مسئول کمیته جستجو و نجات هیات کوهنوردی و صعود‌های ورزشی همدان گفت: کوهنوردان بهتر است در این شرایط جوی نامساعد از صعود به ارتفاعات خودداری کنند.

هومن فرزانه گفت: کولاک، برف و احتمال ریزش بهمن با توجه به حجم برف در حال بارش روی لایه‌های یخ‌زده قبلی و خطرات مرتبط با هوای برفی وجود دارد.

او گفت: کوهنوردان به دلیل وجود مخاطرات جانی کوهنوردان حداقل تا ۷۲ ساعت پس از اتمام بارش‌ها و تثبیت توده‌های برفی از صعود به ارتفاعات و عبور از جاده‌های بهمن‌گیر مانند جاده تاریک‌دره خودداری کنند.

مسئول کمیته جستجو و نجات هیات کوهنوردی و صعود‌های ورزشی همدان گفت: با توجه به بارش قابل ملاحظه برف و احتمال وقوع بهمن در روز‌های آتی، از کوهنوردان درخواست می‌شود از صعود به ارتفاعات و پیمایش در مسیر‌های ناشناخته به طور جد پرهیز کنند.

رئیس هیات کوهنوردی و صعود‌های ورزشی همدان گفت: با توجه به شرایط نامساعد جوی و بارش که در ارتفاعات این استان بیشتر با کولاک همراه است، کوهنوردان برای صعود مراقبت کنند.

رضوان سلماسی گفت: البته ممنوعیتی برای صعود کوهنوردان وجود ندارد و تنها با توجه به شرایط جوی نسبت به وضعیت و عدم صعود به افراد هشدار داده می‌شود، ضمن اینکه افراد در صورت صعود به ارتفاعات و مناطق کوهستانی استان به طور حتم باید تجهیزات لازم و کامل را به همراه داشته باشند.
او گفت: صعود‌های انفرادی تهدید جدی برای صعود کوهنورد محسوب می‌شود به ویژه اینکه در فصل زمستان خطرات ناشی از سقوط، لیزخوردن، گم شدن در مسیر، محبوس شدن در برف و حیوانات وحشی در کوهستان بسیار است.

رئیس هیات کوهنوردی و صعود‌های ورزشی همدان با تاکید بر اینکه در حد امکان صعود‌ها باید به صورت گروهی و برخورداری از راهنمای باتجربه باشد، گفت: امسال به دلیل توجه کوهنوردان به هشدار‌ها و توصیه‌ها شاهد حادثه ناگوار در کوهستان‌های همدان نبودیم که امیدواریم در فصل زمستان که درصد آسیب و حوادث بیشتر است، سالی بدون سانحه را پشت سر بگذاریم.

سلماسی گفت: برای صعود‌های زمستانی همراه داشتن پوشاک کافی و مناسب فصل، آگاهی یافتن از وضعیت جوی، آگاه کردن خانواده، نزدیکان یا دوستان از جزئیات زمان و مکان صعود و برگشت و استفاده از مسیر‌های مشخص و پاکوب شده برای صعود و فرود باید مورد توجه کوهنوردان قرار بگیرد.

رئیس هیات کوهنوردی همدان گفت: همچنین همراه داشتن وسایل ضروری نظیر مواد غذایی کافی و وعده غذایی اضافه، تجهیزات روشنایی، سـوت، قطب نما، نقشه منطقه‌ای کوهستان، کمک‌های اولیه، چاقو، کبریت، کارت شناسایی و گوشی همراه در صعود‌های کوهنوردان لازم است.

او گفت: اشراف داشتن بر منطقه صعود از لحاظ مسیر‌ها و نقاط خطرناک نظیر پرتگاه‌ها، مناطق بهمن خیز و مناطق با احتمال ریزش سنگ نیز باید مورد توجه قرار بگیرد ضمن اینکه خودداری از صعود انفرادی، همراه بودن با گروه و افراد مجرب و پرهیز از اجرای برنامه‌هایی که فراتر از توانایی جسمی، فنی و روحی است نیز در برنامه‌های صعود کوهنوردان قرار گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.