شهروندخبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با ارسال پیامی به مسئله تغییر اجباری خودرو برای ثبت نام کنندگان رانا پلاس در سامانه یکپارچه اعتراض کرده است. وی گفت اسفند سال ۱۴۰۱ سامانه یکپارچه خودرو باز شد و با بلوکه کردن ۱۰۰ میلیون تومان به مدت حدود دو ماه ثبتنام خودرو با شیوه جدید شروع شد. استقبال زیاد بود و زمان اعلام نتایج مشخص شد بعضی افراد در سال ۱۴۰۲ و بسیاری از افراد نوبتشان برای سال ۱۴۰۳ تعیین شده است. با توجه به بررسیها و بازخوردها و داشتن ظرفیت خالی بسیاری از خودروها برای سال ۱۴۰۲, وزارت صمت و خودروسازها تصمیم گرفتند امکان ویرایش انتخاب ثبتنامکنندگانی که نوبتشان برای سال ۱۴۰۳ تعیین شده است فراهم شود و در صورت تعیین اولویت در سال ۱۴۰۲ خودروی تعلق گرفته را به طور قطعی تا زمستان آن سال به منتخبین ارائه کنند.
از این طرح استقبال نسبتا خوبی صورت گرفت و لیست افراد به همراه خودروی اولویت بندی شده در سامانه یکپارچه نمایش داده شد، تمام مردم، مطابق بیانیههای وزارت صمت و سامانه یکپارچه و اولویت انتخابی مطمئن بودند در سال ۱۴۰۲ خودروی خود را تحویل میگیرند. مطابق برنامه البته فراخوان اولویتهای بهار، تابستان و بخشی از پاییز انجام شد و بیشتر افراد خودروهایشان را تحویل گرفتند، اما در پاییز شورای رقابت لیست چند محصول جدید شرکت ایران خودرو را منتشر کرد و از آن به بعد شرکت ایران خودرو از ارسال فراخوان مطابق برنامه دست نگه داشت. نکته اینجاست که خودروهای جدید همه همان خودروهای قبلی بودند که با اضافه کردن استاندارد ۸۵گانه و تغییرات بسیار جزئی مانند روکش چرمی و آینه، مبالغی بین ۱۳۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان افزایش قیمت خورده بودند.
برای نمونه خودروی رانا پلاس در زمان ثبت نام ۲۱۵ میلیون تومان قیمت داشت، بهار و تابستان قیمت ۳۲۲ میلیون تومان قیمتگذاری شد و در پاییز ۱۴۰۲ با افزودن استاندارد ۸۵گانه قیمت آن به حدود ۳۳۰ میلیون تومان رسید. بخشی از اولویتهای پاییز خودروی راناپلاس استاندارد ۸۵گانه را تحویل گرفتند، اما شرکت ایرانخودرو برخلاف وعدههای وزارت صمت، شورای رقابت، سازمان حمایت از مصرفکنندگان و ... به اولویتهای آخر پاییز و تمام اولویتهای زمستان خودروی رانا پلاس ارتقا یافته با قیمت حدود ۴۵۲ میلیون تومان آن هم به صورت پیشفروش و تحویل خرداد و تیر و مرداد ۱۴۰۳، همچنین تبدیل چندباره به خودروی پژو ۲۰۷ دستی ارتقا یافته با قیمت ۴۹۸ میلیون تومان برای تابستان ۱۴۰۳ و فروش فوری سورن پلاس موتور جدید تحویل ۹۰ روزه با قیمت ۴۵۹ میلیون تومان پیشنهاد داده است.
سخنگوی وقت وزارت صمت اعلام کرده بودند تمام خودروهای اولویت سال ۱۴۰۲ همان سال تحویل میشوند، همچنین بخاطر اینکه اعلام شده بود خودروهایی که تغییر اولویت برای آنها فراهم شده است کاملا ظرفیت خالی تا انتهای سال دارند، به این دلیل افراد ترغیب شده و خودروی ثبت نامی خود را تغییر داده اند، اما اکنون شرکت ایرانخودرو دست آنها را در پوست گردو گذاشته است.
سازمان استاندارد تا پایان سال به خودروسازها مجوز تولید داده است و از این نظر شرکت ایرانخودرو محدودیتی ندارد و میتواند خودروی ثبتنامی را یا بدون استاندارد با قیمت ۳۲۹ یا ۳۲۲ میلیون تومان تحویل دهد. تماسها و پیگیریهای مکرر ما با کارشناسان تلفنی ایرانخودرو حاکی از این است که خودروی اصلی دیگر تولید نمیشود بخاطر همین مجبور هستید خودروی ارتقا یافته با قیمت بسیار بالاتر آن هم برای سال ۱۴۰۳ تحویل بگیرید.
در زمان ثبت نام یکپارچه اول و تغییر اولویت، هیچگونه بند یا تبصرهای مبنی بر اینکه امکان تغییر تیپ یا مدل خودروی ثبتنامی شما وجود دارد ثبت نشده بود، این بند از یکپارچه دوم به سامانه اضافه شد که آن موقع هم شرکت ایرانخودرو اصلا فروشی در سامانه نداشت چرا که تمام تعهداتش تا پایان سال ۱۴۰۳ پر شده بود. ایرانخودرو هیچ مشکلی - چه برای مجوز، چه از طرف سازمان استاندارد و چه وزارت صمت - برای تولید راناپلاس معمولی تا پایان سال ندارد و حداقل باید برای اولویتهای پاییز و زمستان خودروی غیر ارتقا یافته تحویل دهد.
یک سال است که ما ثبتنام کنندگان خودروی راناپلاس منتظر فراخوان و ارسال دعوتنامه خودروی خود هستیم، اما شرکت مکرر پیشنهاد تبدیل میدهد، چنانچه پیشنهاد آخر را هم نپذیریم میگویند اولویت و نوبتمان برای همیشه لغو میشود. ما جمعی از ثبت نام کنندگان خودروی رانا پلاس از دولت مردمی، وزارت صمت، سازمان حمایت از مصرف کنندگان، شورای رقابت، سازمان استاندارد، قوه قضاییه، سازمان تعزیزات، مجلس شورای اسلامی و در نهایت شرکت ایرانخودرو میخواهیم هرچه سریعتر به این موضوع رسیدگی شود.
منبع: رشیدی - شهروند خبرنگار
برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید.