رئیس اداره دامپزشکی اندیکا گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۷۲ هزار و ۲۷۷ رأس دام سبک و سنگین بر علیه انگل‌های خارجی سمپاشی شده است.

رضا سلطانی رئیس اداره دامپزشکی اندیکا گفت: انگل‌های خارجی بدن دام ناقل بسیاری از بیماری‌های واگیر دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان نظیر تب خونریزی دهنده کریمه کنگو می‌باشند که این موضوع حساسیت مقابله باانگل‌های خارجی را بیشتر می‌کند.

او می‌گوید: عملیات سمپاشی در راستای از بین بردن عوامل انتقال بیماری‌های تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، لمپی اسکین، تیلریوز، بابزیوز و .. بوده است.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان اندیکا زیان‌های اقتصادی ناشی از بروز این بیماری‌ها را مهم دانست و گفت: انگل‌های خارجی بدن دام موجب پایین آمدن سطح کیفی محصولات و تولیدات دامی شده که این امر باعث هدر رفتن منابع و امکانات موجود در صنعت دامپروری می‌شود.

سلطانی با اشاره به اینکه یکی از راهکار‌های پیشگیری از بروز و شیوع بیماری‌های دامی از بین بردن عوامل انتقال بیماری است که با حذف یکی از اجزا، چرخه انتقال بیماری متوقف می‌شود، گفت: اداره دامپزشکی شهرستان اندیکا با توان بخش دولتی و با همکاری بخشداران و دهیاران سمپاشی اماکن نگهداری دام و بدن دام‌ها را بر اساس ضوابط بهداشتی و رعایت اصول زیست محیطی از ابتدای سالجاری تا کنون به اجرا گذاشته است.

او با اشاره به اهمیت مبارزه با کنه‌های موجود در بدن دام‌ها و اماکن دامی ادامه داد: هدف از این سمپاشی‌ها مبارزه با انگل‌های خارجی بدن دام از جمله بیماری تب خونریزی دهنده کریمه‌کنگو و... است که از طریق کنه آلوده به ویروس منتقل می‌شود.

برچسب ها: سمپاشی ، دامپزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.