علیمی:

دشت قزوین سالانه ۱۷ سانتی متر فرونشست دارد

مدیرکل مدیریت بحران قزوین میزان فرونشست دشت قزوین را سالانه ۱۷ سانتی‌متر اعلام کردو گفت:استان قزوین به غیر از مناطق کوهستانی خود با این پدیده روبرو است.

محمدرضا علیمی مدیرکل مدیریت بحران قزوین میزان فرونشست دشت قزوین گفت: کانون فرونشست زمین در استان مناطق بویین‌زهرا، عصمت‌آباد و روستا‌های اطراف آن دیده شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه ۹۲ درصد آبی که در دشت قزوین مصرف می‌شود، مربوط به حوزه کشاورزی و کشت محصولات آب‌بر مانند هندوانه، خربزه و پسته است که بیشترین ضرر و آسیب را به دشت رسانده است.

علیمی در خصوص چگونگی ایجاد فرونشست‌ها، اظهار کرد: آبی که در زیرزمین قرار دارد اگر بیش از حد آن مصرف شود، حفره‌هایی را در زیرزمین ایجاد می‌کند که بعد از مدتی حفره ریزش می‌کند؛ چون آن حجم آب توانسته حفره را پایدار نگاه دارد و وقتی آب‌ها خالی شود، فرونشست رخ می‌دهد.

این مسئول با تاکید بر اینکه برداشت‌های بی رویه از آبخوان‌ها و منابع آبی زیرزمینی در حوزه کشاورزی دلیل اصلی فرونشست زمین محسوب می‌شود، توضیح داد: طی جلساتی با جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای استان ۲ راهکار برای جلوگیری از فرونشست‌ها ارایه شد که بخش نخست شامل اصلاح الگوی کشت بود که در این حوزه نیازمند همکاری کشاورزان و جلوگیری از کشت محصولات آب بر بود و بخش دوم نیز مسدود و پلمب کردن چاه‌های آب غیرمجاز با همکاری آب منطقه قزوین بود.

علیمی خاطرنشان کرد: هدف اصلی اصلاح الگوی کشت، جمع آوری کشت محصولات آبر در حوزه کشاورزی و تغییر فرهنگ کشاورزان در نحوه کشت و کاشت محصولات مناسب است تا با انجام آن شاهد فرونشست بیشتر مناطق مختلف استان از جمله دشت قزوین نباشیم.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین خاطرنشان کرد: فرهنگ‌سازی در خصوص مصرف آب باید از ابتدای دوران کودکی و در مدارس صورت بگیرد تا این مساله، یعنی مصرف بهینه از آب به صورت یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.