فعالان اقتصادی استان همدان در حوزه گردشگری با سفیر کشور ازبکستان نشست برگزار کردند.

در این همایش که دیروز و با حضور فعالان حوزه گردشگری استان و مسئولان سفارت جمهوری ازبکستان برگزار شد، راه‌های تقویت و توسعه مناسبات اقتصادی، تجاری و فرهنگی به ویژه در حوزه گردشگری بررسی شد.

آقای نصیرف سفیر کشور ازبکستان در جمهوری اسلامی ایران گفت: حجم مبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور در سال گذشته ۵۰۰ میلیون دلار بوده است که بنا داریم آنرا تا سقف یک میلیارد دلار افزایش دهیم.

آقای حسینی، معاون اقصادی استاندار همدان هم گفت: در سفر رئیس جمهور ایران به ازبکستان ۱۸ سند همکاری امضا شد که سفر هیات ازبکستان به همدان و سفر استاندار همدان به ازبکستان در راستای تحقق این سند‌های همکاری است.

همچنین در پی درخواست هیأت سیاسی تجاری جمهوری ازبکستان، تفاهم‌نامه همکاری میان معاونان استانداران همدان و بخارا امضا شد.

از مهم‌ترین توافق‌های انجام شده در راستای این تفاهم‌نامه‌ی ده‌گانه؛ راه‌اندازی خط هوایی همدان مشهد بخارا با هفته‌ای یک پرواز است.

همچنین باتوجه به نقاط مشترک فرهنگی و علمی همدان در جمهوری اسلامی ایران با بخارا در جمهوری ازبکستان با محوریت حکیم هزاره‌ها شیخ‌الرئیس بوعلی‌سینا و به منظور گسترش روابط دو جانبه بین دو استان در راستای همگرایی توسعه مناسبات با در نظر گرفتن ظرفیت‌های طرفین و در راستای توسعه روابط فرهنگی و تاریخی مقرر شد منطقه‌ای در شهر‌های همدان و بخارا به نام طرفین نامگذاری شود.

از دیگر موارد منتج به عقد تفاهم‌نامه در این سفر تبادل استاد و دانشجو در دانشگاه‌های علوم، مهندسی و پزشکی بین دو استان است.

باتوجه به پتانسیل منحصر به فرد استان همدان در زمینه گردشگری طبیعت و سلامت و باعنایت به آب‌و‌هوای خوب و طبیعت بکر و دارا بودن امکانات وسیع پزشکی، همدان آمادگی پذیرش گردشگر از ازبکستان را نیز اعلام کرده است.

همچنین میز مشترک تجاری بین اتاق‌های بازرگانی همدان و بخارا به منظور تسهیل تجارت و پیگیری مصوبات سرمایه‌گذاری دائر خواهدشد.

استاندار همدان در نشست با هیأت سیاسی _ تجاری جمهوری ازبکستان، گفت: استان همدان مقصد گردشگری مناسب و خوبی برای گردشگران ازبکستانی خصوصاً مردم استان بخاراست.

علیرضا قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه حضور رئیس کمیته گردشگری جمهوری ازبکستان و سفیر این کشور در ایران، مایه خرسندی است، گفت: شیخ‌الرئیس بوعلی‌سینا فصل مشترک همدان و بخاراست.

او همچنین با تاکید بر برقراری ارتباط تجاری، علمی و گردشگری بین مسئولان دو کشور، گفت: همدان شهری کهن با بیش از ۳هزار و ۵۰۰ سال قدمت تاریخی و شهرنشینی است.

سال گذشته میلادی با حضور کارشناسان یونسکو پرونده هگمتانه و مرکز تاریخی همدان بررسی و در سال ۲۰۲۴ میلادی ثبت جهانی خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار