سازمان انتقال خون از اهدا کنندگان پلاسمای خون خواست تا برای تامین سُرم ضدِ هاری در استان مشارکت کنند.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان گفت: این اداره کل ملزم است تا پایان امسال هزار و ۱۰۰ لیتر از اهداکنندگان ویژه پلاسمای خون، سُرم ضدِ هاری تهیه و با همکاری شرکت پالایش و پژوهش خون در اختیار معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت قرار دهد.


کیان دهراب پور افزود: این سُرم هم‌اکنون با قیمت بالا از خارج تهیه می‌شود، اما می‌توان با تولیدِ داخلی آن توسط مدیریت مرکز بیماری‌های وزارت بهداشت در اختیار مراکز بهداشتی و درمانی کشور قرار گیرد تا برای پیشگیری از بیماری مورد استفاده افرادی که دچار حیوان گزیدگی می‌شوند، قرار گیرد.


او گفت: به همین منظور از اهدا‌کنندگان ویژه پلاسمای خون در استان درخواست می‌شود تا برای کمک به تهیه سُرم «ضدِ هاری» که تامین آن از خارج نیازمند هزینه بالاست، مشارکت کنند.


از ابتدای سالجاری تاکنون در استان اصفهان فقط ۱۸۷ واحد سُرم ضدِ هاری (معادل ۱۰۱ لیتر) تهیه شده است، در حالی که اداره کل انتقال خون اصفهان یکی از چهار مرکز تهیه پلاسمای ضدِ هاری در کشور محسوب می‌شود.


هاری یک بیماری خطرناک ویروسی و مشترک بین انسان و حیوان است که باعث التهاب پیشرونده و کُشنده مغز و نُخاع می‌شود، بهترین راه مقابله با آن تزریق واکسن است.


سُرم ضدِ هاری که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد از پلاسمای انسانی تهیه می‌شود و هیچ نوع خطری ندارد، مقدار آن حداکثر ۲۰ واحد به ازای هر کیلوگرم وزن است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.