علیرضا آل داوود، دبیر بخش فضای مجازی نخستین جشنواره ملی معروف زبان هنر و رسانه را از مهمترین ابزارها برای احیای امر به معروف و نهی از منکر دانست.
وی از این جشنواره به عنوان گامی مهم در احیای فریضتین یاد کرد و گفت: نخستین بحث در امر به معروف و نهی از منکر شناخت معروفات و منکرات در لایههای شناختی، ذهنی و قلبی افراد است. برای شناخت این لایهها بهترین ابزار استفاده از ظرفیت هنر، رسانه و فضای مجازی است.
دبیر بخش فضای مجازی جشنواره ملی معروف دنیای امروز را دنیای سایبر و فضای مجازی دانست و خاطرنشان کرد: به فرموده رهبر معظم انقلاب اهمیت فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی است و ما وظیفه داریم از این فضا برای تبیین دو رکن اساسی انقلاب و نظام اسلامی که همان امر به معروف و نهی از منکر است بهره ببریم.
وی آموزش و مردمی سازی امر به معروف و نهی از منکر را از مهمترین اهداف بخش فضای مجازی جشنواره ملی معروف برشمرد و تأکید کرد: دنیای امروز دنیای فرامتنها و مفاهیم است، به همین دلیل برای احیای فریضتین باید سراغ فرامتنها و مفاهیم برویم. کسی در این موضوع موفق خواهد بود که بتواند فرامتنها و مفاهیم را از طریق فضای سایبر و مجازی به جامعه مخاطب منعکس کند.
آل داوود از ارتقاء سواد رسانهای به عنوان معروفات یاد کرد و تصریح کرد: ارتقاء این سواد سبب میشود افراد جامعه در دام اخبار کاذب و دروغ نیفتند.
وی ادامه داد: جامعه ما اکنون گرفتار آسیبهای جنگ شناختی شده و ما با جشنواره ملی معروف به دنبال مصون کردن جامعه از این جنگ شناختی هستیم تا گرفتار منکرات نشوند و با کسب مهارت خوب زندگی کردن، سعادتمند شوند.
این فعال فضای مجازی مصون سازی اجتماعی، فرهنگی و روابط میان افراد را برکات امر به معروف و نهی از منکر بیان کرد و خاطرنشان ساخت: فریضتین سبب بی تفاوت نشدن جامعه میشود که این خود دستاورد بسیار بزرگی به شمار میآید.
دبیر بخش فضای مجازی نخستین جشنواره ملی معروف استفاده از هوش مصنوعی برای تولید و تشخیص محتوای منکر و معروف از مهمترین موضوعات این جشنواره عنوان کرد و بیان داشت: هوش مصنوعی در تشخیص اخبار جعلی و دروغ بسیار مؤثر است که باید از این ظرفیت بهره کافی را برد.
وی با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب دستور دادن که ایران باید جزو کشورهای برتر در بحث هوش مصنوعی باشد، گفت: هوش مصنوعی در بحث ترویج و گسترش امر به معروف و نهی از منکر بسیار میتواند مؤثر باشد، به همین دلیل در جشنواره به صورت ویژه این موضوع مطرح شده است.
آل داوود جشنواره ملی معروف را احیای امر به معروف و نهی از منکر با فناوریهای جدید در قالبهای جدید هنری و رسانهای تعریف کرد و تصریح کرد: بخش فضای مجازی این جشنواره دارای مخاطب عام بوده و به دنبال مردمی سازی تولیدات در فضای مجازی و رسانهای است. درخواست ما از عموم مردم تولید محتوا حتی براساس فرهنگ و زبان محلی خودشان است.
وی نخبگان را از دیگر مخاطبان جشنواره ملی معروف بیان کرد و خاطرنشان کرد: ما از نخبگان نیز میخواهیم با تولید مباحث تخصصی به ویژه در بحث سواد رسانهای جشنواره شرکت فعالی داشته باشند.