به مناسبت بزرگداشت روز مهندس نشست تخصصی مدیریت مصرف آب و بازچرخانی آب خاکستری ساختمان‌ها در همدان برگزار شد.

 یکی از پژوهشگران کشور در این نشست کارگاهی با بزرگداشت یاد دانشمند مسلمان خواجه نصیرالدین طوسی گفت: تغییر و کاهش الگو‌های بارش و کم شدن آب در حد بحران، ضرورت استفاده از آب‌های خاکستری را افزایش می‌دهد.

دکتر اسدیان با اشاره به اینکه آب‌های خاکستری حدود ۷۰ درصد پسآب‌های ساختمانی را شامل می‌شوند که از پشت بامها، و فاضلاب‌های غیر سرویس‌های بهداشتی بدست می‌آیند، گفت: این آب‌ها می‌توانند به طور مستقیم برای شستشوی فضا‌هایی مثل راه پله ها، دسشویی ها، پارکینگ، آبیاری باغچه ها، پرکردن سیفون و وسایل گرمایشی و سرمایشی استفاده شوند و البته قابل تصفیه هم هستند. 

او همچنین گفت: ما با سرانه مصرف ۲۲۰ لیتر در روز از کشور‌های پر مصرف آب هستیم و می‌توانیم با کم کردن ۱۰ تا ۱۲ لیتر در روز کمک خوبی به مدیریت مصرف آب بکنیم.

 دانشیار پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور هم گفت: این نشست در راستای مدیریت و مصرف بهینه آب با استحصال و ترکیب آب باران و آب خاکستری در ساختمان‌ها و جمع آوری آب از سطوح نفوذناپذیر شهری است. 

میرمسعود خیرخواه زرکش گفت: بحران آب خیلی جدی است و اگر فرد فرد جامعه وارد کار نشویم رفع نخواهد ش و تصمیم‌ها باید مطابق با مسائل زیست محیطی، اقتصادی، جغرافیایی و مذهبی باشد.

او همچنین گفت: با توجه به کمبود جدی آب در بخش‌های مختلف، افت شدید سطح سفره‌های زیرزمین و از طرفی بزرگ شدن شهر‌ها و افزایش ساختمان و سطوح مختلف اهمیت استفاده از آب‌های خاکستری افزایش یافته که در کشور ما تقریبا صفر است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.