آیین پایانی شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر تحت عنوان «تجسم هنر» برگزار شد و در این مراسم شرکت‌کنندگان در جشنواره مورد تجلیل قرار گرفتند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: پس از مدت‌ها شاهد تحولاتی در عرصه تجسمی فارس بودیم و با بودجه‌ای که در این بخش هزینه شد توانستیم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم؛ هرچند هنوز هم معتقدیم استان فارس از ظرفیت‌های بیشتری در این عرصه بهره می‌برد.

حمیدرضا قانعی افزود: امیدواریم با کمک هنرمندان و جدیتی که در تشکیل انجمن هنر‌های تجسمی استان وجود دارد شاهد اتفاقات بهتری باشیم و این اتفاقات سرآغازی برای ایجاد تحولی عظیم در بخش هنر‌های تجسمی باشد.

معاون فرهنگی شهرداری شیراز نیز گفت: جای هنر به خصوص هنری که هنرمندان تجسمی دنبال می‌کنند در فضا‌های شهری خالیست؛ در حقیقت جای هنر تجسمی هم در فضا‌های اکران عمومی و هم در گالری‌های اکرانی که در مترو‌ها وجود دارد خالی است.

محمدعلی چوبینه افزود: شهرداری شیراز این آمادگی را دارد که آثار هنرمندان را در متروگالری‌ها و فضا‌های شهری به نمایش بگذارد تا ایجاد این ظرفیت در تلطیف فضای شهری و روحیه مردم اثرگذار باشد.

او ادامه داد: باید ارزش هنر را بیش از هر زمان دیگری بدانیم و از این ظرفیت در فضای کالبدی، عمومی و میدان‌گاه‌ها استفاده کنیم.

معاون فرهنگی شهرداری شیراز گفت: فرهنگسرا‌های شهرداری ظرفیت خوبی برای اشاعه هنر و برگزاری کلاس‌های آموزشی در این بخش به شمار می‌روند که بایستی از این ظرفیت‌ها به نحو احسن بهره گرفته شود.

چوبینه اضافه کرد: هنرمندانی که صلاحیت آن‌ها از طرف ارشاد تأیید شود می‌توانند در فضا‌های فرهنگی شهرداری به صورت رایگان ورکشاپ برگزار کنند و از نگارخانه‌های شهرداری به صورت رایگان استفاده کنند؛ همچنین این تمایل وجود دارد که از توانمندی این هنرمندان در دیوارنگاری بهره گرفته شود.

مشاور استاندار فارس در امور هنری نیز گفت: در استان به عنوان جایی که بحث فرهنگ و هنر ورای تصور است با تورم اتفاقات، تخصص‌ها و شخصیت‌هایی مواجه هستیم که هر کدام برای بالا کشیدن این دیار کافیست، با این حال با معضلاتی جدی در زیرساخت‌های مجموعه‌های فرهنگی این استان روبه رو هستیم.

سید مهدی موحد افزود: خوشبختانه حرکت‌های رو به جلویی آغاز شده که می‌تواند به توسعه زیرساخت‌های فرهنگی کمک کند.

او یادآور شد: در طول ۲سال گذشته موضوع احداث تالار مرکزی احیا شد و امیدواریم این اقدام تا یک یا ۲ سال آینده به نتیجه برسد، همچنین بهینه‌سازی سالن‌های نمایش هم در دستور کار قرار گرفته، قطعا با تلاش‌های شبانه روزی که انجام شده در چند سال آینده ظهور و بروز این اتفاقات را حدی‌تر خواهیم دید.

مشاور استاندار فارس اضافه کرد: هنرمندان تجسمی با مراودات خود در طول ماه‌های گذشته نمود‌هایی در تصمیم‌گیری‌های کلان داشته‌اند که هم‌اکنون شاهد آن هستیم.

موحد گفت: می‌طلبد که با کمک هنرمندان فضای بصری شهر و استان را دست خوش تغییر قرار دهیم؛ باید با پشتیبانی دستگاه‌های متولی و متخصص در بحث تصمیم‌سازی‌ها ورود کنیم تا به نتایج مطلوبی برسیم.

او ادامه داد: هیچکدام از مشکلات در این عرصه برطرف نخواهد شد مگر اینکه دغدغه‌مندان هنر خودشان این مسایل را مطرح و پیگیری کنند؛ البته فلسفه وجودی جشنواره‌ها نیز تسهیلگری امورات در حوزه هنری است.

یکی از نقاط عطف این مراسم برگزاری نشستی صمیمانه برای پاسخگویی مسوولان به مسایل و دغدغه‌های هنرمندان شرکت کننده در این جشنواره بود؛ در این نشست هنرمندان به بیان مشکلات و چالش‌های خود در عرصه هنر‌های تجسمی پرداختند و مدیران متولی نیز راهکار‌هایی برای حل این مشکلات ارائه دادند.

عدم استفاده از هنرمندان برای المان‌سازی شهری، نبود شرایط برای اکران شهری مجموعه عکس‌های عکاسان، دشواری‌های دریافت مجوز برای عکاسی در مترو و نمایشگاه، نبود فضا برای ارائه ورک‌شاپ‌های تصویرسازی از مهمترین مشکلاتی بود که توسط هنرمندان در این مراسم مطرح شد.

بخش استانی شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر تحت عنوان عنوان «تجسم هنر» به صورت غیر رقابتی برگزار شد و جشنواره فارس نیز میزبان هنرمندان شاخص ۱۰ رشته طراحی و نقاشی، طراحی گرافیک، تصویرسازی، عکاسی، خوشنویسی، نگارگری، کارتون و کاریکاتور، مجسمه سازی، سرامیک و آبگینه و رسانه‌های هنری جدید بود.

در این جشنواره بیش از ۲۰۰ آفریده هنری در معرض دید عموم هنر دوستان این استان قرار گرفت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار