محسن منصوری معاون اجرایی رییس جمهور در حاشیه بازدید از قطعه در حال احداث آزادراه حرم تا حرم در استان سمنان به خبرنگاران ضمن بیان اینکه برای تکمیل این قطعه در استان سمنان ۱۲ هزار میلیارد ریال نیاز است که با تامین اعتبار ۶ هزار میلیارد ریالی دولت و ۶ هزار میلیارد ریالی قرارگاه خاتم الانبیا (ص) ادامه خواهد یافت گفت: تصویب این اعتبار در سفر آتی آیتالله رئیسی رییس جمهور به سمنان که به زودی انجام میشود، منعقد و مصوب خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه سایر قطعات آزادراه حرم تا حرم تا سمنان بسته به زمان اجرا بین ۵۰ تا ۷۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که در نشستهای کارشناسی بررسی میشود، افزود: این طرح تا مشهد ادامه مییابد و در بخش مشهد تا تربت در حال اجرا است.
معاون اجرایی رییس جمهور تاکید کرد که دولت سیزدهم در اجرای طرح آزادراه حرم تا حرم جدی است و تقسیم کار در سازمان مدیریت و برنامه ریزی، وزارت راه و شهرسازی و قرارگاه خاتم (ص) در این مورد ضرورت دارد. اجرای این طرح خیلی طول کشید که دلیل عمده آن سنگینی کار و محدودیتهای اعتباری بوده است و با تزریق اعتبار کار سرعت خواهد گرفت.
معاون اجرایی رییس جمهور به تامین ۳۵ هزار میلیارد ریال اعتبار برای مصوبات دور اول سفر آیت الله رئیسی به سمنان در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۰۰ درصد تعهدات اعتباری مصوبات سفر رییس جمهور در استان سمنان محقق شد.
منصوری یادآور شد: در آینده نزدیک رییس جمهور به همراه اعضای هیات دولت به استان سمنان برای افتتاح طرحهای اقتصادی و عمرانی، نظارت بر طرحها و برگزاری نشستهای اجرایی سفر خواهند کرد.
منصوری به اجرای طرح قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان و طرح قطار سریع السیر تهران- مشهد اشاره کرد و افزود: مطالعات یکپارچهسازی این ۲ طرح در وزارت راه و شهرسازی در دست بررسی است تا مسیر حرکت آن از مشهد به سمنان- تهران- قم و اصفهان ممکن و در قالب مدیریت واحد به یک طرح تبدیل شود.
وی ادامه داد: اجرای قطار سریع مسیر تهران تا مشهد به صورت جدی در دست پیگیری است و روند مطالعاتی با شرکتهای مشاور در حال انجام است که باید بر بستر فناوری اجرا شود.
معاون اجرایی رییس جمهور با بیان اینکه در کشورهای دنیا به اقتضای شرایط فناوری روی اجرای قطار سریع سرمایه گذاری میشود، اضافه کرد: قطار سریع تهران- اصفهان از قبل اجرا شده بود و مسیر تهران- مشهد با تدارک و نشستهای اختصاصی رییس جمهور عملیات اجرایی آن در نزدیکترین زمین آغاز میشود.
وی با اشاره به اینکه عدد پیش بینی شده برای یکپارجه سازی قطار سریع مشهد- تهران- اصفهان ۲۰ میلیارد دلار است که ابرپروژه محسوب میشود، افزود: این طرح به مطالعات دقیقتر اعتباری نیازمند است که از محل اعتبارهای عمومی قابل تامین نیست و از محل صندوق توسعه ملی و تهاتر نفت تامین میشود.