به گزارش روابطعمومی معاونت امور رسانهای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عباس محمدیان، مدیرکل تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اخبار منتشر شده توسط یکی از رسانههای مطرح بینالمللی در حوزه افزایش جراحیهای زیبایی در کشورمان اظهار داشت: یکی از مسائلی که امروزه در شهرها و به ویژه کلان شهرها با آن مواجه هستیم و در صورت غفلت شاهد تسری آن به شهرها و روستاهای کوچک نیز خواهیم بود، روند فزاینده تمایل افراد به انجام جراحیهای به اصطلاح زیبایی است. این مساله به ویژه در بین زنان و دختران و حتی پسران جوان قابل توجه است و برخی مطالعات و بررسیها حکایت از کاهش قابل توجه سن تمایل به انجام این عملها در بین جوانان و نوجوانان دارد.
مطالعات انجام شده در این زمینه نشان از تبعات گسترده رواج این جراحیها دار از این رو میتوان شکل گیری تمایل غیرضروری به انجام جراحیهای غیر زیبایی را یک انحراف اجتماعی و فرهنگی نامید که متاسفانه امروزه برخی در سودای دستیابی به درآمدهای نجومی در پوششهای به ظاهر معتبری مانند پزشک و جراح دست به تبلیغ و ترویج آن میزنند و اینگونه کشور و جامعه خود را گرفتار بحرانهای بهداشتی، اخلاقی و فرهنگی مختلفی میکنند.
محمدیان با اشاره به طرح ساماندهی فعالان حوزه جراحیهای زیبایی گفت: سالها تهاجم بیامان فرهنگی و غفلت دولتهای گذشته در این زمینه موجب وارد شدن آسیبهای زیادی در جامعه ما شده است که عوارض این آسیبها امروز برای ما مشهود است و طبیعتاً یکی از این آسیبها تحمیل استانداردهای زیبایی نامتجانس غربی بر ایرانیان است که نمود آن را میتوان در افزایش گرایش به عملها و جراحیهای به اصطلاح زیبایی مشاهده کرد که از قضا عمدتاً این عملها توسط افراد فاقد صلاحیت در پوششهای به ظاهر معتبر پزشکی انجام میشود.
مدیرکل تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: به دلیل سود آوری بالای این حوزه، شاهدیم که افرادی صرفاً به دلیل تبلیغات پر رنگ و لعاب و فریبنده در فضای مجازی و بعضاً نمایش تصاویر مستهجن و برهنه زنان و دختران و در قالب معرفی خود به عنوان متخصص زیبایی در حوزه جراحی بینی، لیپوماتیک یا پیکر تراشی، رینوپلاستی، تزریق ژل و چربی و کاشت پروتز و ... کاربران فضای مجازی را ترغیب به دریافت خدمات پر هزینه و پر عارضه جراحی میکنند.
وی تصریح کرد: متاسفانه قابل انکار نیست که تقاضا برای انجام جراحیهای زیبایی تحت تاثیر القائات فضای مجازی و رسانههای غیر بومی افزایش یافته و به تبع آن تبلیغات فریبنده خصوصا در فضای مجازی که در ادوار گذشته تا حدود زیادی رها شده بود نیز در این حوزه گسترش یافته است، به همین دلیل در چهارچوب ماموریتهای قانونی اداره کل تبلیغات و اطلاع رسانی و ذیل تدابیر وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی طرح برخورد با تبلیغات نامتعارف و غیر قانونی فعالان حوزه جراحیهای موسوم به زیبایی را آغاز کردهایم.
این استاد دانشگاه با تاکید بر ضرورت برخورد قاطع با سودجویان فعال در حوزه جراحی زیبایی گفت: در چند هفته اخیر به کرات شاهد شناسایی افرادی بودیم که در قالب اجاره پروانههای پزشکی و یا حتی بدون داشتن آن و صرفاً با مدارکی مانند دیپلم انسانی، کارشناسی حسابداری، کاردانی برق ساختمان و دیگر رشتههایی از این دست به انجام عملها و تزریفات مرتبط با حوزه جراحی پلاستیک میزدند، حتی در این بین شاهد افرادی هستیم که بعضاً طی یک روز دهها عمل جراحی پلاستیک انجام میدهند در حالی که فاقد مدرک پزشکی معتبراند و گاه صرفاً به واسطه اجاره پروانه برخی پزشکان دست به جراحی میزنند و در مواقع بروز صدمات جبران ناپذیر به سلامت قربانی از دسترس خارج میشوند!
مدیرکل تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ما در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چهارچوب قوانین و تدابیر دولت سیزدهم به طور قاطع و جدی از حقوق آحاد شهروندان صیانت کرده و با هر گونه تخلف در عرصه تبلیغات خصوصاً تبلیغاتی که امنیت و سلامت بهداشتی، اخلاقی و روانی جامعه را مختل کند برخورد میکنیم، اما از نهادهای مسئول در حوزه بهداشت و درمان خصوصا سازمان نظام پزشکی کشور و وزارت بهداشت و درمان انتظار میرود که در این حوزه سازوکارهای نظارتی خود را جهت برخورد با متخلفان تقویت نمایند و مانع از تداوم سودجویی شبه پزشکان یا کلاهبرداران بی اخلاق در این عرصه شوند.
در پایان لازم به ذکر است که روزنامه فایننشال تایمز در گزارش اخیر خود با عنوان سونامی جراحیهای زیبایی در ایران نوشت: «بر اساس آمارهای جامعه بین المللی جراحی پلاستیک زیبایی، ایران از نظر تعداد عملهای جراحی انجام شده در سال ۲۰۲۲ در رتبه دوازدهم جهان قرار گرفته، در حالی که در سال ۲۰۱۶ در رتبه هجدهم قرار داشت.»