جریان‌های مختلف سیاسی با حضور خود می‌توانند تنور انتخابات را گرم‌تر کنند؛ حال سوال اینجاست که تکلیف جریانات مختلف برای انتخابات چیست؟

هنوز انتخابات شروع نشده بود که دو جریان اصلی کشور رویکرد خود را برای انتخابات روشن کردند.

جریان اصولگرا که از همان ابتدا بر شرکت در انتخابات متمرکز شد و مانند ادوار قبل خود ائتلاف‌های متعددی را برای انتخابات معرفی کرد؛ در این میان رویکرد اصلاح طلبان کمی جالب توجه‌تر بود.

اقبالی به انتخابات نداریم

سعید نور محمدی سخنگوی حزب ندای ایرانیان درباره رویکرد اصلاحات گفته بود:  در فضای کلی در جبهه اصلاحات اقبال چندانی نسبت به انتخابات وجود ندارد، اما طیف اقلیتی هم در این جبهه حضور دارند که نسبت به این رویکرد انتقاد دارند. منظورم انتقاد نسبت به بستن پرونده انتخابات از اکنون است. این دیدگاه متعلق به جریانی است که در جبهه اصلاحات اقلیت محسوب می‌شود و حزب ندا نیز جز آنهاست. این گروه معتقدند که ما پرونده انتخابات را از همین الان نباید ببیندیم و از ترس مرگ خودکشی کنیم، بلکه باید برای تغییر فضا تلاش کنیم.

  کواکبیان هم پیشتر مهر تاییدی بر این ادعا زده و گفته بود که جبهه اصلاحات شامل طیف‌های مختلف هست، یک عده می‌گویند ما تحت هر شرایطی در انتخابات باید شرکت کنیم، یک عده هم معتقدند انتخابات دیگر مهم نیست و از حالت رقابتی خارج شده و به آن اعتقاد ندارند، ما در حزب مردم سالاری هیچ کدام از این دو دیدگاه را نه تایید می‌کنیم و نه رد، ما می‌گوییم؛ اگر در انتخابات افرادی از ما حضور داشته باشند و تایید صلاحیت بشوند، حضور پر رنگ خواهیم داشت و لیست هم می‌دهیم، اما اگر چنین نباشد در حد لیست دادن و این مدل کار‌ها فعالیت نخواهیم داشت.

همه چیز زیر سر این نظارت است!

زمان گذشت و نوبت به تایید صلاحیت نامزد‌ها از سوی شورای نگهبان رسید؛ اتفاقی که باعث شد موج گلایه‌های این طیف این بار عملکرد شورای نگهبان را نشانه برود.

تا جایی که روزنامه اعتماد در مقاله‌ای نوشت: روزنامه اعتماد: نظارت استصوابی شورای نگهبان با اصل‌های ۹ و ۶۲ قانون اساسی مغایر است.

 آذر منصوری رییس جبهه اصلاحات هم در نشست خبری خود گفته بود: نظارت استصوابی همواره عامل فقدان اثر بخشی انتخابات در نگاه مردم بوده است.

با این حال، اما زمان همه چیز را تغییر داد.

اصلاحات آماده برای ریاست مجلس؟

اصلاح طلب‌ها که پیشتر نظرات متفاوتی درباره حضور در انتخابات داشتند، چند روز قبل حالا حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران درباره رویکرد انتخاباتی اصلاحات گفت: در مجلس دهم به دلیل نبود احزاب و تشکیلات فراگیر سیاسی نتوانستیم از فرصت و دستاورد‌ها استفاده کنیم و با جناح راست میانه ائتلاف کنیم. در انتخابات مجلس یازدهم لیست تهران قوی تری از مجلس دهم داشتیم، اما به دروغ تصمیم گرفتیم به مردم بگوییم کاندیدا نداریم، هیچ وقت جریان چپ قدیم و اصلاح طلب جدید در مجلس کمتر از ۵۰ کرسی نداشتند، اما ما در مجلس یازدهم به کمتر از پنج کرسی رسیدیم، خودمان اشتباه کردیم.

تصویری از مجلس

وی در ادامه گفت: ما برای پیروزی در انتخابات مصمم هستیم و تلاش داریم فضای سیاسی استان را تغییر دهیم و نمایندگان همسو با خود را به مجلس بفرستیم. رقیب ما شرکت نکردن در انتخابات است و باید هرچه بیشتر به افراد برای شرکت در انتخابات امید بدهیم.

روزنامه آرمان ملی، اما در مقاله خود پا را فراتر گذاشت و گفت:  هرچند وقتی به صورت کلی به تعداد تایید صلاحیت شده‌های اصلاح‌طلب و اعتدالی و حتی شانس آن‌ها برای پیروزی در انتخابات نگاه می‌اندازیم هیچ شانسی برای نوبخت در مجلس آینده مطرح نیست، اما نگاهی به نتیجه انتخابات‌های گذشته و عدم رای‌آوری تعدادی از نمایندگان مجلس قبلی در انتخابات‌های مجالس آینده همچنین رای آوری بخشی از مستقلین که خط و مشی اعتدالی دارند؛ نشان می‌دهد که احتمالا نوبخت هم می‌تواند شانسی داشته باشد. چرا که در جریان اعتدالگرایان شامل بخشی از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان میانه‌رو، محمدباقر نوبخت به واسطه ۴ دوره نمایندگی در ادوار مهم و پر وزن مجالس شورای اسلامی سوم تا ششم و همچنین حضور ۸ ساله به عنوان ریاست مهم‌ترین نهاد اقتصادی کشور یعنی معاونت رئیس جمهور یازدهم و دوازدهم و سایر سوابق علمی و اجرایی حائز اهمیت،  برای این جریان  در صورت افزایش  احتمال تعداد کرسی‌ها  نوبخت اصلی‌ترین گزینه برای «ریاست مجلس شورای اسلامی دوازدهم» است. این در حالی است که «نوبخت» در میان بخش مهم و از اصولگرایان مقابل نیز مورد تایید است و او را فردی محترم، دلسوز و توانمند و متخصص در نظر دارند ظاهرا بخشی از  نمایندگان اصولگرای میانه‌رو و سنتی هم دیدار‌هایی با  نوبخت داشته‌اند.

و اصلاحاتی که دیگر ناز نمی‌کند!

و اما در پایان شاید بد نباشد به این گفتگوی تابستانی حداد عادل ر ئیس شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی نگاهی بیاندازیم که گفته بود: یازدهم اسفندماه امسال انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. من به عنوان فردی که چهار دوره افتخار نمایندگی مردم تهران در مجلس تهران را داشتم و شانزده سال در این مسئولیت حاضر بودم از همه مردم در سراسر ایران در خواست دارم تا در انتخابات مشارکت داشته باشند، زیرا این  مشارکت مردم باعث افزایش قدرت سیاسی و اقتدار کشور و ملت ایران خواهد بود و طبعا حضور اشخاص و نامزد‌های مختلف با گرایشات سیاسی مختلف صحنه سیاسی رقابتی را ایجاد خواهد کرد که انتخابات را جدی‌تر می‌کند.

عادل درباره برنامه جریان اصلاحات نیز بیان کرد: برخی اصلاح طلب‌ها قدری سختگیر هستند، اما برخی واقع بین‌تر هستند؛ قدری ناز میکنند، اما در هر حال در انتخابات شرکت خواهند کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
دیدن همه اشون سوار یه کشتی اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
اکثریت ملت خواستار اصلاح خطاها هستند نه پافشاری وتکرار خطاها اصولا انسان عاقل خطاها را اصلاح میکند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
ی با شهامت نیازه که حقایق درس شدن اقتصاد رو رک و صریح و بدون ترس بگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
با افتخار رأی میدهیم
-
ناشناس
۱۲:۰۶ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
رای بده تا گوشت بشه کیلو دو میلیون ، مردم ایران گرسنه هستن
Iran (Islamic Republic of)
با افتخار رأی نننننننننننننننمیدهیم
۰۲:۲۳ ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
برای رأی دادن به آخرتت فکر کن که به خاطر مشارکت در تداوم بدبختی مردم ، باید یه روز جواب پس بدی
حق الناس چند میلیون مظلوم....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
ملت ایران که حدود ۸۵ میلیون نفر هستند ، ممکن هست ۵ میلیون نفر آنها به حزب و جناح اصلاح طلب و اصولگرا مقید باشند ولی ۸۰ میلیون نفر آنها به حزب و جناح اصلاح طلب و اصولگرا و ...‌ مقید نیستند . آنها فردی را می خواهند که دانشگاه رفته باشد . باهوش باشد . نخبه باشد . فیزیک ، شیمی، ریاضی، انگلیسی و علم اقتصاد خوانده باشد . از مملکت داری و اقتصاد سر در بیاورد . ۴۵ سال هست که مملکت یا بدست اصلاح طلبان افتاده یا اصولگراها . هر دو جناح کارنامه ی خوبی ندارند . هر دوجناح فقط به فکر جیب خودشان هستند. هر دو جناح اقتصاد و بورس را نابود کردند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
ما در این انتخابات شرکت نمیکنیم
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۰:۴۵ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
من نه اصلاح‌طلبم نه ضدانقلاب، و بنظرم این انتخابات دقیقاً جایی هست که نظام و مسئولین بخاطر سوء عملکرد باید تنبیه بشن تا یادشون بیاد هرچی دارن از ملت هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
ما رای نمیدهیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
کسانی که نیت خیر و توانایی اداره امور را دارند کنار گذاشته شدند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
قالیباف جلو بچه اش رو بگیره کاندا نره خیلی ها رای می دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
خخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
a
۰۸:۴۲ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
ایا شما خدا و قران را قبول دارید؟ اگر مثبته پس چرا جواب منو نمیدید؟.....


فساد در جامعه ی اسلامی !، یکی از بزرگترین...

برای همه فرستاده میشه

سوره انفال ایه ۲۵: و سوره نسا ایه۱۴۸:

بنام خدا
‏‎ شرم و ننگ بر مسئولين ن كشور اسلامي ي إيران ن مرتبط با اينكه ، خلبان ن رزمنده دفاع مقدس را كه ، {( دو خلافکار قاضي نما شعبه ۴۰۴ سال۲۶/۶/۱۳۷۹ در دادسرای ونک ، و شعبه ۱۰۶۰ دادگاه کارکنان دولت سال۲/۶/۱۳۸۹ ( این مدت ت ۱۱ سال وکلای کلاهبردار فراری بودند !)، و دو کلاهبردار ر وكيل نما مربوط به همین دادگاه ها ، با كرفتن خانه أو ، با ترفند های حقوقی )}، أو را مجبور كردند كه ، حقوق زير فقر خود را ، براي أجاره دهد و نأن شب نداشته باشد ، يا بابت غذا دهد و در چادر زندكي كند ، و شرم و ننگ بر مسولین ن حامی ی این گونه خلافكاران و سکوت کنندگان( بهر نوعی که باشد ) و.......




بخودتون بیایید !؟، وقتی امریکای قلدر ر ادمخوار رو به افول و غرق شدن است ... ، همه را با خود غرق خواهد کرد !، شک نداشته باشید و.......


کدام به خدا نزدیکتر است !؟
مای مسلمان که هر وقت هوس کنیم گران میکنیم و....، و خلافکار بین وکیل و قاضی داریم !؟،... یا ژاپنی ی غیر مسلمان که ممکن است سالی یکبار گران کند با کمترین خلافکار در جامعه !؟،......


کدام به خدا نزدیکتر است !؟،...
ژاپنی ی غیر مسلمان که سالی یکبار ممکن است گران کند با کمترین خلافکار در جامعه !؟ یا مای مسلمان که هر وقت هوس کنیم گران میکنیم و....، و خلافکار بین قاضی و وکیل داریم !؟،.......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
خودت فهمیدی چه گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
چه اصلاح طلب ناز کنه چه قهر کنه چه اصولگرا، ما رای نمیدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
خداوند از کسانیکه حس تشخیص ندارند ، انتظاری ندارد !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
اصلا کسانی که میگن رای نمیدن بخاطر حضور همین گروه ها و مثلا حزب هاست حالا اینا زودتر فهمیدن کشیدن کنار و کاش بقیه هم نبودن چون اگر مشارکت نباشد
Iran (Islamic Republic of)
حسینی
۰۸:۰۴ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
باسم رب الشهدا و الصدیقین. بنده رای نخواهم داد. با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۷:۴۷ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
yjc عزیز اینهمه دنبال حزب و احزاب سیاسی نباشید شما رسانه مردمی هستید ...برای مردم و برای انعکاس مشکلات مردم فعال باشید نه برای مشتی آدم که به دنبال منفعت خویش هستند...اینان به فکر مقام خودشان کار میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۵ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
انتخاباتی که دلال در تایید صلاحیت نقش داره باندی و مافیایی شده و یه مشت آدم رژیم انتخاب میشن اسمش چیزی دیگه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۱ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
وقتی انتخابات مهندسی میشه شرکت یا عدم شرکت معنی نداره اصلا وقتی مجلس کاره ای نیست انتخابات هم ممفهومی نداره
آخرین اخبار