معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه TOD یکی از راههای نجات تهران از ترافیک سنگین و آلودگی هوا است، گفت: با اجرای این طرح، سفرهای درون شهری به گونهای انجام میشود که شهروندان برای تردد به محل کار، خرید و دریافت خدمات نیاز به استفاده از خودرو نداشته باشند.
جلسه پیشبرد فرآیند تهیه طرحهای موضعی توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی TOD با حضور حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، معاونین شهرسازی و معماری مناطق و مشاورین طرحهای TOD به منظور بررسی آخرین وضعیت طرحها و ایجاد هماهنگی بین دست اندرکاران حوزه شهرسازی در اجرای طرحهای توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی برگزار شد.
حمیدرضا صارمی در این جلسه با بیان اینکه توسعه دانش بنیان، راه نجات شهر است، گفت: به دنبال افزایش آلودگی هوای شهرها، در سال ۱۳۸۴ مصوب شد که ۷۵ درصد سفرهای درون شهری با حمل و نقل عمومی انجام شود یعنی میبایست ۳۰ درصد سفرهای درون شهری تهران با مترو، ۳۰ درصد با اتوبوس و ۱۵ درصد هم با تاکسی انجام شود. این مصوبه تاکنون، ۵ بار تمدید شده و چند هزار میلیاد نیز برای خرید اتوبوس و واگن مترو و ایجاد سایر زیرساختها تخصیص پیدا کرده، اما روز به روز آلودگی هوا و ترافیک سنگین در حال افزایش است.
وی ادامه داد: ما در حوزه برنامه ریزی و تصمیم گیری برای کلانشهری مانند تهران با سه مولفه پیچیدگی، تنوع و عدم قطعیت روبه رو هستیم و اگر بخواهیم با موضوعات پیچیده به صورت خطی برخورد کنیم، به نتیجه نمیرسیم؛ لذا ضرورت دارد، در تمام تصمیم گیریها یک رویکرد علمی حاکم شود و ما باید بتوانیم در برخورد با مسائل نوظهور، بذر تغییر بکاریم.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به اینکه تجربه نشان داده که رویکردهای سلبی و ایجاد محدودیت مانع جمعیت پذیری شهر تهران نمیشود، گفت: تصمیماتی که در گذشته برای مقابله با افزایش جمعیت شهر تهران اتخاذ شده، نتیجهای به جز افزایش حاشیه نشینی و ایجاد شهرهای حومهای نداشته است و مشاهده میکنیم که تصمیمات اشتباه چه مشکلاتی را به شهر و شهروندان تحمیل خواهد کرد.
صارمی خطاب به مشاورین طرحهای TOD مناطق، گفت: باید توجه داشت که توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی، موضوعی جدید برای شهر است، اگر بذر این تغییر خراب کاشته شود، با چالشهای زیادی مواجه میشویم، اما اگر این تغییر به درستی انجام شود، شهر تهران از معضلاتی همچون ترافیک سنگین و آلودگی هوا نجات پیدا خواهد کرد.
وی اضافه کرد: آنچه ما از مشاورین طرحها انتظار داریم، این است که بر اجرای یک طرح متمرکز نشوند و براساس شرایط مناطق تصمیم بگیرند. تمام ایستگاههای مناطق مورد بررسی قرار گیرند و برای هر ایستگاهی که ظرفیت اجرای طرح را دارد، برنامه ریزی کنند.
معاون شهردار تهران همچنین تاکید کرد: در نگارش طرحهای TOD از واژگان اجارهای استفاده نکنید و مفاهیم جدید خلق کنید. نکته دیگر اینکه، برنامه ریزی باید در مبدا صورت بگیرد نه مقصد، یعنی به جای اینکه برای افزایش اتوبوس ها، واگنها و ... هزینههای کلان داشته باشیم، میبایست به دنبال کاهش سفرهای درون شهری باشیم.
صارمی با بیان اینکه ما با اجرای طرح TOD میخواهیم بازخوانی جدیدی از محله داشته باشیم، اظهار داشت: TOD یکی از راههای نجات تهران از ترافیک سنگین و آلودگی هوا است، چراکه با اجرای این طرح، سفرهای درون شهری به گونهای انجام میشود که شهروندان برای تردد به محل کار، خرید و دریافت خدمات نیاز به استفاده از خودرو نداشته باشند.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه تا امروز، تهیه ۱۹ پروژه TOD در سطح مناطق آغاز شده است، گفت: از این تعداد، قرارداد ۹ پروژه نهایی شده و مابقی در آستانه نهایی شدن هستند، ۳ تا از پروژها نیز آغاز شده اند. پروژههای مذکور در ۵ قسمت اصلی شناخت، برنامه ریزی حوزه ایستگاهی، طرح شهرسازی و مصوبات کمیسیون ماده ۵، طراحی شهر و نهایتا اقدام تعریف شده اند.
وی تصریح کرد: تعریف پروژهها باید در چند مرحله هویت متناسب با حوزه ایستگاهی، برنامه ریزی سکونت، جانمایی کاربری اصلی (مسیر اصلی پیاده) و کاربریهای اطراف، مسیرهای پیاده و تجهیز آن، پروژههای محرک توسعه و پروژههای عمومی صورت گیرد.
صارمی ادامه داد: شناسایی ساختار اصلی، گام مهمی است که هویت، کالبد و کاربری اطراف پروژه براساس آن ساختار اصلی شکل میگیرند. ساختار پیاده روی در این پروژهها باید قوی باشد تا بتوان مسئله تردد خودروها و پارکینگ حاشیهای را ساماندهی کرد و سپس حمل و نقل عمومی مکمل و مسیرهای دوچرخه در آنها تامین شود. مسئله هویت از دیگر موضوعات مهم در اجرای TOD است. در بسیاری از پروژهها هویت وجود دارد و صرفا باید آن را گسترش داد.
براساس این گزارش، در ادامه جلسه، معاونین شهرسازی و معماری مناطق و مشاورین به بیان نکات فنی برای تبادل نظر بر روی موارد و موضوعاتی که تاکنون در زمینه اجرای TOD پیش آمده، پرداختند.