معاون توسعه حمل و نقل پاک و آموزش‌های شهروندی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: عرض یک یا دو سال آینده تمام مناطق پایتخت دارای پارک ترافیک می‌شوند.

کامران اخباری، معاون توسعه حمل و نقل پاک و آموزش‌های شهروندی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران  شهر درباره آخرین وضعیت پارک‌های آموزش ترافیک در پایتخت گفت: هدف از تاسیس پارک‌های آموزش ترافیک ایجاد یک فضای مستقل برای آموزش اصول ترافیکی است. از آنجایی که فضای این پارک‌ها متفاوت با مدارس است و از ابتدا بنا بوده تا آموزش در فضای مفرح تری نسبت به مدرسه صورت بگیرد، در پارک‌ها ترافیک برای جامعه هدف خود که عمدتا شهروندی است مفاهیم ترافیکی را آموزش می‌دهیم.

اخباری ادامه داد: هدف اصلی ما در این پارک‌های ترافیک، آموزش به کودکان است چرا که تاثیر پذیری در این سنین بالاست و آن‌ها آمادگی بیشتری برای نهادینه شدن رفتار‌های فرهنگی با آموزش درست دارند. آموزش باید تدوام داشته باشد تا فرهنگ سازی شود. با این وجود کودکان در سنین پایین کمتر در بحث ترافیکی آموزش دیده اند. مثلا در ابتدا بستن کمربند ایمنی را خیلی از افراد رعایت نمی‌کردند، اما این امر اکنون تبدیل به فرهنگ شده است. در همه مسائل ترافیکی باید این اتفاق بیفتد چراکه تکیه به بحث آموزش به تنهایی نمی‌تواند کمک کند. 

معاون توسعه حمل و نقل پاک و آموزش‌های شهروندی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه در پارک‌های آموزش کلاس‌هایی برگزار می‌شود و بر اساس آن آموزش‌های لازم به جامعه هدف ارائه می‌شود، خاطرنشان کرد: کارگاه‌های عملی نیز در کنار کلاس‌های تئوری برگزار می‌شود. بسته به وسعت هر کدام از این پارک‌ها، شهر در یک مقیاس خیلی کوچک در آنجا طراحی و ایجاد شده است. تقریبا اکثر تجهیزاتی که در شهر وجود دارد در شهرک‌های ترافیک تعبیه شده و کودکان در این مقیاس کوچک آموزش می‌بینند. 

وی عنوان کرد: پارک‌های آموزش ترافیک علاوه بر مفرح بودن، ایمن هستند و برای ارائه آموزش‌های ترافیکی به کودکان آماده‌اند؛ با استفاده از خودرو‌های کوچک برقی شبیه سازی‌هایی نسبت به خیابان‌های واقعی انجام می‌دهیم. حتی در برخی پارک‌ها پل عابر پیاده در مقیاس کوچک جانمایی شده و این به شکل بازی در ذهن کودکان جا می‌گیرد. هچنین رعایت قوانین، انجام رفتار‌های درست ترافیکی و کار گروهی از جمله مواردی است که به کودکان در کنار بازدید از پارک آموزش داده می‌شود. 

اخباری با تاکید بر اینکه ساعت کار این پارک‌ها بر اساس ساعت اداری مناطق است، بیان کرد: برنامه ریزی سال‌های قبل به این صورت بوده که ما در هر منطقه حداقل یک پارک ترافیکی داشته باشیم. با این وجود در حال حاضر ۲۲ پارک آموزش ترافیک نداریم. ۱۷ منطقه ما پارک ترافیک فعال دارند. ساخت پارک در ۵ منطقه‌ای که فاقد آن هستند در دست اقدام است و سیر مراحل تعیین زمین و بودجه را خود مناطق با نظارت سازمان دنبال می‌کنند.

معاون توسعه حمل و نقل پاک و آموزش‌های شهروندی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه مناطق ۱، ۲، ۳، ۱۱ و ۲۲ فعلا پارک ترافیک ندارند، گفت: در مناطق ۱ و ۲ و ۳ قیمت زمین بالاست، ولی در منطقه ۲۲ زمین احداث پارک انتخاب شده است. عرض یک یا دو سال آینده پارک‌های ترافیک این مناطق به بهره برداری خواهد رسید. 

وی خاطرنشان کرد: برخی از مناطق ما شبیه ساز خودرو دارد و این به نوعی مانند آموزش رانندگی است. مناطق ۴، ۵، ۹، ۱۰، ۱۷، ۱۸ و ۲۰ دارای شبیه ساز خودرو و منطقه ۱۵ دارای شبیه ساز موتورسیکلت است. باتوجه به پیشرف سریع تکنولوژی می‌توانیم به جای هزینه‌های سنگین مانند شبیه ساز‌ها با عینک‌های واقعیت مجازی یا دیگر ابزار‌ها چنین پروژه‌هایی را پیش ببریم. 

اخباری در پایان گفت: تقریبا سالانه پارک‌های آموزش ترافیک شهر تهران حدود ۳۲ هزار بازدیدکننده بزرگسال و حدود ۲۴۰ هزار کودک دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۲:۵۰ ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
سلام،

برنامه های جدید تلویزیون را نگاه می کنم، مثلا سری جدید
سلام صبح بخیر با مجری جدید یا سیمای خانواده که قبلا درباره آن حرف نزدیم،

مثلا برنامه برمودا به دلیل تکراری بودن موضوع مجری نمی بینم،

دیگر اینکه لطفا برای شبکه های انتخاباتی یک نشان تعریف کنید که می تواند برای همه ۲۰۰ شبکه مشترک باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
منطقه چهار محله شمیران نو تجاری دریغ از پارکینگ عمومی و سرویس بهداشتی مخصوصا پارکینگ فاجعه است وانتی های میوه فروش که صاحب خیابان اصلی شدن سد معبر ایجاد مزاحمت با بلندگوهای وحشتناک و...قسمتی از پادگان نیروی دریایی را پارکینگ طبقاتی احداث بشه لطفا رسيدگي شود
آخرین اخبار