محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره تاسیس ۲۰۰ کانال انتخاباتی صداوسیما برای معرفی نامزدها گفت: با توجه به تغییر قانون مجلس شورای اسلامی و اضافه شدن ماده ۷۴ به قانون، با ورود دستگاههای اجرایی برای خدمت به نامزدها عرصه جدیدی برای تبلیغات شکل گرفت. ما ۲۰۸ حوزه انتخابیه داریم، که ۲۰۰ کانال برای انتخابات شکل گرفته است. یعنی هر نامزدی میتواند به مدت ۲۰ دقیقه به شکل تصویری برنامهاش را ارائه کند.
سخنگوی ستاد انتخابات کشور با تشکر از رئیس صداوسیما و ستاد انتخابات صداوسیما بابت ایجاد ظرفیت تبلیغات برای نامزدها افزود: از آنجایی توانایی مالی نامزدها اهمیت داشت و آنها نمیتوانستند هزینههای ثبتنام را پرداخت کنند، در این دوره با اقدام نوآورانه صداوسیما بیشتر هزینههای ثبتنام کنار رفت و نامزدها به راحتی توانستند ثبتنام کنند. این همان سیاستی است، که در بند ۳ سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری میبینیم. تلوبیون و ایرانصدا به پیشبرد انتخابات کمک کردند. بنظرم این اقدام نوآورانه همان تحولی است، که در تبلیغات نیازمندیم. اینکه نامزدها بدون هزینه بتوانند وارد عرصه انتخابات شوند، خودشان را معرفی کنند و افکار و آراء خودشان را بیان کنند.
به گفته وی، وقتی این فضاهای تبلیغاتی در جامعه تکثیر شود، باعث میشود مردم به درستی نامزدهای خودشان را بشناسند. مثلاً یک نامزد انتخاباتی چگونه میتواند درباره یک موضوع اقتصادی در مناظره صحبت کند. مردم به صورت چهره به چهره نحوه صحبت کردن نامزد انتخاباتی را میبینند، که در در شکل سنتی تبلیغات این اتفاق نمیافتاد.
اسلامی در پاسخ به این سوال که از میان نمایندگان تایید صلاحیت شده چندتا از نمایندگان برای ۲۰۰ کانال انتخاباتی ثبتنام کردند، توضیح داد: استقبال خوبی از کانالهای انتخاباتی شده است. به طور کلی، براساس مصوبهای که هیئت اجرایی مرکزی انتخابات داشت، هم توصیه شد هزینه کمی از نامزدها گرفته شود، هم آن نامزدهایی که توانستند درصدی از آراء را کسب کنند، ولی نتوانستند به مجلس راه یابند، آن هزینهها عودت داده میشود.