محققان ایده‌ای را برای حل بحران آب و هوا مطرح کرده اند که بر ایجاد یک سایبان بزرگ برفراز زمین مقابل خورشید مبتنی است.

دانشمندان علوم اقلیمی پیشنهاد کرده اند سایبانی به اندازه مساحت آرژانتین ساخته شود تا اشعه‌های خورشید را برای کاهش اثرات گرمایش جهانی روی زمین مسدود کند. آن‌ها معتقدند سایبانی به اندازه یک میلیون مایل مربع می‌تواند دمای زمین را در عرض دو سال ۲.۷ درجه فارنهایت کاهش دهد.

به گفته وب سایت انگلیسی دیلی میل، اولین مدل دارای مساحت ۱۰۰ فوت مربع است که به گفته آن‌ها می‌توان تا سال ۲۰۲۷ به آن دست یافت.

این سایبان در فاصله بیش از ۹ میلیون مایلی از زمین قرار می‌گیرد و با باز و بسته کردن لایه سایه در فضا حرکت می‌کند.

همانطور که محققان با این پیشنهاد رو به جلو پیش می‌روند، منتقدان می‌گویند که هزینه ایجاد این سایبان سرسام آور خواهد بود و انتظار می‌رود هزینه این طرح به تریلیون‌ها دلار برسد.

آوی لوب، فیزیکدان دانشگاه هاروارد، درباره این پروژه اظهار نظر کرد و گفت: ایجاد هر یک از این ابرسازه‌ها در فضا بسیار پرهزینه است و نیاز به همکاری بین‌المللی قابل توجهی از طریق تخصیص مجدد بودجه و تغییر آن از بودجه نظامی به اهداف صلح‌آمیز دارد.

تاریک کردن یا مسدود کردن خورشید برای خنک کردن زمین برنامه‌ای بوده که دانشمندان زیادی به آن پرداخته اند. در سال ۲۰۲۱، یک طرح ۳ میلیون دلاری توسط بیل گیتس مطرح شد که هدف آن اسپری کردن میلیون‌ها تن گچ در استراتوسفر بود.

سال گذشته، کاخ سفید اعلام کرد که برای جلوگیری از رسیدن نور خورشید به سطح زمین در تلاش برای جلوگیری از گرمایش جهانی آماده است.

در حالی که این سایبان همزمان با استراتژی‌های دیگر برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی، می‌تواند افزایش دما را کاهش دهد، اما برخی کارشناسان معتقدند این پروژه اتلاف وقت است.

سوزان بور، دانشجوی دکترا در مرکز اروپایی تحقیقات و آموزش پیشرفته در محاسبات علمی در فرانسه، به نیویورک تایمز گفت که یک چتر نجات عظیم به طور نجومی گران است و نمی‌تواند به موقع اجرا شود.

بور افزود: علاوه بر هزینه‌ها، طوفان‌های خورشیدی یا سیارک‌ها می‌توانند به این سایبان آسیب بزنند و منجر به گرم شدن بیش از حد ناگهانی و سریع با عواقب فاجعه‌بار شوند.

منبع: Youm ۷

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
اگه میخوان جلوی نور خورشید رو بگیرن میتونن یه سنگ آسمونی رو منحرف کنن و جلوی خورشید منفجرش کنن تا گرد و غبارش یه مقدار جلوی نور خورشید به زمین رو بگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
اگه قرار به گرفتن جلوی نور خورشید باشه راههای خیلی ساده تری هم هست به نظر من میشه با چند تا انفجار توی فضا مقدار زیادی غبار جلوی خورشید ریخت تا نورش کمتر بشه و احتیاجی هم به اینهمه دنگ و فنگ هم نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
این جور کارا باید مجوز جهانی داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۱۹ بهمن ۱۴۰۲
چه کارا !!!
آخرین اخبار