داریوش یاری درباره اینکه آیا «شور عاشقی» در مدیوم سینما و جشنواره فیلم فجر و در این برهه از زمان دیده میشود، توضیح داد: زمانی که «روز واقعه» نمایش داده شد، با وجود تاثیرگذاری فیلم، اقبال جدی از آن نشد و برای خبرنگاران و منتقدان سینما و مدیران فرهنگی هم چندان مهم نبود که چه اتفاقی افتاده است. به قول آقای کیارستمی برای آنکه بدانیم یک اثر چقدر میتواند ماندگار باشد، باید زمان آن بگذرد.
او با بیان اینکه هنوز «روز واقعه» فیلم تازهای است، افزود: من در مستند «کربلا جغرافیای یک تاریخ» هم این تجربه را داشتم. زمانی که آن مستند تولید شد، برای همه جای سوال بود که چرا سراغ این سوژه تاریخی رفتم در حالی که به نظر خودم این فیلم میتوانست به لحاظ فنی پر از ادعاهای عجیب و غریبی باشد و در حال حاضر خیلی خوشحالم که اساتید بزرگ فرهنگ عامه این فیلم را در دانشگاههای مختلف نشان میدهند و اساتید فیلمنامه نویسی درباره آن حرف میزنند. با وجود آنکه ۱۰ سال از آن فیلم گذشته، هر سال هم پخش میشود و غبار زمان ثابت کرده که چه فیلمی بوده است.
این کارگردان با بیان اینکه من به حرف آقای کیارستمی خیلی باور دارم، افزود: بگذارید زمان بگذرد و بعد ببینیم فیلم «شور عاشقی» سربلند میشود یا نه. باور من بر این است که، چون فیلم را با حال دل خوبی ساختیم، حرف دلمان را زدیم و با آن عاشقی کردیم، صدای خوبی از این فیلم شنیده میشود.
یاری بیان کرد: فیلمهای نه چندان زیادی در سینمای ایران درباره واقعه عاشورای سال ۶۱ هجری ساخته شده است، اما فیلمی نداشتیم که به موضوع پس از واقعه پرداخته شده باشد. فیلم «شور عاشقی» نخستین تجربه است و امیدوارم به دلیل همین نخستین تجربه بودنش تماشاگران این فیلم بر ما ببخشند و امیدوارم سینماگران دیگری به میدان بیایند و وارد این فضا شوند که مطمئنم این اتفاق خواهد افتاد. به عقیده من «شور عاشقی» یک فرصت شد تا کمی فکر کنیم و موضوع پس از واقعه کربلا را هم جدی بگیریم.
او با بیان اینکه مخاطبانی که کارهای من را دنبال کرده باشند، میدانند که زلف همه فیلمهای من با مفاهیم عاشورایی گره خورده است، گفت: من در فیلم «شور عاشقی» به دنبال پاسخ مسائل روزگار جامعه معاصر در دل تاریخ حسین ابن علی هستم. اگر به ادعای رسولالله، حسین ابن علی چراغ هدایت است پس باید یک بار دیگر چراغ این مشعل بر من بتابد تا پاسخ روزگار معاصرم را در آن پیدا کنم، به خدا که پیدا کردم.