مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان از کشف ۲۱۰ قلم شئ تاریخی از ۸۰ حفار غیرمجاز در استان خبر داد.

محسن معصوم علیزاده گفت: در کنار کشف این تعداد شئ تاریخی، اطلاع‌رسانی و اقناع افراد در حفظ آثار تاریخی انجام و هزار و ۱۰۰ کارت عضویت برای انجمن‌ها در حفظ اشیای تاریخی صادر شده است.

او به ثبت ۸۲ اثر منقول، غیر منقول، طبیعی و غیر ملموس در فهرست آثار ملی، از استان همدان اشاره کرد و گفت: ایجاد ۱۵۱ کارگاه مرمت بنا‌های فرهنگی و تاریخی، گنبد علویان، یخدان میرفتاح ملایر، خانه لطفعلیان ملایر، حمام حاج آقا تراب نهاوند از اقدامات شاخص در حوزه معاونت میراث‌فرهنگی استان همدان است که در دولت سیزدهم تحقق پیدا کرده.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان با بیان اینکه پرونده ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان مهمترین اتفاق استان در سال گذشته بود، گفت: در این بخش و در حوزه بافت تاریخی ۴۴ میلیارد تومان اعتبار از محل سفر ریاست جمهوری هزینه شده است.

علیزاده با ابراز امیدواری از ثبت جهانی هگمتانه در سال آینده، گفت: اقناع سازی مردم از مهمترین اقدامات انجام شده در حوزه ثبت جهانی هگمتانه بود که توسط معاونت میراث فرهنگی به خوبی انجام شد.

او با اشاره به ثبت جهانی دو کاروانسرا از استان همدان نیز گفت: هیچ یک از این دو کاروانسرا به مزایده گذاشته نشده و کاروانسرای فرسفج هنوز در اختیار میراث فرهنگی است و تلاشیم تا آن را خود مدیریت کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.