رامین الماسی مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه گفت : پروژه در دست احداث سالیان اخیر از اسلام آبادغرب تا قصرشیرین به طول ۱۲۵ کیلومتر بوده که از این طول ۹۱ کیلومتر حد فاصل شهرهای اسلام آباد غرب - سرپل ذهاب و بخشی از محور ارتباطی سرپل ذهاب - قصرشیرین تکمیل و در حال بهره برداری است که در یکسال اخیر قطعه ۱۰ ب به طول ۴.۵ کیلومتر واریانت حبیبوند در ۲ باند و به طول ۱.۱ کیلومتر و زیرگذر حبیبوند تکمیل و به بهره برداری رسیده است.
رامین الماسی اضافه کرد: قطعات ۹ و ۱۰ الف به طول ۲۰ کیلومتر در دست اجرا بوده و پیشرفت فیزیکی پروژه به ۸۱ درصد رسیده است.
این مسیر به طول ۵۷ کیلومتر (در حوزه استان کرمانشاه) از خروجی شهر اسلام آباد به سمت پلدختر شروع شده و پس از عبور از شهر حمیل به انتهای حوزه استحفاظی استان کرمانشاه در گردنه شاهبداغ میرسد در ادامه مسیر پس از عبور از پل سیمره به شهر پلدختر متصل میشود.
مسیر به ۲ قطعه اسلام آباد - حمیل به طول ۲۶ کیلومتر و حمیل - شاهبداغ به طول ۲۷ کیلومتر تقسیم شده است. همچنین چهار کیلومتر از مسیر نیز از داخل محدوده شهر حمیل عبور میکند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه اظهار کرد: طی سالهای گذشته ۲۱ کیلومتر از قطعه ۱ اسلام آباد - حمیل و ۱۹ کیلومتر از مسیر قطعه ۲ حمیل - شاهبداغ تکمیل شده بود و در سال گذشته پنج کیلومتر از قطعه اول تکمیل و به بهره برداری رسیده است. همچنین پنج کیلومتر از قطعه دوم (فقط روکش آسفالت) و یک کیلومتر از انتهای قطعه ۲ تکمیل و آسفالت شده، اما هنوز به بهره برداری نرسیده است. پیشرفت فیزیکی پروژه به ۹۱ درصد رسیده است.
الماسی در ارتباط با این پروژه توضیح داد: این مسیر به طول ۳۸ کیلومتر (در حوزه استحفاظی استان کرمانشاه) از سه راهی بیستون (پلیس راه بیستون) به سمت هرسین شروع شده و پس از ورود به کمربندی هرسین در انتهای حوزه استحفاظی استان کرمانشاه به سمت نورآباد پایان مییابد. این پروژه در قالب ۲ قطعه سه راهی پلیس راه بیستون - هرسین به طول ۲۴ کیلومتر و هرسین نورآباد (تا انتهای حوزه استحفاظی استان کرمانشاه) به طول ۱۴ کیلومتر تعریف شده و تاکنون ۲۲ کیلومتر از قطعه اول تکمیل و بهره برداری شده و تنها پل بزرگ گاماسیاب و راه دو طرف آن باقیمانده است. در سال گذشته کولهها و دستکها و تیرهای پیش ساخته و بخشی از دال پروژه تکمیل شده و پیشرفت فیزیکی پروژه به ۶۳ درصد رسیده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه به اجرای پروژه بهسازی راه در منطقه اورامانات اشاره کرد و گفت: این مسیر به طول ۱۱۲ کیلومتر از سه راهی بیاشوش شروع شده و پس از عبور از کمربندی جوانرود به محور جوانرود - تازه آباد رسیده که بعد از آن از طریق شهر تازه آباد (ثلاث باباجانی) وارد محور تازه آباد شیخ صله شده و نهایتا به بازارچه مرزی شیخ مسله متصل میشود و در حال حاضر این اداره کل تمام توان خود را برای توسعه محور حدفاصل سه راهی بیاشوش جوانرود - تازه آباد بکار گرفته است.
الماسی تصریح کرد: از این مقطع به طول کلی ۵۹ کیلومتر، ۲۶ کیلومتر تکمیل و به راه اصلی تبدیل شده و مابقی آن به طول ۳۳ کیلومتر در دست اجرا است. ۲ پروژه مهم در این مسیر یکی تثبیت ترانشههای رانشی بوده که در سال جاری پنلهای ۲-۳-۳ عملیات اصلاح هندسی حدود ۴۰ درصد انجام گرفته و پنل ۵ عملیات انکراژ ۳۵ درصد انجام و پنل ۶ و ۷ احداث دیوار بتنی حدود ۷۰ درصد به اتمام رسیده و همچنین پنلهای ۱۱ تا ۱۵ عملیات انکراژ با پیشرفت حدود ۱۰ درصد انجام گرفته و پیشرفت فیزیکی از ۲۵ درصد به ۴۰ درصد رسیده است.
وی به احداث تونل سیاطاهر در مسیر جوانرود به ثلاث باباجانی به طول یک کیلومتر نیز اشاره کرد و افزود: در سال جاری تحکیمات تونل به اتمام رسیده و همچنین لاینینگ نهایی تونل به طول ۲۲۰ متر انجام گرفته و پیشرفت آن از ۸۰ درصد به ۸۶ درصد رسیده ضمناً پیشرفت فیزیکی کلی طرح به ۳۶ درصد رسیده است.
این مسیر به طول ۶۲ کیلومتر از خروجی شهر بیستون به سمت سنقر شروع شده و پس از عبور از شهر میانراهان به ابتدای کنارگذر سنقر در کیلومتر ۵۲ رسیده و پس از طی مسیر کنار گذر سنقر در انتهای کنار گذر و ابتدای محور سنقر قروه به پایان میرسد.
به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه در سالیان گذشته چهار کیلومتر از ابتدای مسیر از سمت سنقر تکمیل و بهره برداری شده و ۹۰ درصد از کنار گذر سنقر تکمیل شده و تنها تقاطعات سه گانه کنارگذر سنقر باقی مانده است.
وی افزود: در یکسال اخیر یک کیلومتر دیگر از ابتدای مسیر از سمت سنقر، ۱۵ کیلومتر از ابتدای مسیر از سمت بیستون و چهار کیلومتر از مسیر محدوده تقاطع کرکسار به سمت سنقر آسفالت، ولی به دلیل نیاز به اجرای لایه دوم و همچنین مسایل ایمنی هنوز بهره بردرای نشده، ضمنا ۱۸ کیلومتر از گردنه «مله ماس» یکی از باندهای آن تکمیل و بهره برداری شده و پیشرفت فیزیکی طرح از ۲۳ درصد به ۳۵ درصد رسیده است.
این پروژه به طول ۱۲۵ کیلومتر قطعهای از مسیر سنقر - کامیاران است که از میانههای محور سنقر کشکمیر - کامیاران جدا شده و پس از عبور از روستاهای سرخم و تپه اسماعیل و عبور از رودخانه گاوشان وارد محور گردنه مروارید - گاوشان در استان کردستان میشود و از طریق محور مربوطه و پس از عبور از کنار سد گاوشان در گردنه مروارید وارد محور کامیاران - سنندج میگردد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه در مورد این پروژه توضیح داد: در سالیان گذشته کل پروژه با یک لایه آسفالت تکمیل و بهره برداری شده و در سال جاری ۴/۹ کیلومتر از مسیر روکش آسفالت توپکا انجام شده و مابقی عملیات روکش نهایی و اجرای پل دهانه ۱۰ متری انتهای مسیر به طول ۷/۶ کیلومتر باقیمانده و در دست اجرا میباشد و پیشرفت فیزیکی پروژه به ۹۴ درصد رسیده است.
الماسی به پروژههایی که در سال گذشته به بهره برداری رسیده نیز اشاره کرد و گفت: روکش آسفالت کمربندی سرپل ذهاب به طول ۱۲ کیلومتر قبل از ایام اربعین سال ۱۴۰۲، تکمیل پل تقاطع غیر همسطح زنگی واقع در محور کرمانشاه-هلشی، آسفالت و تکمیل تقاطع غیر همسطح پریوه واقع در محور سه راهی هرسین، چهار خطه کردن سه کیلومتر از پروژه احداث باند دوم کنگاور - نهاوند، بازسازی و مقاوم سازی ساختمانهای اداری مناطق زلزله زده (ادارات محیط زیست و دامپزشکی سرپل ذهاب - اداره صنعت و معدن و تجارت قصرشیرین و دادگستری شهرستان ثلاث باباجانی و همچنین کلانتری شاطر آباد کرمانشاه) از جمله این پروژهها است .