رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور از کاهش مدت زمان صدور پروانه‌های ساختمانی در صورتی که نقشه‌های ساختمانی مشکلی نداشته باشند به دو هفته خبر داد.

 بسیاری از پروژه های مسکونی تحت نظارت و حاکمیت ارکان نظام مهندسی کشور ساخته می شود. بنابراین توجه به موضوع نظام مهندسی و جلوگیری از ورود  مهندسانی که فاقد صلاحیت در حوزه ساخت وساز هستند خود نقش بسیار موثری در بهبود وضعیت ساخت و ساز کشور دارد.

 با توجه به آنکه دولت در حال ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در کشور در قالب طرح نهضت ملی مسکن است بنابراین استفاده از توان مهندسان کشور و نظارت این بخش و همچنین  ارائه تخفیف ۵۰ درصدی در تعرفه های نظام مهندسی خود نقش بسیار موثری در اجرای هر چه بهتر روند ساخت پروژه های مسکونی دارد.

همچنین  افزایش صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان یکی از مهم ترین ارکان در حوزه نظام مهندسی کشور است که در این زمینه خوشبختانه طبق آمارهای اعلام شده اقدامات خوبی صورت گرفته است به طوری که برای تمامی ساختمان های بالای ۲ هزار متر شناسنامه فنی و ملکی صادر شده و  این شناسنامه به نوعی هویت و کارنامه ساختمان از زمان تاسیس تا بهره برداری و نگهداری از آنها به شمار می رود. البته‌ صدور این شناسنامه  منوط به شرایط خاصی است.

در همین زمینه تسلیمی مشاور عالی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور  به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: شناسنامه فنی و ملکی ساختمان که صدور آن اجباری شده در صورتی که قوانین و مقررات مبحث ۲ از جمله اطفای حریق در  ساختمان ها رعایت نشده باشد، صادر نخواهد شد.

وی افزود: باید در تمامی روند ساخت و ساز مقرارت ملی ساختمان رعایت و از مصالح ساختمانی مقاوم در برابر حریق و آتش سوزی استفاده شود تا در مواقع ضروری و اضطرار  ساختمان دچار ریزش نشود و ارزیابی ها حاکی از آن است که بسیاری  از ساختمان ها در برابر حوادث مختلف از جمله حریق ایمن نیستند. مبحث دوم مقررات ملی ساختمان که مقررات در برابر اطفای  حریق و کنترل های آن بوده و در ساختمان هایی که پیش از این  ساخته شده رعایت نشده است. ساختمان های جدید باید تمامی  ضوابط را در این حوزه رعایت کنند.

 بر اساس این گزارش  یکی دیگر از مواردی که همواره باید در حوزه نظام مهندسی ساختمان به آن توجه کرد بحث صدور پروانه های ساختمانی است به طوری که حمزه شکیب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور  گفته است: در بخش صدور پروانه ساختمانی در صورتی که از لحاظ نقشه های ساختمانی مشکلی وجود نداشته باشد و در  نقشه ها کنترل  ضوابط و مقررات ملی رعایت شده باشد ظرف دو تا سه هفته پروانه های ساختمانی صادر می شود. در طرح تفصیلی درخواست مضاعفی از‌ جمله  اضافه شدن طبقات و یا دادن پارکینگ بیشتر باعث می شود که مدت زمان صدور پروانه ساختمانی افزایش یابد.

شکیب ادامه داد:  در بسیاری از ساختمان‌ها که تعداد  آن به ۱۰ هزار واحد می رسد شاهد آن هستیم که ضوابط ایمنی از جمله اطفای حریق رعایت نمی شود و  همین امر باعث ایجاد مشکلات بسیار در حوزه ساخت و ریزش ساختمان ها بعد از یک دوره ساخت خواهد شد. در مقررات ملی ساختمان متاسفانه ضوابط جوابگوی نیازها نیست و باید  بازنگری در این حوزه صورت  گیرد.  همچنین  در مبحث ۳  طراحی  ساختمان ها  و مبحث ۹ و ۱۰  که برای مقاومت در برابر زلزله است باید بازنگری ها صورت گیرد.

به گفته بسیاری از کارشناسان استفاده از نیروهای صاحب صلاحیت در حوزه ساخت و ساز و همچنین استفاده از نیروهای خبره در روند ساخت خود زمینه ساز کاهش چشمگیر حوادث ساختمانی می شود به طوری که باید تمامی سازندگان و همچنین مالکان ساختمان ها از حوادثی مانند پلاسکو، خلازیل و متروپل  درس گرفته و از نیروهای خبره در این بخش استفاده کنند تا شاهد ساخت یک ساختمان ایمن و با کیفیت در تمامی پروژه های مسکونی و عمرانی باشیم.

در همین زمینه هم رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمانی کشور گفت: تنها راه برای جلوگیری از تکرار حوادث ساختمانی، همکاری همه دستگاه‌های مرتبط در چرخه ساخت و ساز است. سازمان نظام مهندسی ساختمان یک عنصر از این چرخه است و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط نظیر شهرداری، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور و غیره باید در کنار یکدیگر و با همکاری هم مشغول به فعالیت باشند تا به کاهش حوادث ساختمانی برسیم. به عنوان مثال در بحث تخریب ساختمانی که در منطقه سعادت آباد چند سال پیش روی داد، متاسفانه تعداد قابل توجهی از کارگران جان خود را از دست دادند و این بخاطر عدم آگاهی در مورد روش‌های صحیح تخریب ساختمان بود.

او گفت: در واقع، فرآیند تخریب ساختمان‌ها یک علم و دانش است و وظیفه ما در سازمان نظام مهندسی ساختمان، آموزش اعضا درباره روش‌های علمی و صحیح تخریب ساختمان‌ها است. اما به علاوه، شهرداری و دولت نیز باید تخریب ساختمان‌ها را به عنوان یک صلاحیت تشخیص دهند و هزینه‌های مربوط به تخریب به طور قطعی مشخص شود تا بتوانیم این فرآیند را به خوبی انجام دهیم. اخیراً یک نامه از سوی شورای اسلامی شهر تهران به سازمان نظام مهندسی شهر تهران ارجاع داده شده است تا سازمان نظام مهندسی یک گزارش تهیه کند و روش‌های تخریب ساختمان‌ها را برای شهرداری به طور کامل و دقیق توضیح دهد.

شکیب توضیح داد: اتخاذ تدابیر ایمنی و کاهش حوادث ساختمانی نیازمند همکاری همه دستگاه‌های ذی‌ربط در صنعت ساختمان است. همچنین، تخریب ساختمان‌ها نیز یک فرآیند تخصصی و حرفه‌ای است که نیازمند دانش و تجربه است. آموزش اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان در این زمینه بسیار مهم است و باید توسط دولت و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط پشتیبانی شود. در خصوص حادثه پلاسکو، درس آموزی لازم صورت نگرفت در صورتی که باید از آن برای یادگیری و اصلاح فرآیندها و استانداردهای ایمنی استفاده می‌شد. البته‌ بررسی ها نشان می دهد که این فرآیند اجرا نشده است و باید توجه بیشتری به این مسئله داشته باشیم. یادگیری از حوادث گذشته و اصلاح سیستم‌ها و روش‌ها برای کاهش خطرات بحرانی بسیار اهمیت دارد.

او گفت: همکاری بین سازمان نظام مهندسی ساختمان و سایر دستگاه‌های دولتی و شهرداری برای ایجاد یک روند سازنده و برنامه‌ریزی منسجم برای ایجاد سازه‌های ایمن و کاهش حوادث ساختمانی بسیار ضروری است.

رئیس  سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در خصوص کاهش تخلفات نظام مهندسی گفت: در سال‌های گذشته به جای آنکه ساختار را اصلاح کنیم، روی افراد متمرکز شده بودیم و به بررسی تخلفات اعضا می‌پرداختیم در حالی‌که باید ساختار اصلاح شود؛ از این رو سیستم ارائه خدمات یکپارچه مهندسی را راه‌اندازی کرده‌ایم و ۶ استان به عنوان پایلوت انتخاب شده‌اند تا سامانه مذکور در آنها اجرا شود.

حال با توجه به نقش پررنگ نظام مهندسی در تمامی بخش های ساخت و ساز باید این نکته را تمامی سازندگان توجه کنند که استفاده از نیروهای متخصص و صاحب صلاحیت در حوزه ساخت وساز خود می تواند زمینه ساز ایجاد یک ساختمان با کیفیت و مقاوم در برابر تمامی حوادث و بلایای طبیعی در کشور باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۶ ۰۲ فروردين ۱۴۰۳
معظل دونقشه ای باید برطرف شود . طراحی نقشه های خلاف توسط مهندسان طراح نظام مهندسی ساختمان ممنوع شده و تحت پیگرد قانونی قرار گیرد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۸ ۲۶ اسفند ۱۴۰۲
اکثر نقشه های خلاف در شهر اراک توسط معاون شهرداری منطقه بافت تاریخی اراک جناب مهندس فرید ح..... طراحی میشود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۷ ۲۴ اسفند ۱۴۰۲
البته باید بگم رای گیری دستی صورت های مالی دیگه منسوخ شده . باید کاری کرد که رای گیری مجامع اینترنتی باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۲۴ اسفند ۱۴۰۲
انتخابات اعضای هیات مدیره و بازرسان سازمان به صورت الکترونیکی و با استفاده از خطوط تلفن همراه برگزار شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
اعضای شورای انتظامی نظام مهندسی باید توسط انتخابات عمومی و شفاف مشخص شوند نه اینکه توسط هيات مديره نظام مهندسی منصوب شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
با توجه به تخلفات گسترده ساختمانی در شهر اراک ( خلاف اضافه زیربنا یا اضافه بنا یا طبقه اضافه ... ) ایجاد پلیس ساختمانی در شهرداری اراک ضروری است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
باید ترتیبی اتخاذ شود که مجریان نظام مهندسی هم بتوانند تخلفات ساختمانی را به شهرداریها اعلام کنند ( در ساختمان هایی که توسط بساز و بفروش های بیسواد احداث میشود)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۹ ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
اشخاصی که دردستگاهها ونهادهایی کار میکنند که وظیفه کنترل ساختمان یا مسئولیت بررسی نقشه را دارند نمیتوانند ازپروانه اشتغال استفاده کنند.

لذا مرجع ضمیر اشخاص نیستند بلکه دستگاهها ونهادها هستند.

مثلا شهرداری و اداره وشهرسازی وبنیاد مسکن واستانداری و.. جزء نهادهایی هستند که وظیفه کنترل ساختمان دارند.

وبنابراین افرادی که دراین نهادها هستند نمیتوانند ازپروانه اشتغال استفاده کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
به نظام مهندسی استان ها بخشنامه کنید طراحی نقشه های خلاف ساختمانی ممنوع شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
برخی اعضای هیات مدیره و کارمندان نظام مهندسی با بسازوبفروش ها در انجام تخلفات ساختمانی ، شریک هستند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۸ ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
اول از همه باید حقوق کافی در اختیار مهندسان ناظر ساختمان قرار دهید تا انگیزه کافی برای اعلام تخلفات به شهرداری و نظام مهندسی داشته باشند مثل قضات .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۹ ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
فسادی که در صنعت ساختمان و نظام مهندسی هست در هیچ کجای دیگر وجود ندارد ، از تعارض منافع کارمندان و مدیران نظام مهندسی ... بگیر تا امضافروشی و نظارت های صوری و مجریان صوری و آزمایشگاه های صوری و ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۷ ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
حضور تمام وقت مهندسان مجری سرساختمان به طور اتوماتیک جلوی بسیاری از تخلفات ساختمانی را ميگيرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۲ ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
طراحی نقشه خلاف یا نقشه اجرایی یا نقشه غیرمصوب ممنوع شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۱ ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
شهرداری به واسطه پول گرفتن از مالکان و پاک کردن تخلفات ساختمانی آنها فقط زحمت و دردسر وآسیب جانی برای مهندسان ناظر ساختمان ایجاد کرده ، مثلا در شهر اراک شهرداری از مهندسان ناظر ساختمان می‌خواهد خلاف زیربنایی ساختمان را اعلام کنند و کلی تهدید مالکان را به جان بخرند ولی سپس در کمیسیون ماده ۱۰۰ همین خلاف زیربنایی را با گرفتن جریمه از پرونده مالکان پاک می‌کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۷ ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
پلیس پیشگیری ناجا باید مهندسان ناظر ساختمان را در بازدیدهای دوره ای از ساختمان ها همراهی کند تا مالکان شرور نتوانند با تهدیدت خود، مانع انجام وظایف حرفه ای ناظر شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۴ ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
یکی از اصلی‌ترین ایرادات کمیسیون ماده ۱۰۰، جریمه‌ها برای ساختمان‌های متخلف است که این موضوع باعث می‌شود سازنده ملک را غیر قانونی بسازد و دلخوش به این شود که در کمیسیون جریمه اش را می‌پردازد و ساختمانش همچنان پابرجاست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۹ ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
طراحی نقشه های خلاف شامل دستک خلاف یا خلاف زیربنا یا اضافه طبقه ...توسط دفاتر طراحی و مهندسان محاسب ، بزرگترین تخلف است لذا باید معظل ۲ نقشه ای برای همیشه برطرف شود که دیگر یک نقشه مصوب و یک نقشه خلاف یا اجرایی نداشته باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۲ ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
از شهرداری محترم خواهش مندیم جلوی تخلفات زیربنایی ساختمان ها را بگیرند ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری منحل شود و بررسی تخلفات ساختمانی به نظام مهندسی ساختمان سپرده شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۱۱ اسفند ۱۴۰۲
بررسی های انجام شده، 80 درصد پرونده هایی که پروانه ساخت دریافت می کنند عارضه اضافه بنا را دارند که این امر نشان از صرفه اقتصادی اینکار برای سازندگان دارد. در این راستا رویکرد قهری و تقابلی جوابگو نیست و باید عوامل پیشگیرانه را مدنظر داشت که ظاهرا مجلس شورای اسلامی به این امر ورود کرده است و باید دید قانونی که مصوب شده چقدر بازدارنده خواهد بود و جرم انگاری آن تثبیت شده است یا خیر.

میرنظامی با بیان اینکه امروز با پدیده شهرفروشی در حوزه تخلفات ساختمانی مواجه هستیم، گفت: براساس دستورالعمل و آیین نامه قانونی ماده 100، پس از ساخت بنا، شهرداری اجازه تخریب ندارد و تخلف باید در کمیسیون ماده 100 مطرح شود که اگر بنا مسکونی باشد، دو برابر قیمت منطقه و اگر تجاری باشد سه برابر قیمت معاملاتی منطقه جریمه لحاظ می شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۹ ۱۱ اسفند ۱۴۰۲
ایجاد پلیس ساختمانی در شهرداری منطقه ۲ اراک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
پروانه فروشی و مدرک فروشی و امضافروشی مهندسان در شرکت های مجری حقوقی و شرکت های خدمات آزمایشگاهی ممنوع شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
اغلب خانم های مهندس ناظر و حتی اغلب آقایان مهندس ناظر در برابر تهدیدات مالکان و کارگران ضعیف و ناتوان هستند و برای انجام وظایف قانونی خود به همراهی یک مامور انتظامی نیاز دارند به عنوان محافظ یا اسکورت سرساختمان تا آسیبی متوجه آنها نباشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۰ ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
اسپری فلفل به مهندسان ناظر ساختمان داده شود برای دفاع از خود در برابر تهدیدات مالک و کارگران ساختمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
متاسفانه به دلیل سوءمدیریت در نظام مهندسی ساختمان و ناکارآمدی وزارت راه و شهرسازی در دفاع از حق و حقوق و حیثیت مهندسان ناظر نظام مهندسي ساختمان که حافظان جان و مال مردم و سرمایه های ملی هستند ، کار به جایی رسیده که یک آدم چلغوز که با پول پدرش وارد ساخت و ساز شده ، مهندسان ناظر ساختمان را تهدید می‌کند که اگر ناظرین وارد ساختمان شوند با تیکه میلگرد بر سرشان می‌کوبد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
کارگاه ساختماني که کارگران اقدام به توهین و تهدید مهندسین ناظر می‌کنند باید تعطیل شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
تهدید ناظر و ممانعت از ورود ناظر به کارگاه توسط مالک ساختمان یا کارگران ساختمانی ، تخلف از مقررات ملی ساختمان است و باید برخورد قضایی و انتظامی با مالکین متخلف شود که مانع از انجام وظایف قانونی ناظر می‌شوند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
اغلب نقشه های دارای خلاف ساختمانی توسط دفاتری طراحی میشود که متعلق به اعضای هیات مدیره یا کارمندان نظام مهندسی است چون قانون تعارض منافع در نظام مهندسی رعایت نمیشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۹ ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
کارمند نظام مهندسی یا عضو هیات مدیره نظام مهندسی نباید با مهر و پروانه طراحی و نظارت نظام مهندسی کار بگیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
متخلفان ساختمانی با راهزن و دزد هیچ فرقی ندارند تنها فرقشان این است که دزد ها توسط پلیس بازداشت شده و ضمن معرفی به دادگاه سپس به زندان میروند ولی متخلفان ساختمانی توسط مهندسان ناظر ساختمان شناسایی شده و به شهرداری معرفی میشوند ولی شهرداری نه تنها مانع کار متخلفان نمیشود بلکه با پول گرفتن از مالکان خلاف ساز در کمیسیون ماده 100 , انها را تشویق به خلاف سازی میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
باید طراحی نقشه های دارای خلاف توسط دفاتر طراحی نظام مهندسی ممنوع شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
کمیسیون ماده 100مهم ترین عامل در تشویق مالکان ساختمان به اجرای تخلفات ساختمانی ( اضافه بنا و اضافه زیربنا ...) است و لذا باید کمیسیون ماده 100 شهرداری که فقط پول میگیرد از مالکان و تخلفاتشان را پاک میکند باید منحل شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
مهندسان ناظر ساختمان در برابر بساز وبفروش ها ( متخلفان ساختمانی ) هیچ گونه امنیت جانی ندارند چون متخلفان ساختمانی برای کسب سود بیشتر به دنبال ضربه زدن به مهندسان هستند و باید اختیارات و حمایت های قانونی ضابطان قضایی شامل حال مهندسان ناظر نظام مهندسی ساختمان شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۹ ۱۱ اسفند ۱۴۰۲
بهتره موضوع تهدید ناظر توسط مالک و کارگرها رو به شهرداری گزارش کنید و برای حضور در ساختمان تقاضای نیرو بکنید که حداقل گزارش این رفتار مالک در شهرداری منطقه ثبت شده باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
نقشه های خلاف و خلاف های اضافه بنا و خلاف ا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
مهم ترین عامل تخلفات ساختمانی همان دفاتر طراحی و مهندسان محاسب نظام مهندسی هستند , که نقشه های خلاف اضافه بنا و خلاف اضافه زیربنا را با گرفتن پول زیاد از مالک طراحی میکنند و راهکار قانونی برای اجرای تخلفات در اختیار مالک ساختمان قرار میدهند . باید معظل دونقشه ای در نظام مهندسی حل شود . طراحی نقشه خلاف توسط دفاتر طراحی ممنوع شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
شخصی به نام احمدرضا ج در شهر اراک صاحب ۷ شرکت آزمایشگاهی خاک و بتن صوری است که در هیچ کدام از این آزمایشگاه ها ، مدیرعامل و اعضای هیات مدیره شرکت آزمایشگاهی حضور فیزیکی ندارند و صرفا پروانه و مهر نظام مهندسی خود را واگذار کردند ولی شهرداری و نظام مهندسی هیچ برخوردی با آزمایشگاه های صوری انجام نمیدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
چه فایده؟ وقتی مهندسان ناظر گزارش تخلف و دستور توقف به شهرداری می‌دهند ولی شهرداری هیچ توجهی نمی‌کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
باید مجریان نظام مهندسی هم به سامانه تخلفات متصل شوند تا در صورت وقوع تخلف سریعا به شهرداری و نظام مهندسی اعلام کنند و تشویق مالی شوند تا انگیزه بیشتری برای اعلام تخلفات داشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۴:۰۴ ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
خود سازمان نظام مهندسی ها منشا تخلف هستند چون مهندسی که وظایف اش را انجام میدهد بجای تشویق به شورای انتظامی معرفی میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
اعضای شورای انتظامی نظام مهندسی نباید منصوب هیات مدیره نظام مهندسی باشند بلکه باید با انتخابات عمومی و سراسری از طریق رای گیری در مجمع عادی سالانه یا مجمع فوق العاده نظام مهندسی انتخاب شوند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۵ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
فعالیت آزمایشگاه های صوری نظام مهندسی باید متوقف شود که با اجاره کردن مهر و پروانه سایر مهندسان تشکیل شدند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
ارائه خدمات صوری توسط مهندسان و امضافروشی مهندسان بزرگترین تخلف است ، با کنترل حضور و غیاب مجریان نظام مهندسی و معرفی مجریان غایب سرساختمان به شورای انتظامی نظام مهندسی باید بساط مجریان صوری برچیده شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
بنظر ایشون فقط دنبال قاتل بروسلی میگرده
اگه مهندسین دارای پروانه اشتغال نظام مهندسی از مهندسین دارای پروانه کارشناسی رسمی دادگستری منفک بشوند و هر شخص فقط یک پروانه مهندسی داشته باشد میشود گفت که کارها تخصصی تر میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۵ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
باید باهوش ترین و باتجربه ترین مهندسان به عنوان ناظران ساختمان انتخاب شوند و حقوق عالی به آنها پرداخت شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۰ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
باید مهندسان ناظر ساختمان تشویق مالی شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۷ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
حق الزحمه مهندسان ناظر ساختمان در مقابل مسئولیت سنگین شان واقعا ناچیز است . باید تعرفه خدمات مهندسی به روزرسانی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۴ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
سامانه تخلفات در کل کشور ایجاد شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۶ ۰۶ اسفند ۱۴۰۲
کارمندان باید از نظارت ساختمان منع شوند چون اکثر فعالیت های عمرانی در تایم اداری صورت می‌پذیرد و کارمندان نمی‌توانند همزمان هم در اداره باشند هم بر سر عملیات اجرایی ساخت نظارت صحیحی داشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۰۶ اسفند ۱۴۰۲
شهرداری ام الفساد سیستم اداری ایران است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۰۶ اسفند ۱۴۰۲
کمیسیون ماده 100 شهرداری عامل تشویق سازندگان به تخلفات ساختمانی و عامل تراکم فروشی و شهرفروشی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۰۶ اسفند ۱۴۰۲
علت اعطای مجوز ساخت و ساز شهرداری تهران به هتل 43 طبقه ولنجک که روی گسل شمال تهران واقع شده ؟ چیست ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۰۶ اسفند ۱۴۰۲
سامانه یکپارچه ناظران در کل کشور ایجاد شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۰۶ اسفند ۱۴۰۲
بنده مهندس ناظر ساختمان در اراک هستم و به محض اینکه از ویترین ناظران یک کار نظارت برداشتم شخص مالک خلاف ساز با بنده تماس گرفته و با این عنوان که بنده ناظر دقیقی هستم و گزارشات تخلفات ساختمانی را به شهرداری ارسال میکنم خواستار انصراف بنده از نظارت این پروژه شده چون مالک میخواهد خلاف زیربنایی انجام دهد و بنده ناظر گزارش خلاف زیربنایی به شهرداری ارسال میکنم و کار متوقف میشود / حال سوال اینجاست این مالک متخلف از کجا فهمیده بنده ناظر دقیقی هستم ؟ یعنی مافیای ساخت و ساز داخل شهرداری و نظام مهندسی ریشه دوانده و مالک به محض انتخاب ناظر قانونمدار و دقیق درصدد حذف فیزیکی یا صدمه زدن به او یا اجبار به انصراف او از کار نظارت است ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۰۶ اسفند ۱۴۰۲
لطفا آزادسازی زمینهای بایر را پیگیری کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۰۶ اسفند ۱۴۰۲
سامانه تخلفات ساختمانی به شهرداری و اداره راه و شهرسازی و دادستانی و نظام مهندسی متصل شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۰۶ اسفند ۱۴۰۲
متاسفانه سازمان نظام مهندسی از ناظران و مجریان ساختمان هیچ تاییدیه ای بابت استاندارد مصالح نمی‌خواهد مثلا باید ترتیبی اتخاذ شود که قبل از بتن ریزی ساختمان ، تاییدیه استاندارد فوم سقفی یا تیرچه ها یا میلگرد یا بتن یا آجر سفال یا آسانسور یا لوله های پلی اتیلن یا پنجره ها ... در سامانه نظام مهندسی قرار گیرد و پس از تاییدیه سازمان از لحاظ استاندارد بودن مصالح اجازه بتن ریزی ساختمان داده شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۰۶ اسفند ۱۴۰۲
اول بايد جلوی تخلفات کارمندان شهرداری را گرفت ( رشوه گرفتن )
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۰۶ اسفند ۱۴۰۲
قانون منع تعارض منافع = پروانه اشتغال نظام مهندسی متعلق به کارمندان شهرداری باطل و تودیع شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۰۶ اسفند ۱۴۰۲
عالیه . امیدوارم مثل سامانه سوت زنی سازمان بازرسی کل کشور از مهندسانی که این تخلفات را افشا می‌کنند حمایت مالی شود و مشوق های مالی اعطا شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۰۶ اسفند ۱۴۰۲
به دلیل جذابیت مالی که برای خلاف های زیربنایی و اضافه بنا و اضافه طبقه ... وجود دارد و این مساله که متخلفان ساختمانی برای کسب پول از هیج تخلف و جرم و جنایتی فروگذار نمی کنند لذا مهندسان ناظر در برابر متخلفان ساخت و ساز , امنیت جانی ندارند و باید ترتیبی اتخاذ شود که پلیس ساختمانی شهرداری ایجاد شود و در بازدیدهای دوره ای ناظران ساختمان , آنها را همراهی کرده و امنیت جانی ناظران را فراهم کنند.
Iran (Islamic Republic of)
صادق مکانیک
۰۹:۱۵ ۰۶ اسفند ۱۴۰۲
واقعا ایشون گفته که مبحث دوم در مورد حریق؟؟ همه می‌دانیم که مبحث سوم در مورد حریق هست لطفا متن رو اصلاح کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۷ ۰۶ اسفند ۱۴۰۲
شهرداری باباحیدر در استان چهارمحال و بختیاری و شهر فارسان، براحتی اجازه میدهند ساختمان تا مرحله پایانکار ساخته شود بدون صدور پروانه، بدون طراحی و نظارت، در پایان هم ماده صد، یعنی تا بحال به این بی قانونی کشور اداره نشده، حتی در زمان حمله اعراب و مغول هم اینقدر بی نظم نبوده
Iran (Islamic Republic of)
پتروناس
۰۷:۱۹ ۰۶ اسفند ۱۴۰۲
مبحث سوم مربوط به حریق هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۹ ۰۶ اسفند ۱۴۰۲
عالیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۰۶ اسفند ۱۴۰۲
شهرداری هیچ کاری برای اصلاح تخلفات ساختمانی انجام نمی‌دهد. حتی اگر مهندس ناظر نظام مهندسي ساختمان دستور توقف کار بابت تخلفات ساختمانی را بدهد مثلا تخلف اضافه زیربنا یا اضافه بنا یا اضافه طبقه .... متاسفانه شهرداری هیچ اقدامی برای اصلاح تخلفات یا تخریب یا ملزم کردن مالک ساختمان به اصلاح تخلفات و مغایرت های فنی و سازه و ... انجام نمیدهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۲ ۰۶ اسفند ۱۴۰۲
هزینه های مجوز و شهرداری و نقشه و بیمه سر ب فلک کشیده. این هارو پایین بیارید بعد توقع رعایت چیزی داشته باشید. یه شخص که با هزار بدبختی مقداری پول جمع کرده تا یه خونه برای خودش بسازه نزدیک ب ۱۰۰ میلیون باید فقط پول کاغذ بازی های قبل از شروع ب کار رو بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۷ ۰۶ اسفند ۱۴۰۲
خانه می خری بدون شناسنامه یعنی جنس درجه 5 میزنه و آشغال بعد با قیمت گزاف می فروشه، زوده هنوز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۰ ۰۶ اسفند ۱۴۰۲
این آقای رئیسی از وقتی که امده جلوی ساخت و ساز را گرفته از اونور هم افغانی را سرازیر کرده به کشور داره به اتباع مشروعیت هم میده .این یعنی زنده به گور کرده بیشترین قشر کارگر که کارگر ساختمان هستند.
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۰۲:۱۴ ۰۶ اسفند ۱۴۰۲
متأسفانه فساد اداری در مدیریت کلان ادارات هم نفوذ کرده واین فساد در سازمان نظام مهندسی چراغ خاموش با پیمانکار و مجری شدن خود کارکنان باعث شده تا سازمان نظام مهندسی که ناظر بر تخلفات میباشد به بنگاه معاملات ساخت وساز تبدیل شده چنانچه صاحب ملک و متقاضی صدور پروانه اجرای پروژه خود را به آقایان وابسته به نظام مهندسی ندهد با بهانه هایی صدور نقشه های و کار شخص زمان بر میشود که محبور به تحمیل خواسته‌های اقایان گردد و متأسفانه ودر کمال تعجب وتاسف فساد اداری در دولت جدید چنان فرا گیر میباشد که مردم فکر می‌کنند که به نوعی قانونی میباشد حال با این گزارش شما به نظر نمیرسد که دردی از جامعه و مشکلی از بابت زمان بر بودن صدور پروانه ساختمانی درمان گردد ویا امیدی به بهتر شدن اوضاع به نفع مردم باشد باز هم سر زور دست نظام اداری میباشد که متأسفانه دولت جدید هیچ توجهی به فساد در ادارات و ارگانهای مجموعه مدیریتی دولت ندارد برای مثال به عنوان ارباب رجوع به نظام مهندسی کرمان سری بزنید تا واقعیت موجود از فساد اداری را با چشم خود ببینید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۷ ۰۶ اسفند ۱۴۰۲
تکنولوژی قدیمی ، مهندسان بی سواد
Iran (Islamic Republic of)
...
۰۷:۳۴ ۰۶ اسفند ۱۴۰۲
خودت بیسوادی
Iran (Islamic Republic of)
رئیس
۱۱:۳۹ ۰۶ اسفند ۱۴۰۲
اتفاقا به جهت اشتراک گذاری اطلاعات مهندسی در فضای مهندسی،مهندسان خیلی باسوادتر از گذشته شده اند ،اینکه شما اینهمه پیشرفت مهندسان را نمی بینی،یا نابینا هستی و یا اینکه بیسواد مطلق.
حالا نمی دانم هنوز کلاسهای نهضت سوادآموزی هست بهت معرفی کنم یا خیر که باید در مدارس شبانه بزرگسالان ثبت نام کنی تا حداقل دوره ششم ابتدایی را بگذرانید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۰۶ اسفند ۱۴۰۲
این ادبیات تخریب کردن مختص سازندگان بی وجدان تخلفکار تا یک شهروند دلسوز. با دلجویی از مهندسین خدوم تحصیلکرده مملکت سازوکاری باید تعیین شود در جهت بکار گیری روش های نوین ساختمان بدون لحاظ کردن نفع مالک در جهت ایمنی هرچه بیشتر سازه ها.
متاسفانه عده ای سودجو، دلال اقدام به گرفتن پروانه ساختمانی می‌کنند از ابتدای گود برداری تا انتهای مهر قرمز با ارتشاع و زد و بند سعی در زیرپا گذاشتن ضوابط و اصول می‌کنند.

روش های میکروپایل شمع و الزام کردن سازه های نگهبان در شهرهایی که سطح تراز هیدرولیک آب زمین بالاست مثل خوزستان. که متاسفانه مجری به نفع مالک اقدام به حذف المان های سازه نگهبان و حتی کم کردن طول محاسباتی شمع می‌کنند. یا الزام بکار گیری روش های فورجینگ و کوپلر در اتصال میلگرد های طولی به جای آور لپ و ملزم کردن به حضور آزمایشگاه برای تست های غیر مخرب مثل پرتونگاری از جوش ها. ولی متاسفانه روش رایج و منسوخ که بازم نفع مالک و سازنده هست همین روش آور لپ اشکال کار کم کردن طول آورلپ و تغییر محل آورلپ برای هدر رفت کمتر میلگرد و چرخش آکس و محصور شدگی میلگرد هست. کاش یکبار برای همیشه منسوخ بشه این روش مثل کشور های پیشرفته، ژاپن و کانادا و..
آخرین اخبار