رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: احراز هویت در فضای تبادل اطلاعات یکی از نیاز‌های مهم کشور تلقی می‌شود.

هاشم کارگر رئیس سازمان ثبت احوال در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: احراز هویت در فضای تبادل اطلاعات چه به صورت حضوری و چه مجازی یکی از نیاز‌های مهم کشور است که تاکنون شرکت‌های خصوصی و دولتی برای خدمات رسانی به مشتریان خود هر کدام به صورت مستقل اقدام به راه اندازی بانک‌های اطلاعاتی و نگهداری اطلاعات هویتی مشتریان خود کرده‌اند. این امر موجب ایجاد مخاطراتی در حریم خصوصی کاربران و افشای اطلاعات هویتی شهروندان می‌شود.

او در ادامه تصریح کرد: در همین راستا سازمان ثبت احوال کشور به عنوان یک دستگاه حاکمیتی و متولی این امر به منظور ایجاد سازوکاری کارآمد و امن برای مدیریت هویت دیجیتال ایرانیان و به حداقل رساندن رسوب اطلاعات هویتی در کشور در راستای تکالیف قانونی خود و همچنین سند نظام هویتی معتبر در فضای مجازی اقدام به طراحی سامانه هدا کرده است.

کارگر تصریح کرد: سامانه هدا به منظور پوشش طیف وسیعی از خدمات در فضای مجازی احراز هویتی را در سطوح مختلف شامل بررسی اطلاعات هویتی تطبیق با شماره تلفن همراه متصل با کدملی شخص، زنده سنجی و تطبیق چهره و در نهایت امضای دیجیتال را راه اندازی و سطح تناسب آن بر احراز هویت بر اساس میزان اهمیت و ریسک خدمات الکترونیکی در فضای مجازی را به کشور ارائه کرده است. با بهره برداری از این سامانه دیگر نیازی به دریافت اطلاعات هویتی متعدد از شهروندان توسط بخش‌های مختلف نیست و اطلاعات هویتی شهروند توسط سازمان ثبت احوال کشور به عنوان متولی اصلی هویت اشخاص و خانواده‌ها به صورت بر خط احراز خواهد شد.

رئیس سازمان ثبت احوال تصریح کرد: به منظور سهولت در ارائه خدمت این سامانه هم در بستر تلفن همراه و هم تحت وب ارائه شده و شخص با یک بار مراجعه اقدام به ثبت نام می‌کند. در این سامانه اطلاعات هویتی شخص با پایگاه اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور تطبیق و سپس برای کاربر کد تایید یک بار مصرف ارسال خواهد شد. در ادامه سامانه هدا از طریق موتور‌های هوش منصوعی اقدام به تطبیق چهره و زنده سنجی می‌نماید و سطح احراز هویتی او افزایش می‌یابد. در این سامانه به منظور دریافت خدماتی نظیر خدمات بانکی، مالیاتی و خرید و فروش نیاز به امضای الکترونیکی است. امکان آن فراهم شده است تا متقاضی بر بستر تلفن همراه اقدام به ثبت امضای الکترونیکی خود کند.

وی افزود: پس از صدور گواهی مربوطه، امضای دیجیتال شهروند بر روی تلفن همراه شخصی او فعال شده و قابل استفاده خواهد بود. حفظ محرمانگی و حریم خصوصی کاربران در فضای مجازی، کاهش مخاطرات ناشی از هویت جعلی، حذف کپی مدارک، دسترسی شهروندان به خدمات متعدد دولتی و خصوصی از طریق فضای مجازی، تمرکز بر روی فرآیند‌های اصلی کسب و کار کاهش ریسک تخلفات و هزینه‌های ناشی از جعل هویت، کاهش جرایم فضای مجازی و کمک به حفظ امنیت آن از جمله اثرات توسعه سامانه هدا است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار