محمد زکی پور به بهانه نزدیک شدن به پنجمین سالگرد صدور بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب، گفت: یکی از اهداف تدوین و صدور بیانیه گام دوم انقلاب، همانطور که در بخش سوم بیانیه (سرفصلها و توصیههای اساسی هفت گانه برای آینده) نیز بدان اشاره شده، این بوده که این بیانیه نهایتا در گام دوم انقلاب اسلامی ملت ایران به "گفتمان اصلی" کشور تبدیل شود.
او با تاکید براین مطلب که نتایج نظرسنجی اخیرنشان دهنده این است که تنها حدود ۴ درصد جامعه با بیانیه گام دوم آشنا هستند، گفت: البته مشاهدات میدانی نشان میدهد که با وجود گذشت نیم دهه از ابلاغ بیانیه، قریب به اتفاق ملت ایران (مخاطبین عام) و حتی جوانان که مخاطب خاص بیانیه هستند، از وجود و صدور چنین نامهای خطاب به خود بی خبرند چه رسد به اینکه خود را نیازمند به آن دانسته یا پیاده سازی آن را ضرورت ببینند.
دبیرشورای سیاستگذاری گام دوم انقلاب اسلامی فارس در ادامه با یادآوری این مطلب که بعد از اینکه در کشور مالزی سند "چشم انداز ۲۰۲۰" توسط نخست وزیر وقت؛ ماهاتیر محمد، تنظیم و ابلاغ شد، شهروندان این کشور حتی وقتی سوار بر تاکسی میشدند؛ نام و نشان و بخشی از مفاد این سند را در راستای تحقق این چشم انداز در برابر خود مشاهده میکردند گفت: به نظر میرسد در سالهای اخیر نوعی انحصارگرایی در حوزه بیانیه توسط قشر نخبگی در کشور پدید آمده که باعث شده است تا بیانیه صرفا در محافل علمی و تحقیقاتی محصور بماند.
او افزود: این در حالی است که تا وقتی موضوعی در بطن جامعه نفوذ نکند و تبدیل به مطالبه عموم نگردد نمیتوان انتظار داشت که جریان خودجوش و مردمی برای تحقق آن به راه افتد و همچون مقولههایی نظیر "جوانگرایی" به گفتمان رایج و قاطع در اجتماع تبدیل شود.
زکی پور خاطرنشان کرد: قطعا یکی از روشهای تبلیغ و تبیین بیانیه، استفاده از تکنیک "تکرار" است؛ تکرار "نماد" و "مفاد" بیانیه در برابر چشم مخاطب با هدف ایجاد انس بصری بین جامعه و بیانیه است.
دبیرشورای سیاستگذاری گام دوم انقلاب اسلامی فارس تاکید کرد: برای جلوگیری از دل زدگیِ ناشی از تکرار و ایجاد جذابیت بصری نیز بایستی تنوع در "نمادسازیِ" بیانیه را در پیش گرفت تا بیانیه منطبق بر سلیقه و ذائقه اقشار مختلف به عموم عرضه شود.
او با یادآوری این مطلب که "دبیرخانه گام دوم انقلاب اسلامی فارس" در دو سال گذشته این مسیر را پیموده است، گفت: در این دبیرخانه با قرار گرفتن جوانان در کنار مشاوران و افراد با تجربه در ایجاد ترکیبی مؤثر و در عین حال چابک برای رسیدن به اهدافی همچون تبیین رهنمودهای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در بین اقشار مختلف به ویژه جوانان و نوجوانان، ترغیب دستگاهها و نهادهای دولتی و غیر دولتی و افراد به حرکت در مسیر تحقق توصیههای هفتگانه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و ایجاد زمینههای شکل گیری نهضت کادر سازی سرمایه انسانی در راستای گام دوم انقلاب، پرورش نیروهای مدیریتی انقلابی و تسهیل انتقال تجربه و مسئولیت نسلهای ابتدایی انقلاب به نسلهای جدید انقلاب مساعی لازم صورت پذیرفته است.
زکی پور در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این مطلب که با عنایت به اهمیت برنامه ریزی اصولی و پویا در اجرایی سازی مطالبات و توصیههای موجود در بیانیه گام دوم انقلاب با هم فکری و مشارکت کارشناسان و نخبگان استان اقدام به تدوین برنامه راهبردی و عملیاتی گام دوم انقلاب اسلامی فارس در ۴ فصل آموزش و پرورش، آموزش عالی، نهادهای مردمی و دستگاههای اجرایی شده است، افزود: این حرکت انقلابی بیش از دو سال توسط نخبگان دانش آموزی، دانشجویی حوزوی، اساتید فرهنگی و دانشگاهی و مسئولان اجرایی مربوطه تحلیل و بررسی و در شیراز و برخی شهرستانهای استان اجرایی شده است.
دبیرشورای سیاستگذاری گام دوم انقلاب اسلامی فارس در پایان باتوجه به نزدیکی به دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری که آزمونی بزرگ برای جوانان رشید ایرانی است، تاکید کرد: شکلگیری مجلسی کارآمد و انقلابی در امتداد پیروزیهای جبهه مقاومت و پیروزی مردم در برابر فشار حداکثری گامی بلند برای عملی شدن بیانیه گام دوم انقلاب از بستر تشکیل دولت اسلامی و گامهای بعدی آن تا تحقق تمدن نوین اسلامی است و مشارکت حداکثری جوانان در انتخابات ١١ اسفندماه، تحقق گام دوم انقلاب را رقم میزند؛ هرچه حضور مردم در این رخداد سیاسی و اجتماعی بیشتر باشد، نظام و انقلاب اسلامی قویتر به راه عزتبخش خود ادامه میدهد.