پوشاک، لوازم خانگی، خودرو، مواد غذایی یا هر محصول دیگر، زمانی که با یک نام تجاری یا همان برند معتبر و شناخته شده به بازار عرضه شود، میتواند اقبال بیشتری در جلب نظر مشتری، افزایش فروش و تسخیر بازار پیدا کند و این، سادهترین تعریف برای اهمیت نامهای تجاری است.
البته که این سادگی نشانه بی اهمیتبودن موضوع نیست و امروزه در دنیا حتی تا ۷۰ درصد از بهای تمام شده برخی کالاها به سرمایهای بازمی گردد که تولیدکننده روی تبلیغات نام تجاری خود هزینه کرده است. به دلیل همین اهمیت، اولین جلسه شورای سیاست گذاری جایزه ملی برند با افتتاح رسمی دبیرخانه جایزه ملی آن، با حضور مدیران مربوط برگزار شد.
مدیرکل دفتر خدمات کسب وکار وزارت صمت، در ابتدای این نشست تصریح کرد که روال مرسوم بسیاری از شرکتهای کاغذی تا پیش از این به گونهای بود که با پیش بینی وضعیت بازار، نامهای تجاری جذاب و مختلفی را برای خود ثبت میکردند تا بعدها توسط واحدهای تولیدی، صنعتی و دانش بنیان خریداری شوند.
امیرحسین اسدی افزود: سودجویان بسیاری در این راه به سودهای هنگفت رسیدند و تولیدکنندگان بسیاری ناچار شدند برای برخورداری از یک نام تجاری مقبول، رقمهای سنگین و حتی میلیاردی پرداخت کنند، اما با تدبیر کمیسیون ملی برند وزارت صمت مقرر شده است تا پای سازمان ثبت اسناد به موضوع باز شود و بر این اساس، شرکتها مکلف هستند تا نامهای تجاری خود را ثبت کنند. این موضوع بساط برندفروشی و تندیس فروشی را در بازار آزاد جمع خواهد کرد.
«هر واحد تجاری که بتواند روی نام واحد خود کار کند و آن را در بازار به شهرت برساند، مشوقهایی برایش در نظر گرفته میشود.» مدیرکل دفتر خدمات کسب وکار وزارت صمت با بیان این خبر گفت: این مشوقها عبارت اند از برخورداری از خدمات ویژه صادرات، تسهیلات بانکی، تبلیغات در صداوسیما، عضویت در اتاق بازرگانی و دیدار با مقامات کشور از جمله رهبر معظم انقلاب.
به گفته اسدی، حقیقت تلخ بازار امروز آن است که تقریبا هیچ نام ایرانی شناخته شدهای در دنیا وجود ندارد. دلیل آن هم این است که اجتماعی سازی نامهای تجاری در ایران موردتوجه شرکتها قرار ندارد. اینجاست که در تعامل مشترک وزارت صمت و ارشاد اسلامی، جایزه ملی ویژهای برای تبلیغات نامهای تجاری در نظر گرفته شده تا هرکس بتواند در فضای بین المللی نام تجاری خود را مطرح کند، از حمایتهای ویژه حاکمیتی برخوردار شود.
«مشهد از سال آینده میزبان جشنواره ملی نامهای تجاری ایرانی خواهد بود.» این خبر را عباس محمدیان، مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مطرح کرد و گفت: بیش از ۱۰ سال است که این جشنواره به صورت استانی و به میزبانی مشهد در حال برگزاری است و نامهای تجاری برتر استان سالیانه معرفی میشوند.
اکنون براساس این تجربه قرار است مشهدالرضا (ع) میزبان نخستین جشنواره ملی نامهای تجاری در سال آینده باشد.
وی گفت: وزارت صمت دست همکاری به سمت رسانهها دراز کرده تا پیوست اجتماعی و فرهنگی برای نامهای تجاری تعریف کنند و محصولات ایرانی را فراتر از مرزهای ایران اسلامی به بازارهای جهانی معرفی کنند.