آقایی گفت: اتخاذ راهبرد یکپارچه برای مدیریت حمل و نقل در جغرافیای داخلی کشور و حتی مشارکت بین المللی از شروط مهم و لازم برای توسعه ترانزیت دریایی و نقش آفرینی برای کشور است.

بهروز آقایی کارشناس حمل ونقل دریایی کشور، در گفت و گو با تاکید بر اجرای تمامی سیاست های اقتصاد دریا محور توسط دستگاه های مسئول گفت: لزوم همکاری دستگاه ها بر اجرای این امر خود می تواند زمینه ساز بهبود توسعه اقتصادی کشور شود‌.

وی به اهمیت مشارکت کشورها در زنجیره تامین جهانی و لجستیک بین المللی اشاره و اضافه کرد: مشارکت کشور در این حوزه با هدف جذب سهم‌ بیشتری از حمل و نقل جهانی، موجب شده است کشورها با بهره گیری از مزیت های جغرافیایی خود و با اجرای برنامه های توسعه به دنبال نقش آفرینی بیشتر در اقتصاد حمل و نقل بین المللی باشند‌.

این کارشناس حمل ونقل دریایی توضیح داد: فراهم کردن ابزار مهم زنجیره حمل و نقلی اعم از ریل، جاده و پایانه، تامین و تجهیز ناوگان حمل و اتخاذ راهبرد یکپارچه در مدیریت حمل و نقل در جغرافیای داخلی کشور و حتی مشارکت بین المللی از شروط مهم و لازم برای توسعه ترانزیت و نقش آفرینی برای کشور در بهره مندی از مزیت های جغرافیایی کشور در مقایسه با سایر رقبای منطقه ای و جهانی خواهد بود اما قطعا شرط کافی نیست.

وی افزود: با بررسی اجزای تاثیر گذار کالبد حمل و نقلی کشور، نقش وزارت راه و شهر سازی محوری، مهم و لازم است.

آقایی، با بیان اینکه عوامل تاثیر گذار بر رونق ترانزیت شامل دو بخش اصلی زیر ساخت‌های فیزیکی و توسعه غیر فیزیکی است، متذکر شد: زیر ساخت های فیزیکی شامل امکانات جاده ای، ریلی و دریائی و کیفیت و کمیت ناوگان حمل در تمامی شقوق از لوازم اصلی حمل و نقل هستند.

وی با بیان اینکه هدف از توسعه غیر فیزیکی تمام اقداماتی است كه منجر به كاهش هزينه و زمان در انتقال كالا با بهره مندی از ابزارها و زیر ساختهای فیزیکی برای توسعه تجارت انجام می شود، گفت: طرح تجاری روشن برای کشور، اصلاح فرآيندها و تدوين قوانين يكپارچه، هماهنگي ارگان هاي ذی مدخل، و دیپلماسی تجاری فعال از جمله زیرساخت های غیر فیزیکی است.

آقایی تاکید کرد: دو بخش زیرساخت و توسعه غیر فیزیکی نقش و اهمیت وزارت راه و شهرسازی در رونق ترانزیت کشور را محوری و دارای اهمیت بسیار زیادی کرده است بنابراین با بررسی ناکامی های گذشته و با هدف ایجاد فرماندهی واحد در ترانزیت کشور؛ پیشنهاد می شود تولیت ترانزیت در کشور با اختيارات كامل از مرجع بالا دستي به وزارت راه و شهرسازی ارجاع شود.

وی اظهار داشت: ایجاد جذابیت برای سرمایه گذاری، فراهم نمودن زمینه اشتیاق سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در حوزه اقتصاد دریامحور در بنادر و تسهیل گري فرایندهای اداری با تدوین و طراحی فرصت‌های سرمایه گذاری در کنار حذف تفکرات بخشی نگری و تنگ نظری مدیریتی؛ موجبات ترغیب بخش خصوصی به منظور سرمایه گذاری در حوزه فعالیت های اقتصادی دریا محور در بنادر را فراهم می کند.

این کارشناس حمل و نقل دریایی در پایان با توجه به همایش بین المللی اقتصاد دریامحور ایران که در روزهای ۲۴ و ۲۵ بهمن ماه برگزار خواهد شد، یادآور شد: در پی ابلاغ سیاست‌های توسعه دریا محور توسط رهبر معظم انقلاب و تمرکز بر بندهای ۹ گانه سیاست‌های ابلاغی، چهار محور شامل تاکید بر مدیریت کارآمد و چابک سازی، تسهیل مشارکت صاحبان سرمایه داخلی و خارجی در پروژه‌های سرمایه گذاری دریا محور، توسعه اقتصادی و افزایش سهم کشور از تجارت بین الملل دریایی و حمایت از سرمایه گذاری در سواحل دارای ضرورت و حائز توجه بیشتری هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار