معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: ارتقای جایگاه آموزش ابتدایی در نظام تعلیم و تربیت منجر به تحقق اهداف کلان در آموزش و پرورش خواهد شد.

حمید طریفی حسینی، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در دومین نشست سالانه معاونان و کارشناسان، مسئولان، کارشناسان پیش دبستانی، کارشناسان تکنولوژی و آموزش دبستانی مناطق نوزده گانه آموزش و پرورش ابتدایی شهر تهران که با حضور  تهرانی، معاون توانمند سازی سازمان ملی تعلیم وتربیت کشور، معصومیان معاون آموزش ابتدایی شهر تهران و قربانی مهر مدیرآموزش و پرورش منطقه ۱۹ به میزبانی این منطقه تشکیل شد، ضمن تبریک ایام ماه شعبان و ولادت با سعادت حضرت علی اکبر (ع) به اهمیت جایگاه نظام آموزش ابتدایی به عنوان اساسی‌ترین رکن در نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌های راهبردی ما ارتقاء جایگاه آموزش ابتدایی در نظام تعلیم و تربیت است.

طریفی حسینی با اشاره به اینکه برخی از موضوعاتی همچون سواد خواندن و زبان آموزی و تفکر یا انسداد مبادی بی‌سوادی و جذب بازماندگان از تحصیل در اداوار مختلف در معاونت آموزش ابتدایی دنبال شده است، بر لزوم ورود بخش‌های محتوایی این موضوعات به برنامه درسی در قالب بسته‌های تربیت و یادگیری و تبدیل و همچنین ایجاد نظامات قانونی و حقوقی لازم برای پیگیری کارآمد برخی از موضوعات دیگر همچون انسداد مبادی بی‌سوادی و جذب بازماندگان از تحصیل تاکید کرد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در ادامه به دو رویکرد اساسی در معاونت ابتدایی اشاره کرد و گفت: یک رویکرد ناظر به حل مسائل جاری و تدبیر امور می‌باشد و در رویکرد دوم ناظر به برنامه تحولی آموزش ابتدایی است که مبتنی بر سند تحول بنیادین پیگیری می‌شود و در این میان اصالت با رویکرد دوم می‌باشد و حل مسائل و چالش‌های جاری حوزه آموزش ابتدایی نیز با توجه به اثرگذاری آن‌ها بر برنامه‌های کیفیت بخشی و تحولی معاونت تدبیر خواهد شد.

وی در ادامه به اجرای نظام دوری دوره سه ساله اول دبستان اشاره کرد و گفت: در راهکار‌های سند تحول بنیادین به اختصار به نظام دوری به عنوان یک راهکار اساسی برای رشد و هدایت دانش آموزان در مسیر تعالی زندگی در سه سال اول آموزش یاد شده است که با توانمند سازی معلمان می‌توان به استعداد پروری، زبان آموزی، تفکر و رشد شناختی دانش آموزان در خلال سه سال دوره اول ابتدایی پرداخت.

طریفی حسینی با تاکید بر سند تحول بنیادین به مدرسه در افق چشم انداز اشاره کرد و گفت: بر اساس سند تحول بنیادین، مدرسه نقطه اتکای دولت و ملت در فرایند رشد و توسعه همه جانبه کشور و کانون تربیتی محله است. به این ترتیب مدرسه و محله باید کنشگری فعال و متقابل نسبت به هم داشته باشند و این موضوع در دوره ابتدایی با حضور موثر اولیاء در مدارس نمود بیشتری پیدا کرده است.

وی با تاکید بر شناسایی استعداد‌ها و توانمندی‌های دانش آموزان در مدرسه خاطر نشان کرد: در شناسایی استعداد‌ها باید از رویکرد‌های مسابقه‌ای و جشنواره‌ای عبور کرد و برنامه‌های جامع و همگانی برای شناخت و پرورش استعداد‌ها و ظرفیت‌های تمام دانش‌آموزان در مناطق مختلف کشور را در نظر گرفت.

طریفی حسینی با تاکید بر پرورش تفکر خلاق در دانش آموزان برای ارتقاء نسلی باهوش، فکور و مبادی آداب و متخلق به اخلاق اسلامی خاطر نشان کرد: از دیگر برنامه‌های اساسی در آموزش ابتدایی بسط عدالت تربیتی و ایجاد فرصت‌های برابر آموزشی است که توجه به تحقق تربیت تمام ساحتی برای تمام دانش آموزان و توجه به تفاوت‌های فردی و استعداد‌ها و نیاز‌های متفاوت دانش آموزان و انطباق شرایط آموزشی به این امر نیز در ذیل عدالت آموزشی دنبال خواهد شد.

وی در پایان سخنان خود به توانمندسازی معلمان در رابطه با آموزش دانش آموزان با اختلالات یادگیری و نیازمند توجه خاص آموزشی تاکید نمود و گفت: از مأموریت‌های مهم گرو‌های آموزشی اجرای برنامه‌ها و اقدامات موثر در توانمندسازی حرفه‌ای معلمان و ارزیابی صلاحیت‌های حرفه‌ای آموزگاران است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۰۳ اسفند ۱۴۰۲
کلاسای ابتدایی باید 15 نفره بشه و ضمنا آموزش و پرورش پیش دبستان هم باید بذاره
آخرین اخبار