آیین اختتامیه هجدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر با حضور اهالی فرهنگ و هنر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

آیین اختتامیه هجدهمین جشنواره شعر فجر چهارشنبه -۱۱ بهمن ماه- در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در این آیین محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسماعیل جانعلی‌پور مدیرکل مجامع، تشکل‌هاو فعالیت‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی، علی‌اکبر ابراهیمی مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب حضور داشتند.

یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای آیین اختتامیه جشنواره شعر فجر گفت: لازم به ذکر است که اشاره کنیم در این مجلس شاعرانی از ۲۴ استان ذیل دهمین دوره کلک‌خیال حضور دارند. این بخش که یکی از بخش‌های جنبی جشنواره شعر فجر است با مشارکت سازمان صداوسیما و وزارت ارشاد اسلامی ساخته و پخش خواهند شد و شما نیز از آن بهره‌مند خواهید بود. امیدواریم آینده شعری کشور شکوفا‌تر از گذشته باشد و این جلسات به رونق ادبیات ایران مدد برساند.

جشنواره بین‌المللی شعر فجر

شعر فجر را به خانه‌های مردم بردیم

در ادامه، علیرضا غزوه، دبیر کمیته علمی دهمین جشنواره شعر فجر، بیانیه گروه داوران را به شرح ذیل قرائت کرد:

۲۰۰۰ کتاب در پنج زمینه کودک و نوجوان، شعر کلاسیک، شعر نو و ترانه مورد ارزیابی قرارگرفت. چاپ بیش از ۱۰۰۰ عنوان کتاب در سال جاری نشان از شوق و خدمت اهالی ادب در این عرصه بخصوص درمیان جوانان دارد. خلاقیت‌های فرمی ساختاری و زبانی در شعر شاعران امروز قابل تامل است. باید با برگزاری جلسات نقد پیشروی آسیب‌های زبانی را جلوگیری کرد. شعر کودک و نوجوان همچون ادوار پیش به رقم استقبال از نظر کیفی قابل توجه نبود که نیازمند واکاوی و کوشش است. افراط در تقطیع واژگان و زیاده روی در صرف اوزان نیز در بخش کلاسیک قابل بررسی و توجه بود. تیم داوران باید متذکر شد که این گزینش‌ها به معنای نفی فعالیت دیگران نیست و آرزومندیم بیش از قبل در راستای ادبیات فارسی بکوشیم.

شعر فجر

جشنواره شعر، فوتبالی شد

لحظه به ثمر رسیدن گل اول ایران به سوریه در جام ملت‌های آسیا در سالن برگزاری اختتامیه جشنواره شعر فجر پخش شد.

برگزیدگان بخش شعر کودک و نوجوان

برگزیده

کتاب بعضی از پرندگان شاعرند، نوشته اسماعیل حدادی از نشر گویا؛ به این برگزیده لوح تقدیر، تندیس و مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان اهدا شد.

شایسته تقدیر

کتاب شعر‌های رودخانه نوشته محمود پوروهاب، انتشارات به‌نشر به شایسته تقدیر لوح و تندیس جشنواره و مبلغ ۷۵ میلیون تومان اهدا شد.

بخش درباره شعر

دو اثر شایسته تقدیر به صورت مشترک:

کتاب با عنوان شعر سپید پژوهشی تطبیقی در باب قالبی بی‌قافیه نوشته مهدی اولیایی مقدم، نشر نامک

کتاب با عنوان فهرست توصیفی تحلیلی مقالات مربوط به فردوسی و شاهنامه

زهرا سید یزدی و مرضیه خافی، انتشارات فردوسی مشهد

اثر برگزیده

کتاب با عنوان خاقانی‌نامه، نوشته سعید مهدوی‌فر؛ به فرد برگزیده لوح تقدیر و تندیس و مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان اهدا شد.

مصطفی محدثی خراسانی درباره اشعار زکریا اخلاقی نکاتی را بیان کرد و گفت: در واقع اخلاقی شاعری تمام عیار است، شاعری که دیدن آثار او در طول این سال‌ها من را ارجاع می‌داد تا به او به عنوان حکیم یاد کنم.

جعفر محمد ترمذی از ازبکستان با ابراز امیدواری از اینکه آفتاب شعر فجر در آسمان ادب فارسی‌زبانان فروزان بماند.
سپس عزیز مهدی از هند شعری خواند.

برگزیدگان تقدیر شدند

بخش شعر بزرگسال

گروه شعر نو

اثر شایسته تقدیر: ندرت ناگوار مرگ، حنیف خورشیدی، انتشارات شب چله 

اثر برگزیده: کتاب‌ای زیبا رو خدا خیرت دهد، محمدباقر کلاهی اهری

گروه محاوره

اثر شایسته تقدیر: عشق تو نمی‌میرد، شعر علیرضا طبایی، انتشارات آرادمان 

اثر برگزیده: مجموعه شعر با عنوان محاورات، امیرعلی سلیمانی نشر نزدیکتر

بخش کلاسیک
اثر شایسته تقدیر: کوچه بارانی اشراق، نوشته حمید مبشر شاعر افغانستانی، انتشارات شهرستان ادب

اثر برگزیده: کتاب دلبستگی نوشته حسین دهلوی، انتشارات سوره مهر

تقدیر از حجت‌‎الاسلام زکریا اخلاقی شاعر اوقات سبز

در ادامه این آیین وزیر فرهنگ، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ، علیرضا قزوه، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران از حجت‌‎الاسلام زکریا اخلاقی شاعر اوقات سبز تجلیل کردند.

شورای شعر تاسیس شد

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جشنواره شعر فجر فاخر بود و رشد کمی و کیفی آثار را شاهد هستیم. اندیشمندان و برجستگان شعر در داوری با دبیری علیرضا قزوه حضور داشتند که وی از مفاخر ادبی ماست و زحمت زیادی کشید و این جشنواره را به اتفاقی مهم در صداوسیما و مراکز استان‌ها با حوزه اثرگذاری بالا تبدیل کرد. محافل جشنواره در استان‌ها برگزار خواهد شد و در ماه آتی هر شب پخش آیین شعر را خواهیم داشت.

وی افزود: ما در وزارتخانه بنای تکریم اهل شعر و ادب را داریم و پارسال علی محمد مودب را به عنوان دستیار شعر وزیر انتخاب کردیم که شورای شعر وزارتخانه تاسیس شد و ما این امکان را ایجاد کردیم که در حوزه موسیقی نزدیکی بیشتری با شعر ایجاد شود و سند موسیقی را به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رساندیم که بخش مهم آن شعر و ترانه است.

اسماعیلی تاکید کرد: شعر در فرهنگ نقش پیشتازی دارد و هویت ملی جامعه ایرانی با شعر پیوند خورده و فردوسی و رودکی و دیگر مفاخر ما از حوزه شعر هستند. شعر به زبان حکمت تبدیل شده و ما باید در آموزش تحول ایجاد کنیم تا شعر بیشتر جای پیدا کند.

بچه‌های ایران باید به خوبی بوستان و گلستان را بخوانند

وزیر ارشاد گفت: ما امروز در عرصه زبان با تهدیدات زیادی مواجه هستیم که امیدوارم با استفاده از ادبیات قوی خودمان تحولات قوی را رقم بزنیم. امیدوارم بچه‌های ما بتوانند به‌خوبی شاهنامه و بوستان و گلستان سعدی بخوانند و با آثار سعدی، حکمت و اخلاق و توحید را یاد بگیرند. جشنواره شعر را تنها برای تجلیل از شعرا برگزار نمی‌کنیم بلکه هدف آن تجلیل و ترویج این هنر بی‌همتای کشورمان است.

وی عنوان کرد: ما به دنبال برگزاری جشنواره شعر بلوچی و عربی هستیم هر چند زبان هویتی ما زبان فارسی و نماد هویت ملی ماست، اما در کنار آن به زبان‌ها و گویش‌های محلی توجه داریم که در همه آن‌ها مفاخر ارزنده‌ای داریم. شعر و موسیقی در همه مرز و بوم ایران زنده است و خوشبختانه شعر ما بر زبان مردم جاری است. همکارانم در آینده گسترش شعر در گویش‌های محلی را دنبال خواهند کرد. خوشحالم امروز از شاعر ارزنده، حجت‌الاسلام اخلاقی تکریم شد. اشعار او طراوت اشعار سهراب سپهری را برای ما دارد و مقام معظم رهبری هم که خودشان اهل شعرند از او تعریف کرده‌اند.

وزیر ارشاد گفت: سال گذشته در تاجیکستان به همراه علیرضا قزوه خدمت گلرخسار شاعر تاجیکی رسیدیم و گفت هنوز بعد از سیصد سال نام دخترانمان را نام‌های ایرانی می‌گذاریم. این یعنی فرهنگ ایرانی مرز نمی‌شناسد. ما ایران را محصور در مرز‌های امروز نمی‌بینیم و برایمان مرز‌های فرهنگی اهمیت دارد، چون مردمان آن‌ها خویش و قوم فرهنگی ما هستند و ما به فکر ارتباطات فرهنگی هستیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار