وزیر خارجه طالبان در نشست کابل گفت کشورهای منطقه در مرحله پسا جنگ از فرصت‌های اتصال منطقه‌ای و افزایش تعاملات منطقه‌محور به حیث هدف اساسی استفاده نماید.

امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان در نشست کابل گفت هدف اساسی برگزاری این نشست گفتگو پیرامون شکل‌گیری روایت منطقه‌محور، با هدف توسعه همکاری‌های منطقه‌ای، برای تعامل مثبت و سازنده میان افغانستان و کشورهای منطقه خواند و گفت: همکاری‌های منطقه‌ای می‌تواند متمرکز شود بر بررسی راه‌ها تعامل و همکاری منطقه‌محور، بر اساس منافع مشترک منطقه‌ای؛ و ایجاد روایت منطقه‌محور برای تعامل مثبت و سازنده با حکومت افغانستان، جهت مبارزه با تهدیدهای بالفعل و بالقوه در منطقه.

متقی افزود: افغانستان به عنوان کشوری که نزدیک به نیم قرن ناامنی و بی‌ثباتی را تجربه نموده، به هیچ صورت نمی‌خواهد تا کشوری در منطقه دچار ناامنی و بی‌ثباتی گردد، و برای افغانستان، امنیت منطقه از اهمیت بسزایی برخوردار می‌باشد.

وی تأکید کرد هیأت حاکمه افغانستان حاضر است با کار مشترک، بر مبنای منافع مشترک و احترام متقابل، با کشورهای منطقه تعامل و همکاری داشته باشد.

وزیر خارجه طالبان گفت: مطمئناً در مدت زمانی که حکومت سرپرست روی کار آمده، ثابت گردیده است که نگاه منطقه‌ای بر اساس اتصال اقتصادی در محوریت منطقه، یکی از پایه‌های اساسی سیاست خارجی طالبان را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: باور داریم پیشرفت و توسعه اقتصادی افغانستان و منطقه با همدیگر رابطه قوام‌گونه دارد. این وابستگی اقتصادی ایجاب می‌نماید کار مشترک در منطقه را هرچه بیشتر گسترش دهیم.

متقی گفت: ایجاب می‌نماید که کشورهای منطقه در هماهنگی و همکاری مثبت و سازنده با افغانستان از یک سو جلوی احتمال بروز وضع نامطلوب در منطقه را بگیرد و از جانب دیگر در مرحله پسا جنگ از فرصت‌های اتصال منطقه‌ای و افزایش تعاملات منطقه‌محور به حیث هدف اساسی استفاده نماید.

وی خاطرنشان کرد در جریان نزدیک به نیم قرن جنگ و بی‌ثباتی در افغانستان، دیده شد طرح‌هایی که از بیرون به افغانستان وارد شد، هیچ دردی از مردم افغانستان را دوا نکرد.

متقی تصریح کرد: پس از بیست سال مبارزه برای آزادی، امروز ما سرنوشت خویش را به دست خود رقم می‌زنیم. تاریخ دور و نزدیک افغانستان ثابت ساخته است که نسخه‌های تحمیلی وارداتی نتوانسته برای افغانستان کارساز شود.

وی تأکید کرد: طرح‌های سازمان ملل متحد نیز که در جریان کار فرستاده‌های مختلف ارائه شدند نتیجه‌ای جز جنگ، بی‌ثباتی و اشغال افغانستان نداشته است.

وزیر خارجه طالبان ادامه داد: چه طرح‌های کشورها و یا سازمان‌های بین‌المللی و چه طرح‌های فرستاده‌های ویژه، همه نسخه‌های بیرونی تحت هر نام و نشانی که ارائه شده، نتیجه معکوس داشته است.

متقی تصریح کرد هیأت حاکمه افغانستان آماده است و ظرفیت آن را دارد تا روی مسائل مشترک و نگرانی‌ها با جهت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی گفتگو کند.

متقی از نمایندگان ویژه و سفرای کشورهای مختلف حاضر در نشست کابل خواست در نشست آینده دوحه واقعیت‌های عینی افغانستان امروزی را به سمع جهت‌های دور برسانند تا با رویکرد واقع بینانه، معقول و قابل قبول برای افغانستان، وارد تعامل و همکاری سازنده شوند، پروژه های بزرگ توسعه‌ای را آغاز نمایند و گام‌های عملی برای رونق بخشیدن تجارت و ترانزیت منطقه‌ای بردارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.