سالانه حدود سه هزار مورد جدید ابتلا به سرطان در همدان گزارش می‌شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: سالانه بیش از ۲ هزار و ۹۰۰ مورد جدید ابتلا به سرطان در این استان گزارش می‌شود.

فاطمه ترکمان اسدی گفت: میزان بروز سرطان در مردان کمی بیشتر از زنان است یعنی در موارد جدید شناسایی شده ۵۶ درصد مبتلایان به سرطان مردان و ۴۴ درصد بانوان هستند.

او گفت: شایعترین سرطان‌ها در کل جمعیت استان از نظر بروز به ترتیب شامل پستان، پروستات، روده بزرگ، پوست غیرملانوما و معده است و از نظر جنسی در مردان شایعترین سرطان‌ها به ترتیب مثانه، پروستات، پوست غیرملانوما، روده بزرگ و معده و در بانوان شامل پستان، روده بزرگ، پوست غیرملانوما، تیروئید و معده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه سرطان دومین علت مرگ به شمار می‌رود گفت: سرطان به گروه بزرگی از بیماری‌ها اطلاق می‌شود که طی آن رشد غیرطبیعی و خارج از کنترل سلول‌ها وجود دارد.

ترکمان اسدی گفت: هر عضوی از بدن می‌تواند به سرطان مبتلا شود چراکه سرطان قابلیت تهاجم به بافت‌های اطراف و در موارد پیشرفته درگیری اعضای دور دست را دارد.

او گفت: روند ابتلا به سرطان صعودی بوده و پیش بینی می‌شود در آینده این میزان مبتلایان به سرطان افزایشی بیشتری یابد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان، مهمترین علل افزایش ابتلا به سرطان افزایش سن، مصرف سیگار، رواج زندگی کم تحرک، چاقی و داشتن تغذیه ناصحیح است.

ترکمان اسدی با بیان اینکه وراثت در بروز پنج تا ۱۰ درصد سرطان‌ها دخالت دارد گفت: شمار افرادی که به علت ابتلا به سرطان فوت می‌کنند نسبت به سه دهه پیش کاهش یافته و متوسط میزان بقای ۱۰ ساله برای سرطان ۲ برابر ۳۰ سال گذشته شده است.

او مهمترین دلیل بهبود در بقای بیماران را علاوه بر درمان‌های موثر، افزایش آگاهی مردم و ارتقای روش‌های تشخیص زودهنگام و غربالگری دانست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: سازمان جهانی بهداشت، غربالگری سرطان‌های پستان، دهانه رحم و روده بزرگ را توصیه کرده که این برنامه در کشور ما نیز در حال اجرا است.

ترکمان اسدی گفت: غربالگری سرطان پستان برای زنان ۳۰ تا ۶۹ سال در همه مراکز خدمات جامع سلامت استان همدان توسط ماما‌های آموزش دیده انجام می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اصلاح سبک زندگی بیش از ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند، راهکار‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان را پرهیز از استعمال دخانیات شامل سیگار، پیپ و قلیان، فعالیت بدنی منظم یعنی حداقل نیم ساعت در پنج روز از هفته، کنترل وزن و پرهیز از اضافه وزن و چاقی، داشتن تغذیه سالم، محافظت از پوست در برابر آفتاب، رعایت اصول ایمنی حین مواجهه با مواد شیمیایی در محیط کار و محافظت در برابر عفونت‌ها برشمرد.

برچسب ها: علوم پزشکی ، سرطان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.