوال را از خود بپرسد! مثلاً ما مسلمین: اگر الان در صحرای کربلا بودیم چه می کردیم!!!! شخصی تعریف می کرد مثل خیلی ها عشق به حسین (ع) دارم یک شب در خواب دیدم در صحرای کربلا هستم ولی از ترس کاری انجام نمی دادم!!! .....کسانیکه الان درد مظلومان را متوجه نمی شوند و در ظاهر دلسوزی می کنند اعتقاد و دین درستی هم ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
بعضی از عزیزان چشم بسته فرایند زیرآبی رفتن دارند! مثل بیان این جمله خودکشی گناه است! در این دنیا بعضی از حلالها (در ظاهر) خروجی زشت و حرامی دارد و گاهی بعضی از حرامها (در ظاهر) خروجی هشیار کننده! اصولاً دین آمده فرد برای تزکیه و پرهیزکاری احکام خاصی را رعایت کند تا خروجی مثبتی داشته باشد مثل دروغ نگفتن خیانت نکردن ظلم نکردن کلاهبرداری نکردن فساد نکردن و...
Iran (Islamic Republic of)
محمودزاده
۱۰:۲۱ ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
خودسوزی این فرد نشان داد که اعراب شرافت عربی خود را در جنگ قادسیه و پشت دروازه های شهر تاریخی تیسفون جا گذاشتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
خودسوزی و خود کشی ناشی از یک ناهنجاری روانی است و نمی تواند عملی فداکارانه تلقی شود.و ذهن کسانی که می خواهند از آن به نفع خود بهره ببرند از ذهن این فرد قطعا بیمار تر است. چون این فرد به خود ضربه زد اما این افراد به یک ملت ضربه می زنند.
Netherlands
Mohieddin
۱۰:۵۳ ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
میزان اعتراض همین آمریکایی ها و انگلیسی ها خیلی بیشتر از ایرانیان مثلا مسلمان بوده است . برو یک جوری خودات را در مان و اصلاح کن تا وقت داری اتفاقا احتیاج به روان شناس داری چون این بیچاره با چه ابزاری می توانسته خوداش را فدای نا عدالتی کند ؟ صهیونیست های شیطان صفت سی هزار انسان عمده کودک و زن را قتل عام کردند گروه کثیری را زخمی بحالت معلوم از دو پا و چشم و فلج کرده اند گروه کثیری را گرسنه نگاه داشته اند به زنده مانده ها گفتند بروید رفح ما آنجا را نمی زنیم حال در حال بمب باران رفح هستند تو خودات بعنوان یک انسان که چه عرض کنم چه اعتراضی نسبت به این ستم ها داری ؟ . معلوم است هیچ چون خودات صهیونیستی .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
طرف خلبان بود که بالاترین سلامت روان و جسم در جهان دارن
از سبک نوشتاریت مشخصه همونی زیر هر خبر ۱۵۰ تا کامنت میزاری
چندتا کامنت منفی هم گذاشتی همینجا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
خلبان اف ۳۵ بخاطر فلسطین خودسوزی کنه خیلیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
کسی که کودک کشی راه مبندازه خودسوزی نیروش براش چه اهمیتی داره ... خانوادتو داغدار کردی که چی ؟؟؟؟؟؟1!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
محمودزاده
۰۹:۵۳ ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
امید است وجدان بی غیرت اعراب مخصوصا عربستان که ملتش در سالهای اخیر برای نابودی زیر ساخت های دو کشور عراق و سوریه که چه ها که نکردن به درد امده و یک ذره هم به فکر عرب بودن خودشان هم باشند هر چند که ملت عربستان افسارش دست اسراییل است و اینک می رود تا با بخشیدن منطقه فدک به پسرهای عبرانی خود یعنی همان جایی که محمد یهود را از انجا اخراج کرد زمینه ساز عادی شدن روابطه با اسراییل را شاهد باشند که ناگهان طوفان الاقصی تمام ارزوهای انان را بر باد فنا داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
اسگول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
ما اینارو کافر می‌دونیم ولی بازم به خاطر ملت دیگه خودسوزی می‌کنه به خاطر عذاب وجدان...ولی مسولین حروم زاده ما مملکت رو به فساد کشیدن ولی عذاب وجدان ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
شما حتما یا سوادت خیلی کمه یا از روی لجبازی اونا را کافر میدونی اونا مسیحی هستن پیرو یکی از ادیان الهی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
برادرم از لفظ حرامزاده برای هیچکس حتی دشمنت استفاده نکن تنها ناسزایی است که در اون دنیا طرف می ایستد و میگوید حرف خود را ثابت کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
کسی که رو به روی معلم لم بده کشمش و آجیل بخوره بهش چی میگن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
کی گفته کافرن ؟ مسیحی که کافر نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
فقط 20 درصد آمریکا مسیحی است که مسیحیت فعلی هم تحریف زیاد داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
روحش شاد این شهید جانش را به خاطر بیداری وجدانها از دست داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
باید با اقتدار اسرائیل را بمباران می کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
امید وارم وجدانهای مردم دنیا تکانی بخورد واقدام موثری برای غزه صورت گیرد.
دولتهای استکبارجز شرارت برای دنیا ندارند وملت ها هستند که باید جلوی فاجعه درغزه رابگیرند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
من اصلا اینجور کارها رو قبول ندارم یکی از مزموم ترین کارها تو دین ما خودکشی یا خودسوزیه حالا برای یه چیز خوب باشه این مطلب که ترویج خودکشیه رو بر دارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
باید باهواپیما اسرائیل را بمباران می کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
به این راحتی نمی توان اسم خودکشی بر این کار گذاشت. درسته که در ظاهر خودکشی است اما الاعمال بنیات. به نظر من نیت این فرد به هیچ عنوان نیت فردی که به قصد خودکشی خودسوزی می کند نیست. این کار یک جور دفاع از مظلوم است تا خودکشی. روحش شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۷ ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
کارکنان سازمان همیاری زنجان شانزده ماهه حقوق نگرفتن و زندگی همه این پرسنل مظلوم نابود شده. آقای رئیسی به داد اونها برسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
سامانه ارتباط مردمی مطرح کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
سامانه 111 مراجعه کنید مطرح کنید
مطمئن باشید جواب میدن و پیگیری میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
خودسوزی کار بدی هست ولی چون انسان آزاده ای بوده روحش شاد باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
در تمام ادیان الهی خود کشی حرام و عملی بی ارزشه حتی اگر در راستای اهداف شما باشه، استوره سازی نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
چطور در اسلام عملیات استشهادی یا همون انتحاری حلاله پس
داستان شهید فهمیده رو میدونی ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
از این نظر باید نگاه کنی که اینا مسلمون نیستن که عقاید ما رو داشته باشن.کارش تایید نمیکنیم ولی خب باعث آبروریزی امریکا شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
تعریف شهادت : شهید کسی است که برای هواداری، نپذیرفتن و زهد آزار و شکنجه می‌بیند یا می‌میرد تا از باوری پشتیبانی کند یا خواستهٔ گروهی بیرونی را برآورد.[۱][۲][۳] مفهوم شهادت در برخی دین‌ها از جمله اسلام، مسیحیت، بهائیت، هندوئیسم، آیین سیک و یهودیت وجود دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
تو برنامه ای که دیشب ازش تو تلویزیون پخش کردین ب دروغ گفتین با جنگنده مردم غزه رو بمباران کرده عذاب وجدان گرفته و خودشو کشته و یه جنایت کار نشونش دادین
مدرک رو کنید برای حرفتون
اصلا جنگنده های امریکایی و خلبان های امریکایی غزه رو بمباران کردن ؟
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۸:۴۸ ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
بچه جان تو راه که میره خودسوزی کنه داره حره میزنه.میگه به خاطر نسل کشی مردم فلسطین این کارو کرده.وقتی هم میسوزه میگه فلسطین آزاد کنید.معلوم انگلیسی بلد نیستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
اتفاقا گفت هنوز سندی نیست که غزه رو بمباران کرده باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
جناب امیر بزرگسال وقتی میگه بخاطر نسل کشی مردم فلسطین خودکشی میکنم یعنی چون امریکایی هستم و امریکا از اسرائیل حمایت میکنه در اعتراض ب این کار خودسوزی کرد نه اینکه خودش کسی از فلسطینی ها رو کشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۰۸:۲۳ ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
قطعا انسان آزاده ای بوده ولیکن خودسوزی در اسلام پذیرفته نیست
روحش شاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
ای مرد آزاده مایه شرم بعضی از سران مسلمان نمای صهیونیست شدی از قبیل سران ترکیه عربستان امارات
آخرین اخبار