مجید مشعلچی مقام رئیس کل بیمه مرکزی در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: از سه الی چهار روز قبل تیمهای تخصصی نظارت و بازدید را از شرکتهای بیمهگر تکمیلی که بخش عمده از بیمهشدگان کشور را شامل میشوند اعزام کردیم و بخشنامه و ابلاغیههای لازم را هم به شرکتهای بیمهگر مبنی بر این که از امروز نسخه الکترونیکی که از درگاه سپاس وزارت بهداشت به سمت هاب درمان بیمه مرکزی میآید و آن را به شرکتهای بیمهگر ارسال میکنیم دیگر نیازی به هیچ کاغذی نخواهد داشت و باید به شکل الکترونیکی بررسی و با پیامک به بیمه شده این موضوع اطلاع رسانی میشود.
این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: مراکز درمانی و داروخانههای ما چندین شکل دارند؛ گروه اول با هیچ بیمهگر پایه و تکمیلی قرارداد ندارند که تعداد آنها اندک است که بنا شده وزارت بهداشت تکلیف این گروه را مشخص کند. گروه دوم با بیمهگر پایه و تکمیلی باهم قرارداد دارند که دیگر در این بخش بیمه شده با ما کاری ندارند و مراکز و داروخانهها طرف قرارداد ما هستند. گروه سوم با بیمه پایه قرارداد دارند، اما با بیمه تکمیلی قرارداد ندارند که تعداد آنها هم زیاد است و ما با این گروه کار بیشتری داریم؛ ما ضمن تشویق برای قرارداد بستن این گروه در این مدت وقتی نسخه به ما میرسد فرآیندها را الکترونیکی پیش خواهیم برد و طی پیامکی به افراد اطلاع رسانی کامل خواهد شد.
پیش از این هم قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی در پاسخ به این پرسش که زمان دریافت مبلغ توسط افراد چه میزان است، بیان کرده بود: اگر مرکز با هیچ بیمه پایه و تکمیلی قرارداد نداشته باشد که فعلا در چرخه نیست و فرآیند همانند قبل کاغذی است، اما مراکزی که با بیمههای پایه قرارداد دارند به دو دسته تقسیم میشوند؛ مراکزی که با بیمههای پایه و تکمیلی با هم قرارداد دارند و مراکزی که با بیمه پایه قرارداد دارند، اما با بیمه تکمیلی قراردادی ندارند. مراکزی که با هر دو بیمه باهم قرارداد دارند دیگر اینجا فرد طرف حساب ما نیست و طرف حساب ما خود مرکز است که در این مسیر پول ظرف دوماه پرداخت خواهد شد. اما اگر مرکز با بیمه پایه قرارداد داشت، اما با بیمه تکمیلی قراردادی نداشت و فرد هزینه پرداخت کرده بود در این صورت زمان پرداخت ما به فرد حداکثر ۱۰ روزه است.