۳۰ درصد دام‌های مولد ذبح شدند

رئیس سازمان امور عشایر گفت: سال گذشته بدلیل شرایط خشکسالی و مشکلات تامین نهاده، ۳۰ درصد دام‌های مولد روستاییان و عشایر ذبح شدند.

شایان نادری رئیس سازمان امور عشایر کشور در نشست خبری امروز با بیان اینکه ۲۹۴ پروژه با اعتباری بالغ بر ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در دهه فجر به بهره برداری می‌رسد، گفت:  با افتتاح این پروژه‌ها ۲۰ هزار خانوار عشایری از این خدمات منتفع می‌شوند.

به گفته او، در سال گذشته اعتبارات حوزه آبرسانی، راه عشایر  و تامین آب شرب ۸۷۵ میلیارد تومان بود که خوشبختانه امسال با رشد ۳ برابری به ۲ هزار و ۶۳۲ میلیارد تومان رسیده است.

نادری با اشاره به ۴ رویکرد این سازمان افزود: تولید گوشت قرمز، گردشگری، صنایع دستی و تولیدات گیاهان دارویی ۴ رویکرد اصلی سازمان امور عشایر بوده که تولید گوشت قرمز و صنایع دستی با توجه به فراهم بودن زیرساخت‌ها جزء اولویت‌ها است.

رئیس سازمان امور عشایر ادامه داد: ۱.۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای عشایر در نظر گرفته شده که بخشی از آن از سوی بانک‌ها پرداخت شده و باقی تا پایان سال پرداخت می‌شود.

او با بیان اینکه عشایر ۲۵ درصد گوشت قرمز مورد نیاز کشور را تامین می‌کنند، گفت:  بنابر آمار ۲۹ میلیون راس دام سبک کشور متعلق به عشایر است که همه ساله ۸ تا ۹ میلیون راس خود را در بازار عرضه می‌کنند.

این مقام مسئول  با بیان اینکه سال گذشته ۳۰ درصد دام‌های مولد روستاییان و عشایر کشتار شده است، افزود: افزایش حجم کشتار دام‌های مولد در سال گذشته منجر به کاهش تولید و نوسانات قیمت در بازار شد که با تولید قراردادی بدنبال افزایش تولید هستیم.

او ادامه داد: طرح تولید قراردادی گوشت قرمز در دستور کار قرار دارد  و برای اجرای این طرح ابتدا برای  تولید قراردادی یک میلیون راس دام با  جامعه عشایر قرارداد منعقد کردیم که در این طرح نهاده مورد نیاز را تحویل می‌دهیم و در مقابل دام تولیدی را با نرخ روز در خرداد ماه خریداری می‌کنیم.

معاون وزیر جهاد گفت: بنابر برنامه ریزی صورت گرفته طرح تولید قراردادی دام عشایر ظرف مدت زمان ۳ سال به ۶ میلیون راس افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان امور عشایر ادامه داد: تامین رفاه و نیاز‌های جامعه عشایر به مجموعه از سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها گره خورد است، براین اساس اگر وزارت نیرو پنل‌های خورشیدی که تکلیف شده است را در اختیار جامعه عشایری قرار دهد، در درآمد آن‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۰۸ بهمن ۱۴۰۲
اگر 30 درصد بوده چراقیمت گوشت 500 در صد نسبت به سال های قبل رشد کرده .اصلا دامی هم باقی مانده .اطلاعات درست 70 درصد است و بیشتر
آخرین اخبار