نماینده ویژه رییس جمهوری خبرداد:

حذف تعهدات ارزی کشاورزی از سال آینده

نماینده ویژه رییس جمهوری گفت: تعهدات ارزی بر محصولات کشاورزی از سال آینده در راستای اجرای برنامه هفتم حذف می‌شود.

حجت الاسلام حسن درویشیان امشب در نشست با صنعتگران و کشاورزان رفسنجان گفت: نحوه برداشت پسته اقتصادی نیست و باید اصلاح شود چرا که توان رقابت با پسته برخی کشور‌های دنیا را ندارد.

وی افزود: افزایش تولید یکی از سیاست‌های اصلی نظام بوده و تلاش دولت برای رفع موانع این حوزه است. 

رییس دفتر بازرسی رییس جمهور گفت: در این زمینه بیش از هفت هزار واحد تولیدی در دولت فعلی احیا شده و دولت در این حوزه ۱۵۰ همت هزینه کرده است.

درویشیان اظهار کرد: راهی غیر از توجه به بخش تولید برای برون رفت از مشکلات اقتصادی نداریم، اما گاهی برخی مشکلات از اختیار دولت خارج است.  

وی بیان کرد: مواردی که نیاز به اصلاح قانون دارد را دولت در لایحه هفتم توسعه دیده است و در این زمینه می‌توان به حذف تعهدات ارزی اشاره کرد.

وی یادآور شد: دولت همچنین تعرفه برخی کالا‌های صادراتی را کاهش داده که در این زمینه تعرفه پیاز از ۱۰۰ به ۱۰ درصد رسیده و باعث رونق کشت این محصول شده است.

وی گفت: دولت به‌طور حتم مشکلات تولید را پیگیری می‌کند و در خصوص موارد بین بخشی، از اختیارات خود استفاده و آن‌ها را حل می‌کند مگر آنکه نیازبه تصمیم سران قوا باشد. 

حجت الاسلام درویشیان عنوان کرد: تعلیق کارت‌های بازرگانی به علت ایفا نکردن تعهدات ارزی است چرا که  فسادی را در این حوزه شاهد هستیم ومتاسفانه برخی صادرکنندگان از کارت‌های اجاره‌ای و حتی اتباع بیگانه استفاده کرده اند که امیدوارم در برنامه هفتم حذف این تعهدات نهایی شود.

نماینده ویژه رییس جمهور اظهار کرد: شرکت‌های فعال در استان کرمان الزام قانونی دارند که حساب‌های خود را به استان بیاورند.

استاندار کرمان نیز در این نشست با اشاره به برخی مشکلات کشاورزان گفت: اگر بانک‌ها با تقسیم بدهی مالیاتی همکاری نکنند و همچنین با افرادی که با مصوبات رفع موانع تولید همکاری نکنند، برخورد می‌کنیم.

استاندار کرمان گفت:برای حمایت از تولید داخلی، شرکت‌های مس و گل گهر براساس مصوبه شورای تامین استان کرمان مکلف شدند که اگر محصولی در استان تولید می‌شود باید از درون استان خریداری کنند.

وی تصریح کرد: حتی نمایشگاه‌هایی گذاشتیم تا واحد‌های استان کرمان قطعاتی را که می‌توانند، تولید کنند، به این شرکت‌ها عرضه شود.

استاندار کرمان بیان کرد: صندوق بازرگانی که در کرمان مستقر بود را سال گذشته از استان بردند که این موضوع خیانتی به استان بود.

فرماندار رفسنجان هم در این نشست گفت: مشکلات آب، بهره وری حوزه کشاورزی را پایین آورده و محدودیت مصرف توامان آب و برق محدودیت ایجاد کرده است.

حسین رضایی با اشاره به اهمیت صنعت و کشاورزی رفسنجان افزود: رکورد‌هایی در تولید پسته زدیم  وپس از ۲ سال تولید پسته خوبی داشتیم که تعهدات ارزی باعث شد که بیش از نیمی از محصول ما در انبار‌ها بماند و کارت‌های بازرگانی تعلیق و صادرکنندگان معتبر ما را از گردنه فعالیت خارج کرد. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار