وضعیت موزه بزرگ کرمانشاه یه کجا رسید؟

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه در خصوص آخرین وضعیت موزه بزرگ کرمانشاه، گفت : موزه بزرگ کرمانشاه به اسم موزه منطقه‌ای در پارک شاهد واقع است.

کیومرث خانی معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت : با توجه به حساسیت و گستردگی آثار تاریخی استان کرمانشاه از سال‌های قبل از انقلاب نیاز مبرم برای به نمایش گذاشتن این آثار وجود داشته تا اینکه کار موزه کرمانشاه سال ۱۳۵۳ پس از انجام کار‌های طراحی براساس استاندارد‌های آن زمان، طراحی و شروع به کار می‌شود.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه یادآور شد: پروژه در روند اجرا با مشکلاتی همچون جنگ، نبود اعتبار و... روبه‌رو می‌شود و پروژه نیمه‌کاره می‌ماند.

وی تصریح کرد: با پایان جنگ تحمیلی کار مجددا شروع و تا ساختمان آن پیش می‌رود؛ در ادامه آیین‌نامه‌های ملی ساختمان دچار تغییر می‌شوند، چون ساختمان‌های به این حجم مراجعه‌کننده از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، بنابراین الزامات عمومی و اختصاصی برای این ساختمان‌ها خیلی سخت‌گیرانه است.

خانی خاطرنشان کرد: در این موزه باید آثار منحصر به فردی از استان که از دوران‌های مختلف به دست آمده نگهداری و قرنطینه شود که نیازمند مخزن امنی که این مسئله و دیگر موضوعات ضروری در این موزه دیده نشده بود، لذا کل نقشه‌های موزه دوباره تغییر می‌کند.

وی تصریح کرد: بعد از حل تناقض‌های و ایراد‌های استاندارد‌های موزه و آیین‌نامه ملی ساختمان، کار موزه دوباره شروع می‌شود.

معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه در خصوص کار‌های حال حاضر صورت گرفته برای موزه منطقه و بزرگ کرمانشاه، گفت: مشاور برای موزه بزرگ و منطقه‌ای گرفته‌ایم. کار‌های زیرساختی آن انجام شده و تأسیسات هم تا ۹۰ درصد انجام شده است.

وی یادآور شد: مشکل دیگری که هست، این موزه ساختمان اصلی موزه است، چون اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه ساختمان اداری ندارد.

خانی گفت: برنامه کار بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت توسط مشاور آماده شده و منتظر تأمین اعتبار مناسب هستیم، در این راستا تلاش خود را برای تأمین اعتبار از منابع ملی انجام داده‌ایم، ولی حمایت مقامات ارشد استانی را می‌طلبد تا این موضوع تعیین تکلیف شود و به سرانجام برد.

وی با بیان اینکه موزه‌ها یکی از شاخص‌ها برای پیشرفت فرهنگی است، گفت: گنجینه آثار استان کرمانشاه مملو از اشیا تاریخی منحصر به فرد است که مخزن استاندارد خوبی برای نگهداری آن‌ها نداریم.

خانی با اشاره به وجود ۱۶ موزه در سطح استان، گفت: استان کرمانشاه به یک موزه استاندارد جامع نیازمند است تا استان را به‌وسیله آن به عموم مردم بشناسیم. باید جایگاه و پایگاهی برای به رخ کشیدن داشته باشیم، اما متأسفانه علاوه بر اینکه این موزه را نداریم در استانی زندگی می‌کنیم که هنور موزه جنگ هم نداریم .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.