اعلام حمایت مالی اتحادیه اروپا و آلمان از ساخت نیروگاه برق‌آبی تاجیکستان

اتحادیه اروپا، بانک توسعه و سفارت آلمان ادامه حمایت مالی خود را از ساخت نیروگاه منظقه‌ای برق‌آبی موسوم به «سبزور» در تاجیکستان اعلام کردند.

نمایندگان اتحادیه اروپا، سفارت آلمان و بانک توسعه این کشور در نشستی در دوشنبه تعهد خود را برای ادامه حمایت مالی از اجرای پروژه ساخت نیروگاه برق سبزور تایید کردند.

بیانیه این وزارتخانه حاکی از آن است که در این نشست با حضور نمایندگان اتحادیه اروپا و آلمان به موضوعات مربوط به پیشرفت ساخت نیروگاه برق سبزور از جمله روند فعلی، مشکلات موجود و راه‌های حل آن در مهلت‌های تعیین شده، بودجه و مطابق با استاندارد‌های ساخت و ساز مدرن و کیفیت مورد نیاز پرداخته شد.

دلیر جمعه وزیر انرژی تاجیکستان تاکید کرد که نیروگاه سبزور یکی از پروژه‌های اصلی است که به طور مستقیم توسط امامعلی رحمان رئیس جمهوری این کشور نظارت می‌شود و دولت تمام حمایت‌های لازم را برای تکمیل آن بعمل می‌آورد.

وزارت انرژی تاجیکستان تصریح کرد: به طور کلی در این نشست بر لزوم تکمیل هر چه سریع‌تر ساخت این نیروگاه آبی که دارای اهمیت منطقه‌ای و کمک قابل توجهی به صادرات انرژی مازاد و تامین امنیت انرژی است، تاکید شد.

پیش بینی می‌شود نیروگاه برق سبزور بر روی رودخانه شاخدره در شهرستان روشن در استان خودمختار بدخشان پس از راه‌اندازی، ۱۱ مگاوات انرژی سبز را برای بیش از ۲۲۷ هزار نفر در این استان و ۴۶۸ هزار نفر در مناطق مرزی و افغانستان تامین کند.

گزارش‌های قبلی حاکی از آن بود که ۸۴ میلیون دلار کمک بلاعوض برای ساخت نیروگاه برق سبزور تامین شده است. این کمک‌های غیرقابل بازپرداخت توسط اتحادیه اروپا، دولت آلمان، آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده (USAID)، دبیرخانه همکاری اقتصادی سوئیس (SECO) و بانک جهانی ارائه شده است.

بانک توسعه آلمان نیز پیشتر اعلام کرده بود که کمک مالی ۱۰ میلیون یورویی را برای ساخت نیروگاه برق‌آبی سبزور در تاجیکستان ارائه خواهد کرد که همچنین برق کشور همسایه افغانستان را تامین می‌کند.

امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان پیشتر در سفر به منطقه خودمختار گورنو-بدخشان (GBAO) گفته بود که اولین واحد برق‌آبی نیروگاه جدید سبزور در سال ۲۰۲۴ راه‌اندازی می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۰۹ بهمن ۱۴۰۲
دارن اب رو رو ما میبندن
آخرین اخبار