رسانه‌های عربی دستاورد فضائی جدید ایران و پرتاب همزمان سه ماهواره با استفاده از ماهواره بر سیمرغ را به طور گسترده بازتاب دادند.

در آستانه دهه فجر و چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، امروز یکشنبه برای نخستین بار سه ماهواره ایرانی، به طور همزمان با ماهواره بر سیمرغ با موفقیت به فضا پرتاب شدند.

ماهواره‌بر سیمرغ که توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح ساخته شده است، ماهواره مهدا و دو نانوماهواره کیهان ۲ و هاتف ۱ را از پایگاه امام خمینی (ره) با موفقیت در مدار بیضوی با ارتفاع کمینه ۴۵۰ کیلومتر و ارتفاع بیشینه ۱۱۰۰ کیلومتری زمین تزریق کرد.

این دستاورد جدید و مهم جمهوری اسلامی به ویژه پس از فاصله‌ای کوتاه از پرتاب ماهواره "ثریا" توسط ماهواره بر "قائم ۱۰۰"، توجه جهان را به خود جلب کرد و رسانه‌های خارجی به ویژه رسانه‌های عربی به طور گسترده خبر آن را پوشش و بازتاب دادند.

به گونه‌ای که وبسایت شبکه المیادین با عنوان ثبت رکورد جدید در صنعت فضائی ایران نوشت: ایران برای اولین بار سه ماهواره را به طور همزمان با استفاده از ماهواره بر سیمرغ به فضا پرتاب کرد.

بازتاب دستاورد فضائی جدید ایران در خارج/ رسانه‌های عربی: ایران سه ماهواره را به طور همزمان پرتاب کرد

پایگاه‌های خبری القدس العربی، سوئیس اینفو، المنار، الوکیل نیوز، الرأی و القاهریه نیز موفقیت ایران در پرتاب ماهواره‌های جدید را بازتاب دادند و در این باره تیتر زدند: ایران به طور همزمان سه ماهوراه جدید را به فضا فرستاد. 

خلیجیون نیوز با اشاره به اتهام زنی‌های بی اساس تروئیکای اروپایی علیه برنامه فضائی ایران، ضمن بازتاب خبر پرتاب سه ماهوره به طور همزمان مدعی شد: ایران با گامی جدید به سوی «پرتاب هسته ای» جهان را شوکه کرد.

بازتاب دستاورد فضائی جدید ایران در خارج/ رسانه‌های عربی: ایران سه ماهواره را به طور همزمان پرتاب کرد

العربیه و الحدث نیز به بیانیه اخیر کشور‌های اروپایی علیه ایران پرداختند و در بازتاب خبر پرتاب موفقیت آمیز سه ماهواره به صورت همزمان توسط کشورمان، اینگونه تیتر زدند: «ایران همزمان سه ماهواره پرتاب کرد... چرا غرب نگران است؟» یا «در بحبوحه تشدید تنش‌ها ایران ۳ ماهواره را همزمان به فضا فرستاد».

الجزیره، الرأی، i۲۴، یورونیوز، اسپوتنیک، روسیا الیوم، اسکای نیوز، الشرق الاوسط، لبنان ۲۴، خبرک. نت، رودنا، کونا، الوفاق فرانس ۲۴ والمنار نیز از دیگر رسانه‌های عربی بودند که امروز موفقیت جدید جمهوری اسلامی ایران را بازتاب دادند و با ذکر جزئیات و ویژگی‌های این ماهواره‌ها نوشتند: ایران برای اولین بار سه ماهواره را به طور همزمان به فضا پرتاب کرد.

بازتاب دستاورد فضائی جدید ایران در خارج/ رسانه‌های عربی: ایران سه ماهواره را به طور همزمان پرتاب کرد

شبکه التلفزیون العربی هم این تیتر را انتخاب کرد: «به طور همزمان؛ سه ماهواره ایرانی در مدار قرار گرفتند». این شبکه قطری در ادامه نوشت که ایران امروز برای اولین بار با استفاده از ماهواره‌بر سیمرغ به‌طور همزمان سه‌ماهواره به فضا پرتاب کرد.

خبرگزاری معا نیز در این باره نوشت: «برای اولین بار با موفقیت انجام شد؛ ایران سه ماهواره به‌طور همزمان به فضا پرتاب کرد». این خبرگزاری فلسطینی نیز جزئیات این پرتاب را منتشر کرد.

روزنامه النهار هم نوشت: ایران امروز به‌طور همزمان سه ماهواره را با موفقیت به فضا پرتاب کرد پایگاه خبری صدی‌البلد نیز نوشت که ایران با موفقیت سه ماهواره به‌طور همزمان به فضا پرتاب کرد. این پایگاه خبری به جزئیات این پرتاب موفقیت‌آمیز نیز پرداخت.

بازتاب دستاورد فضائی جدید ایران در خارج/ رسانه‌های عربی: ایران سه ماهواره را به طور همزمان پرتاب کرد

رسانه‌های انگلیسی زبان نیز از زاویه نگاه خود خبر پرتاب همزمان سه ماهواره جدید توسط دانشمندان کشورمان را پوشش دادند. به گونه‌ای که خبرگزاری آسوشیتدپرس با پوشش خبر پرتاب موفقیت آمیز ماهواره‌های سه گانه نوشت که غرب ایران را متهم کرده که برنامه فضایی آن در جهت ارتقاء موشک‌های بالستیک است.

به نوشته این خبرگزاری آمریکایی، این پرتاب در گرماگرم افزایش تنش‌ها در خاورمیانه بر سر تداوم جنگ [رژیم]اسرائیل و حماس در باریکه غزه انجام می‌شود.

از سوی دیگر، خبرگزاری فرانسه در گزارشی با اشاره به بیانیه اخیر تروئیکای اروپایی در محکومیت پرتاب ماهواره ثریا نوشت: ایران پیشتر این بیانیه را رد کرده و آن را مداخله جویانه خوانده بود.

به نوشته این خبرگزاری، ایران اعلام کرده که به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و پرتاب ماهواره‌بر و قرار دادن ماهواره در مدار تنها برای مقاصد دفاعی و غیرنظامی است.

در ادامه این گزارش آمده است: ایران هر گونه تمایل به ایجاد توانمندی نظامی هسته‌ای را رد کرده و بر صلح آمیز بودن تمامی اقدام هایش پافشاری کرده است.

خبرگزاری رویترز نیز در بازتاب موفقیت جدید تهران در عرصه هوافضا، با اشاره به آنکه ایران در ماه جاری میلادی ماهواره ثریا را به فضا فرستاد، نوشت که این پرتاب با نگرانی‌های کشور‌های اروپایی که فناوری فضایی ایران را به منظور بهره برداری در سامانه‌های موشکی دوربرد می‌دانند، روبرو شده بود.

ایران با رد محکومیت پرتاب ماهواره ثریا اعلام کرده است که پیشرفت در زمینه فن آوری صلح آمیز هوافضا حق قانونی ملت ایران است و جمهوری اسلامی برای پیشرفت فناوری و علم خود منتظر نظر دیگران نخواهد ماند.

ماهواره ثریا یک ماهواره ایرانی از سری ماهواره‌های تحقیقاتی ساخت پژوهشگاه فضایی ایران است که با ماهواره بر قائم ۱۰۰ که حاصل تلاش نخبگان و دانشمندان نیروی هوافضای سپاه است، سفر خود به مدار ۷۵۰ کیلومتری زمین را با موفقیت پشت سر گذاشت تا یک رکورد تازه در حوزه قرارگرفتن ماهواره در ارتفاع جدید را به ثبت برساند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۰ ۰۹ بهمن ۱۴۰۲
این یکی از بهترین خبرها بود
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۲۳:۱۸ ۰۸ بهمن ۱۴۰۲
بسیار عالی.
به کوری چشم دشمنان و حسودان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۰۸ بهمن ۱۴۰۲
درود وسلام وخدا قوت به ایرانیان ودانشمندان همیشه موفقش
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۴۶ ۰۸ بهمن ۱۴۰۲
ماهواره هوا کردن ایران هم شده،مانندنقل ونبات که هوا می ریزند.
فقط یک قدم داریم تا خاور میانه ی جدیدرابرمبنای اسلامی بودن
واقعی یسازیم.
آخرین اخبار