۹۰ درصد امنیت غذایی کشور در گرو خودکفایی گندم است

رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: با توجه به آنکه گندم مهم‌ترین محصول استراتژیک محسوب می‌شود، ۹۰ درصد امنیت غذایی در گرو خودکفایی گندم است.

عطااللّه هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: گندم به عنوان یک کالای اساسی و استراتژیک تابع مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی موجود در دنیاست به طوریکه در سال های گذشته با تنش‌های جزئی در دنیا شاهد کاهش عرضه و افزایش قیمت گندم بودیم.

او با بیان اینکه ۹۰ درصد امنیت غذایی کشور از طریق گندم تامین می شود، افزود: هم اکنون ۵۰ درصد سطح زیرکشت کشور به گندم اختصاص دارد به طوریکه بیش از ۳ میلیون کشاورز به کشت این محصول اختصاص دارند.

هاشمی ادامه داد: بنابر آمار گمرک متوسط قیمت ۸ ماهه امسال ۴۲۳ دلار بود که با احتساب ارز ۵۰ هزار تومانی ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان و ارز مبادله ۱۹ هزارتومان است، در حالیکه قیمت اعلامی ما ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان است.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: با توجه به افزایش هزینه های تولید، تخصیص جایزه ۲ هزار تومانی به ازای خرید هر کیلو گندم در راستای پایداری تولید و خودکفایی امری ضروری است چراکه این محصول استراتژیک پاشنه آشیل امنیت غذایی کشور محسوب می شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
اگر الگوی کشت رو جهاد کشاورزی رعایت و نظارت می کرد گندم خودکفا می شدیم و سیب زمینی و پیاز هم رو دست مردم نمی موند یه سال کمبود هست یه سال کسی خرید نمیکنه از سیب زمینی گرفته تا پیاز و گوجه و... همه اش سوء مدیریت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
روغن و شکر و سیب زمینی امنیت غذاییه نه جو گندم چون کالریشون ده برابر اوناست
آخرین اخبار