بهره برداری از نخستین تصفیه‌خانه نانو اُزون کشور در اصفهان

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان گفت: نخستین تصفیه‌خانه کشور بر مبنای تزریق نانو اُزون، در کلانشهر اصفهان به بهره‌برداری رسید.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان در مراسم بهره‌برداری از این تصفیه‌خانه گفت: این طرح با فناوری دانش بنیان و ظرفیت تصفیه ۵۰ لیتر بر ثانیه پساب، در مدت سه ماه احداث شده است.

مهدی بقایی افزود: نخستین تصفیه‌خانه «نانو اُزون» کشور با بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه در میدان «المپیک» واقع در منطقه هفت شهرداری به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: مراحل انجام تصفیه در این روش به ترتیب شامل ورود پساب و فاضلاب خام، تصفیه، گَندزُدایی، تصفیه مولکولی و در نهایت خروج آب استاندارد مورد تأیید محیط زیست برای استفاده در فضای عمومی و فضای سبز است.

معاون شهردار اصفهان بیان کرد: از محاسن این تصفیه‌خانه ارائه آب با کیفیت، مقرون به صرفه بودن، بدون بو بودن آب، تأمین پایدار ۱.۵ میلیون مترمکعبی آب، بهره‌گیری از «آب خاکستری» و جلوگیری از حفر بیش از ۱۵ چاه آب عمیق است.

او تاکید کرد: با این روش تزریق پساب می‌توان آب موردنیاز مادی‌ها و جوی‌های سطح شهر اصفهان را نیز تامین کرد.

بقایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۰۰ متر بر ثانیه در تصفیه‌خانه شمال اصفهان پساب تصفیه می‌شود و در آینده نیز تصفیه‌خانه‌ای با ظرفیت ۲۴۰ متر بر ثانیه در جنوب این کلانشهر پس از برگزاری مُناقصه، آغاز به کار می‌کند.

مدیر بهینه‌سازی، تعمیرات و نگهداری تأسیسات شهری شهرداری اصفهان نیز در این آیین گفت: اصفهان دچار پیامد‌های فرونشست زمین و کم‌آبی است و باید از روش‌های جایگزین برای تامین آبیاری فضای شهری استفاده کرد تا آسیبی به فضای سبز این دیار در اثر کمبود آب وارد نشود.

سیدمهدی حسینی افزود: نیاز آبی فضای سبز شهری اصفهان۶۰ میلیون مترمکعب در سال است، اما اکنون با ۳۰ میلیون مترمکعب آب، فضای سبز شهری نگهداری می‌شود.

مدیر بهینه‌سازی، تعمیرات و نگهداری تأسیسات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به طرح ساخت تصفیه‌خانه با روش نوین در «قرارگاه آب» استان گفت: در حال حاضر نخستین تصفیه‌خانه نانو اُزون کشور و اصفهان در چهار بخش پمپ‌های میکرونانو حُباب‌ساز، اُوزن‌ساز، اکسیژن‌ساز و درام فیلتر طراحی شده است که پساب را با فناوری محوری نانو حباب و نانو اُزون تصفیه می‌کند.

او  بیان کرد: از مهمترین مزایای استفاده از این روش بکارگیری فناوری نانو اُزون در مقیاس «کامال صنعتی برای نخستین بار»، «ارتقاء کیفیت پساب خروجی به سطح استاندارد بدون تزریق کُلر» «طراحی و ساخت سیستم یکپارچه نانو اُزون بصورت مدوالر و قابل توسعه» و «اجرای سیستم پایش و کنترل تصفیه‌خانه بصورت یکپارچه» است.

حسینی گفت: طرح‌های‌توسعه زیرساخت آب پاک در شهرداری اصفهان شامل توسعه تصفیه تکمیلی میدان المپیک، تصفیه تکمیلی میدان «قوچانی» و تصفیه تکمیلی محله «فیزادان» است.

 تصفیه‌خانه «نانو اُزون» یکی از پیشرفته‌ترین تصفیه‌خانه‌های تکمیلی است که پساب را از ورودی گرفته و در خروجی، آب استاندارد و مورد تأیید محیط زیست را برای استفاده در فضای عمومی و فضای سبز تحویل می‌دهد.

تصفیه‌خانه «نانو اُزون» نخستین و تنها تصفیه‌خانه از این نوع در کشور است که با همکاری شهرداری و شرکت‌های دانش‌بنیان اصفهان ساخته شده است.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۰ ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
عالیه