شکر خدایی خبر داد؛

تغییر در قیمت کالاهای اساسی همزمان با افزایش مالیات بر ارزش افزوده

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی گفت: مالیات بر ارزش افزوده زمینه ساز افزایش نرخ تورم می‌شود و نباید یک رقم ثابت برای همه افراد جامعه باشد.

فرشید شکر خدایی رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره تاثیر افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده در بودجه سال آینده گفت: مالیات بر ارزش افزوده به طور کلی نباید یک رقم ثابت برای همه افراد باشد و این شیوه ای غلط است. 

وی بیان کرد: در کشورهای دنیا به این صورت است که مالیات بر ارزش افزوده در کالاها و خدمات مختلف متنوع و متفاوت است. مثلا مالیات بر دخانیات در بیشتر کشورهای دنیا بیشتر و در برنج و گوشت و سایر اقلام ضروری زندگی مردم مالیات بر ارزش افزوده پایین تر است، زیرا جزو ضروریات زندگی است. 

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه یک نرخ برای همه بی عدالتی است افزود: از سوی دیگر در شرایط حال حاضر مردم عملا مالیات زیادی پرداخت می کنند و اینکه از مردم بابت خرید ضروریات زندگیشان مالیات بر ارزش افزوده اخذ شود با عدالت اجتماعی در تعارض است. 

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی ایران گفت: جداول ارزش افزوده بر مبنای کالاهای متنوع قیمت گذاری شود و به این ترتیب مالیات اخذ شود. باید برای کالاهای لوکس مالیات بیشتری اخذ شود و برای کالاهای معمولی و رو به پایین مالیاتی اخذ نکنیم. 

وی ادامه داد: با این افزایش یکدست عملا فشار مضاعفی به مردم ضعیف و معمولی جامعه وارد خواهد شد.

شکر خدایی ادامه داد: درست است که دولت با یک نرخ مالیات بر ارزش افزوده خیلی راحت تر می توان مالیات اخذ کند اما یک درصد افزایش روی همه کالاها و خدمات مطمئنا موجب کاهش مصرف و تنگ تر شدن حلقه خرید برای حلقه متوسط به پایین جامعه خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار