نقش مهندسان در تامین امنیت

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در یادداشتی به مناسبت روز مهندس، نقش مهندسان در تامین و ارتقاء امنیت را نقشی موثر توصیف کرد.

سرهنگ علی همه خانی در یادداشتی برای پنجم اسفندماه و روز مهندس اشاره کرد و نوشت: «جایگاه رفیع مهندس و مهندسی در اندیشه و تاریخ ایران اسلامی یادآور ابتکار، آفرینش و خلاقیت و زمینه‌ساز رشد و محرک موتور پیشرفت کشور درطول اعصار بوده و هست. مهندسی یکی از اصیل‌ترین حرفه‌هاست، زیرا مهندسین از دانش و تجربه خود استفاده کرده تا راه‌حلی مناسب برای مشکلات واقعی زندگی که اغلب مردم با آن‌ها روبرو هستند، بیابند، در همین راستا است که حرفه مهندسی در جبهه تلاش و فعالیت در خط مقدم قرار می‌گیرد.»

او در ادامه این یادداشت نوشت: «امروزه با توجه به میل بشر به برخورداری از محیطی زیبا، پرنشاط، امن و ایمن برای زندگی، لازم است که نظام مهندسی و آحاد مهندسین به عنوان سرمایه تخصصی و علمی کشور با الهام ازفناوری‌های نوین، خلاقانه و همسو با رعایت مقررات مهندسی و اخلاق اسلامی و حرفه‌ای، تمام دانش و تجربه خود را در اختیار سازندگی و ارتقاء ایمنی و امنیت هم میهنان عزیز و در راستای توسعه پایدار ایران اسلامی قرار دهند. مهندسین خلاق و مبتکر ایرانی نشان دادند که در شرایط وجود تحریم‌های ظالمانه، محدودیت‌ها و موانع بین المللی، مورد اتکای مردم بوده و با استفاده از علم و توانمندی خود، بسیاری از محدودیت‌ها را مرتفع و جامعه را در مسیری رو به جلو به حرکت درآورده و فراتر از نگاه فردی، به مصالح کلان جامعه و مردم بیندیشند.»

همه‌خانی همچنین به نقش مهندسان در تامین امنیت و انتظامی کشور اشاره کرد و نوشت: «برخلاف تصور برخی از مردم، مهندسان در انتظامی کشور نیز نقش پررنگی دارند و در واقع حضور و اقدامات آنان در حوزه‌های مختلف از راهور گرفته تا فتا و ... زمینه‌ساز ارتقا ایمنی و امنیت شده است. مهندسان در پلیس راهور با انجام اقدامات تخصصی نسبت به ارتقاء ایمنی راه‌ها اقدام کرده‌اند. در حوزه فاوا، این مهندسان هستند که با فناوری‌های روز و تجهیزات هوشمند بومی پلیس را در تحقق امنیت و احقاق حقوق مردم همراهی کرده‌اند، در پلیس فتا و ... نیز مهندسان نقش موثری برعهده دارند.»

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اضافه کرد: «امروز مهندسان نقش دیگری نیز در امنیت بر عهده دارند و آن ارتقاء امنیت ساختمان‌ها و ... است. لازم است که پیوست‌های انتظامی در امور مهندسی جدی گرفته شود. از ساخت و ساز و رعایت مقررات امنیتی برای جلوگیری از ورود دزدان و ... گرفته تا حوزه آی‌تی و برداشت‌های غیرمجاز و ... همگی جزو مواردی است که رعایت پیوست‌های انتظامی در آن، از سوی مهندسان ما را در ارتقاء امنیت و احساس امنیت در جامعه یاری می‌کند.»

همه خانی در پایان نوشت: «تقارن پنجم اسفندماه سالروز ولادت خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندس، تلاقی ارزشمندی از اندیشه مهندسی ایران گذشته و سرمشق قراردادن تلاش‌های آن دوران برای جوانان جویای علم امروز کشور است تا با بهره‌گیری از تجارب کسب شده و استفاده از علم و نوآوری و ایجاد فناوری‌های نوین، حفظ و اعتلای استقلال ایران اسلامی رقم زده تا دستیابی به افق‌های افتخار مهیا شود.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار